olie in expansievat

Gestart door PeterM, 21-11-2010 21:30:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

PeterM

Ik ga vanavond de oliekoeler checken. Ik heb nog een aanvulling waarvan ik in 1e instantie dacht dat het er niks mee te maken zou hebben. Ik heb sinds een tijdje ook olielekkage. Ik dacht dat het de welbekende keerring was. Zou dit ook een lekkage in/bij de turbo kunnen zijn? Turbo is ook niet geheel droog. Als de lekkage ergens bovenin zit, heb je natuurlijk kans dat je denkt dat het de keerring is, aangezien ie daar ook nat is.

Ludo

Koelwater kan bij de olie in de radiator (oliekoeler) en in de turbo.
Je schrijft dat er geen vermogenverlies is, dus is die kans klein(er), tegenover de oliekoeler.

PeterM

als de oliekoeler daadwerkelijk het probleem is, betekent dat dus dat alle verdwenen koelvloeistof zich inmiddels met de olie vermengt heeft en dat betekent dus dat ik beter geen meter meer moet rijden.

en hoe spoel ik dan alles er uit? Ik neem aan nieuwe olie en die vervolgens weer vervangen tot er geen sludge meer zichtbaar is?

Jack v

koelsysteemgewoon spoelen met bv alleen water daarna weer met koelvloeistof vullen.

Voor de olie gewoon aftappen en een nachtje laten uitlekken. Ander filter en nieuwe olie erin. Olie drijft op water dus het meeste zal onderin je carter of filter zitten. Wat bovenin zit zal door een mooie lange rit te maken  gewoon verdampen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

)()()sT

Citaat van: Jack v op 22-11-2010 14:24:13
koelsysteemgewoon spoelen met bv alleen water daarna weer met koelvloeistof vullen.

Of een keer of 10  :eusa_doh: ::) ;D

cas

Citaat van: )()()sT op 22-11-2010 14:31:41
Citaat van: Jack v op 22-11-2010 14:24:13
koelsysteemgewoon spoelen met bv alleen water daarna weer met koelvloeistof vullen.

Of een keer of 10  :eusa_doh: ::) ;D

tuinslang erinhangen met warm water...  EMmer met handoek erin om olie wat te filteren Om wat mileugevoelig te doen  :)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

ed

Het beste kun je spoelen met water en dreft. Werkt ect heel goed. Gewoon de motor afvullen met water en dreft erbij. Een paar keer verversen en alle drab is weg.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

)()()sT

Citaat van: ed op 22-11-2010 17:22:52
Het beste kun je spoelen met water en dreft. Werkt ect heel goed. Gewoon de motor afvullen met water en dreft erbij. Een paar keer verversen en alle drab is weg.

Krijg je dan niet enorm veel schuim erin? En rij je er dan een korte tijd mee?
Probleem in deze tijd van het jaar is dat je niet met anti-vries kunt rijden.
Dit is de tussenstand van vandaag. Het wordt bij mij met de week weer meer  :eusa_doh:







Wat is dit toch... Ik heb geen water in de (motor)olie.  :-[

haasje

"Verlies" je motorolie, of is het verbruik/verlies van je motorolie (of bakolie) gelijk gebleven na de radiatorwissel? Als er geen verandering optreed zou je zeggen dat het nog restanten zijn, wordt het erger, dan ben ik bang dat er toch ergens een overdracht plaatsvindt.

)()()sT

#24
Die (imitatie) radiateur is in de zomer van 2009 vervangen; afgelopen zomer had ik "ineens" deze schuimzooi in het vaatje. Gedachte was dat de turbo met 4 ton achter zich wel eens de oorzaak kon zijn.

Deze is vervangen en erna heb ik, zoals bekend in mijn weblog TIG-keer het systeem gereinigd; als laatste met die bio degreaser van Forté. Daarmee loste de wederom aanwezige resten gelijk op in een dun donker laagje op het koelwater. Vervolgens weer een week op leidingwater gereden en tussendoor nog eens gewisseld en erna afgevuld met Volvo vloeistof.
Dit was begin oktober ergens, nu zit ie wéér vol.

Dat er hardnekkige resten in zouden zweven oké, maar het wordt weer meer en meer.
Als ik vervolgens puur naar het water in het vat kijk, dan oogt dat helder. De zooi zit alleen maar bovenin het vaatje en wat schuimdruppels aan de waterrand.

ed

Citaat van: )()()sT op 24-11-2010 13:37:34
Citaat van: ed op 22-11-2010 17:22:52
Het beste kun je spoelen met water en dreft. Werkt ect heel goed. Gewoon de motor afvullen met water en dreft erbij. Een paar keer verversen en alle drab is weg.

Krijg je dan niet enorm veel schuim erin? En rij je er dan een korte tijd mee?
Probleem in deze tijd van het jaar is dat je niet met anti-vries kunt rijden.

halve fles in je systeem, afvullen met water. Half uurtje rijden/draaien. Aftappen en nog een keer vullen met dreft/water. Goed spoelen met water. Daarna afvullen met koelvloeistof.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jack v

je weet wat olie doet als je dat op water gooit; denk dat het bij jou niet veel is, het lijkt erger dan het is. Je kan proberen te spoelen met water en dreft desnoods thermostaat eruit halen en gewoon helemaal afgieten, niet mee gaan rijden of de motor aan de loop maar gewoon doorspoelen met heet water en dreft. Daarna doorspoelen met schoon water en afvullen met koelloeistof.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Waarom kun je niet met anti-vries rijden ???
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

haasje

Klopt, ken het verhaal vanuit je blog, maar wat doet je oliepeil? Verder zit ik me te bedenken (medicijnen lijken te werken  :eusa_shifty:) dat waarschijnlijk spoelen met alleen leidingwater weinig zin heeft om restanten los te weken, mijn redenatie is als volgt:

Olie en water verdragen elkaar niet, water zal dus "afketsen" op de aanwezige olieresten. Hoe lang je dus ook doorrijdt met alleen water, zal er denk ik weinig olieresten loskomen. Nu je weer met koelvloeistof (of het nu kant en klare, of zelf mengen van water met antivries is) zal door de andere samenstelling van de vloeistof het waarschijnlijk beter loskomen. Hieruit volgend zou je dus de conclusie kunnen trekken dat je of met koelvloeistof, of met water met een toevoeging zou moeten rijden om de olieresten los te krijgen. Welke toevoeging zou voor dit proces niet uit maken, zolang het er maar voor zorgt dat de olie loskomt. Waar ik verder geen uitspraken of kan en wil doen (simpelweg omdat me die kennis ontbreekt) is wat hiervoor het beste zou werken.

Edit: zie dat Jack er eenzelfde idee over heeft

)()()sT

Ja zo had ik ook al geredeneerd. Dat zag je ook; na beide spoelsessies kwam er in de week dat ik met puur water reed vrijwel niks los.
Dat flesje van Forté was mooi spul; bedacht me al om bv. nog eens één flesje erin te mikken (normale spoelhoeveelheid is 20% van je systeeminhoud) en gewoon blijven rijden door de winter heen.

Ik neem namelijk aan dat jullie je kunnen voorstellen dat ik in deze tijd van het jaar géén zin heb om alweer het systeem door te spoelen buiten.  ;D

Olie drijft zoals bekend op water, zou het dus betekenen dat in een dergelijk geval de olieresten enkel op het hoogste punt zitten (dus alleen in het vaatje)??
Het expansievaatje is geen doorvoervat hè, betekent dus niet dat het water door de motor en het vat circuleert.... toch?


Haasje: olieverbruik is nihil (heb iets lekkende oliekoelerslangen, dat verklaart het weinige verbruik).