olie in expansievat

Gestart door PeterM, 21-11-2010 21:30:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haasje

Het vastplakken van de olie in je koelsysteem zal waarschijnlijk ook in hoekjes en kleine gaatjes zijn, het losweken zal dus waarschijnlijk ook lang duren voor het alles heeft losgeweekt (vloeistofdynamica?), Je zou eigenlijk een toevoeging aan je koelsysteem moeten kunnen doen die, net als die bio-degreaser de olie goed oplost, maar je er wel mee beschermd bent voor vorst. Misschien dat een klein beetje aan je huidige koelvloeistof toevoegen ook wel een positief effect geeft. Dan kun je na de winter alles weer een keer goed spoelen en is dan hopelijk wel alles losgeweekt. Zaak zal allen wel zijn iets te zoeken wat de antivries werking niet opheft (ook vettig namelijk), maar wel de olie oplost.

)()()sT

Dat spul van Forté moet je normaliter in de goede verhouding idd. bij je koelvloeistof gooien en dan een half uur laten versneld stationair laten lopen.
Die reguliere goedjes om gewoon te reinigen (en dus niet olie op te lossen) moet je bij water gooien.

Ik denk dat ik het in beperkte hoeveelheid erin gooi en blijf rijden. Zo lost het de troep wat op en blijft het toch vorstbestendig.

Zo loste het vorige keer gelijk op na toevoeging Forté:


ed

Citaat van: Jack v op 24-11-2010 13:57:33
je weet wat olie doet als je dat op water gooit; denk dat het bij jou niet veel is, het lijkt erger dan het is. Je kan proberen te spoelen met water en dreft desnoods thermostaat eruit halen en gewoon helemaal afgieten, niet mee gaan rijden of de motor aan de loop maar gewoon doorspoelen met heet water en dreft. Daarna doorspoelen met schoon water en afvullen met koelloeistof.

Zo krijg je echt je systeem niet schoon. Alleen door de motor te laten lopen wil de olie goed oplossen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Vulk

Nogmaals spoelen zou ik zeggen. Ik begrijp wel goed dat je hier goed ziek van bent.

PeterM

Ik heb vanavond gecheckt of de oliekoeler de boosdoener is, maar helaas niet. Heb zoals Ludo zei de boel op druk gezet, echter geen resultaat. Breng 'm maar de garage en hoor wel van de schade. Hopelijk valt het toch mee.  :(

PeterM

Ben net bij de garage geweest. Geen lekke koppakking, maar waarschijnlijk lekke/kapotte/gescheude turbo.
Geen ervaring met het demonteren van de turbo, dus hier ligt weer een uitdaging. Heeft iemand nog suggesties als deze inderdaad is overleden? Laten reviseren of achter een goede gebruikte aan?

)()()sT

Ik heb zelf dus een nieuwe gekocht met dealerkorting.
Is natuurlijk nog aardig geld maar wel echt goed.

PeterM

Hoeveel was je kwijt dan?

thuur

Reken op 800 euro, exclusief bevestigingsmaterialen.


Gr :-[

PeterM

Even een update: heb vanmorgen de turbo naar een turbospecialist gebracht (Turbo-master) en het 1e wat zij zeiden dat het bij hen nog nooit was voorgekomen dat er in deze turbo's water bij de olie gekomen was. Dit zijn op voorhand slechte berichten, want moch dit inderdaad niet het euvel zijn, wat zou het dan kunnen zijn? Ergens een scheurtje in het blok? Iemand nog suggesties?

thuur

Citaat van: PeterM op 01-12-2010 11:28:01
Even een update: heb vanmorgen de turbo naar een turbospecialist gebracht (Turbo-master) en het 1e wat zij zeiden dat het bij hen nog nooit was voorgekomen dat er in deze turbo's water bij de olie gekomen was. Dit zijn op voorhand slechte berichten, want moch dit inderdaad niet het euvel zijn, wat zou het dan kunnen zijn? Ergens een scheurtje in het blok? Iemand nog suggesties?

Bij de 2.5T kan er een scheurtje ontstaan ja :-\ Maar de turbo kan het net zogoed zijn. Joost post foto's met bewijs bovenaan de pagina...


Gr ;)

PeterM

Net bericht van de turbo-boer, geen lekkage van water naar de olie in de turbo, echter doordat er water in de olie zit, zijn de de lagers etc. aangetast in de turbo. Turbo moet dus gereviseerd worden (± 500 Euro) en vervolgens is het probleem niet opgelost. Wat is wijsheid? Andere turbo erop en als een struisvogel die z'n kop in het zand steekt verder gaan rijden of toch maar es denken aan een ander blok?

)()()sT

Tja, ik hoop nog steeds dat het resten zijn, maar het blijft er maar inzitten bij mij ::)
Ik heb wel afgelopen vrijdag het vieze vaatje vervangen door een andere en er een half flesje Forté bijgemikt.
Hopelijk wordt de schuimproductie hier iets mee beperkt.

Nu is het veels te koud om daaraan te klooien :D

@ Peter: misschien heb ik dat ff gemist, maar heb jij daadwerkelijk ook water in je olie, en hoe is dat gechecked?

Het is bij mij ook een proces van "trial and error" zoals je wellicht in mijn weblogje hebt gelezen vanaf de zomer van dit jaar.
Ik zou dus ook na montage nieuwe turbo goed spoelen met een goed middel en in de gaten houden of het wegblijft.

PeterM

ik had de laatste tijd waterverlies, binnen een week of 3 1 liter verlies. Tijdens het bijvullen van het water zag ik de sluydge in het expansiebaatje zitten. ook de peilstok zat eronder. Toen heb ik op aanraden van Ludo de oliekoeler gecheckt. Deze op druk gezet en geconcludeerd dat ie dicht was. Kwam geen lucht in het expansievat na het onder druk zetten van olie toevoer.
Vervolgens naar de Volvo-specialist Combi-garage gegaan en die hebben de CO2 test gedaan. D.w.z. een buisje met een blauw chemisch goedje boven het expansievaatje gehangen. Als het goedje groen geworden zou zijn, had het betekent dat er uitlaatgassen bij het water zouden zitten en dat duidt weer op een lekke koppakking. Goedje bleef blauw, dus geen uitlaatgassen, dus geen lekke koppakking. Toen heb ik op aanraden van hen de turbo gedemonteerd en naar een turbo-specialist gebracht en daar kwam dus uit dat er geen lekkage in de turbo zat. Ik heb begrepen dat er bij de bovenstaande 3 punten water bij de olie zou kunnen komen en deze 3 opties geven alle 3 geen oplossing.

arjenT5R

hey peet heb je toevallig een automaat?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!