Vialle LPI pomp weer stuk, heb ik nu laten vervangen door gereviseerde.

Gestart door Guido_Smit, 07-12-2010 19:18:26

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: jorikw op 06-01-2011 18:15:59
Het geval doet zich voor tijdens het rijden op constante snelheid, en alleen bij 90 a 100 km/h.

Op constante snelheid komt dit vaker voor.
Het heeft min of meer met een rijk(er) mengsel te maken.
Het kan wel geen kwaad.
Lees even in dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,29772.0.html , en zoek de tekst met de "snottebel".

nieuwe_arjan

Citaat van: jorikw op 05-01-2011 21:15:30
Mijn 850 schokt sinds kort bij rustig 90/100 rijden, alsof de LPG toevoer niet toereikend is. Wanneer ik dan gas geef, of harder ga rijden geen problemen.

Dit kan zeker het einde worden van de pomp. Bij 90/100 draait de pomp op een laag toerental en kan dan af en toe stil blijven staan. Bij een meer gas draait de pomp sneller en blijft niet "hangen" op een dood punt. Ik dacht met mijn 'nieuwe' auto (+300.000 km) dat de cc erg slecht was, maar dat was dus de LPG pomp.
In jou pomp zit waarschijnlijk helemaal geen olie meer, maar die draait op vloeibare LPG als smering. Dit gaat lang goed, als je de tank maar niet helemaal leeg rijdt.

jorikw

Citaat van: nieuwe_arjan op 09-01-2011 14:30:27
Citaat van: jorikw op 05-01-2011 21:15:30
Mijn 850 schokt sinds kort bij rustig 90/100 rijden, alsof de LPG toevoer niet toereikend is. Wanneer ik dan gas geef, of harder ga rijden geen problemen.

Dit kan zeker het einde worden van de pomp. Bij 90/100 draait de pomp op een laag toerental en kan dan af en toe stil blijven staan. Bij een meer gas draait de pomp sneller en blijft niet "hangen" op een dood punt. Ik dacht met mijn 'nieuwe' auto (+300.000 km) dat de cc erg slecht was, maar dat was dus de LPG pomp.
In jou pomp zit waarschijnlijk helemaal geen olie meer, maar die draait op vloeibare LPG als smering. Dit gaat lang goed, als je de tank maar niet helemaal leeg rijdt.

Dat klinkt iid zoals mijn gevoel dat ik erbij heb. Het snottebel verhaal gaat denk ik niet op in mijn geval. Ook omdat het direct optreed wanneer ik de 80 passeer. En ijsvorming heeft denk ik even nodig voordat het een "snottebel" heeft gevormd.
Maar het is dus misschien verstandig om de pomp te laten smeren voordat het kapot gaat? Of is de pomp na deze KM stand eigenlijk al bijna op zijn einde?

Ludo

De olie en lpg bevinden zich in aparte kamers.

Nu ben ik de laatste tijd meer zo verbaasd over Nederlandse praktijken, maar zou een benzinemotor ook kunnen draaien, als je de kofferbak vol benzine gooit i.p.v. de benzinetank?.

nieuwe_arjan

Citaat van: Ludo op 09-01-2011 16:02:41

De olie en lpg bevinden zich in aparte kamers.

Goh, waar zou dan toch die olie blijven die in de pomp zit/zat? Zou die gewoon "verdwijnen" uit die "aparte kamer"?
En als die olie eruit kan "verdwijnen" zou er dan ook LPG in kunnen?

Heeft die aparte kamer misschien een luchtgaatje/slangetje om de druk in de pomp(motor) gelijk te houden aan de druk in de tank, omdat de membraampjes in de pomp dat wel fijn vinden?

Heee, een open verbinding tussen "de aparte kamer met olie" en de LPG.....

Citaat van: Ludo op 09-01-2011 16:02:41

Nu ben ik de laatste tijd meer zo verbaasd over Nederlandse praktijken, maar zou een benzinemotor ook kunnen draaien, als je de kofferbak vol benzine gooit i.p.v. de benzinetank?

Ja, prima. Als je een verbinding maakt tussen je kofferbak en je tank

Ludo

nieuwe_arjan

:eusa_clap:
Ludo, zou je met rest van dit forum willen delen hoe de olie uit de pomp verdwijnt?
Of is dat jou groot geheim?

What ever, ja, je hebt gelijk, het zal wel, have fun. 8)

razorx

Citaat van: nieuwe_arjan op 11-01-2011 00:41:57
Ludo, zou je met rest van dit forum willen delen hoe de olie uit de pomp verdwijnt?

Ik denk dat ik dat ook wel kan vertellen:

Via de lagers.
Wordt de tank wat erg leeg, gaat het wat sneller. (onderdruk).

Ludo

In plaats van eigenwijs en neerbuigend te lopen doen, zou je beter (als nieuw lid) beginnen lezen.
Verdeeld op het forum, staat een hoop geschreven, dat de hele wereld kan lezen.
Degene die het informatief vind, komt er vast wel uit.

Een sluitend antwoord over hoe de olie uit de pomp verdwijnt, zal zelfs Vialle je niet geven.
Iedereen met een telefoon en internetverbinding, kan er dus een belletje of mailtje aan wagen.
Heeft dus niks met geheim te maken...

De énige manier dat er lpg in de oliekamer kan komen, is door de beluchtingsslang van de 80% begrenzer.
Nu is die 80% weer relatief, bij de één kan dat 75% zijn, bij de ander 90%.
Hoe dat dan weer komt, is wél mijn geheim, mag je dus zelf uitzoeken...  ;D

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 11-01-2011 12:10:17

In plaats van eigenwijs en neerbuigend te lopen doen, zou je beter (als nieuw lid) beginnen lezen.
Verdeeld op het forum, staat een hoop geschreven, dat de hele wereld kan lezen.
Degene die het informatief vind, komt er vast wel uit.

Een sluitend antwoord over hoe de olie uit de pomp verdwijnt, zal zelfs Vialle je niet geven.
Iedereen met een telefoon en internetverbinding, kan er dus een belletje of mailtje aan wagen.
Heeft dus niks met geheim te maken...

De énige manier dat er lpg in de oliekamer kan komen, is door de beluchtingsslang van de 80% begrenzer.
Nu is die 80% weer relatief, bij de één kan dat 75% zijn, bij de ander 90%.
Hoe dat dan weer komt, is wél mijn geheim, mag je dus zelf uitzoeken...  ;D

Beluchtings slang van de 80% begrenzer ? Daar kan ik me even niks bij voorstellen. Heb je ook een tekening ofzo ?

Ludo

Je weet best wat ik bedoel Marco.  ::)

Als je meer dan 80% tankt, of de begrenzer wegneemt, kan er langs de beluchtingsslang lpg in de pompkamer komen.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 11-01-2011 13:07:29
Je weet best wat ik bedoel Marco.  ::)

Als je meer dan 80% tankt, of de begrenzer wegneemt, kan er langs de beluchtingsslang lpg in de pompkamer komen.

Ik dacht even dat je schreef dat de 80% begrenzer een beluchter had. Dat kon ik me niet goed voor de geest halen.
Beluchtingsslang van de pompkamer geeft al meer herkenning, hebben ze bij de laatste versies van de multivalve unit niet een mogelijkheid gemaakt om zonder het verwijderen van  de unit toegang te krijgen tot deze kamer ? (olie bijvullen ?!)

Ergens in mijn blog heb ik geschreven wat de hoeveelheid verbruikte olie is per liter LPG. Zou me niet verbazen als de olie door verdamping en het geweld van bewegende LPG in de tank langzaam eruit gaat.

Lampje

Bump. Ik ben gisteren ook in Liempde geweest bij dhr R. Scholing (ben zijn voornaam even kwijt). Voor adres zie zijn samenwerkingspartner www.verdampere.nl

Hij is van huis uit werktuigbouwkundig ingenieur en weet echt wat hij doet. Mesman is ook al eens bij hem op bezoek geweest om te zien hoe hij het allemaal doet.

Afgezien van een setje zelf gereviseerde pompen, een ratelsetje en een groene zandbak heeft hij geen speciale apparatuur.

Ik had de pech dat mijn LPG-tank nét volgetankt was toen mijn pomp overleed. Geen probleem.

Hij draait de pomp er uit in de buitenlucht, met een stukje hout er onder zodat hij iets schuin staat (pomp) hoogste punt. Tank bevriest dan vrij snel en LPG wordt vloeibaar. Ongeveer 2/3 blijft in de tank zitten en blijft daar lekker borrelen (kookt bij buitentemperatuur, maar is intern -45C dus geen boutjes in laten vallen ;D). Doek op het gat en verdamping is nagenoeg nul.

Pomp wordt losgemaakt. Olie vullen geschiedt inderdaad via de beluchtingsslang. Deze zou je via het veiligheidsventiel er uit kunnen vissen met een pincet en zo olie bijvullen terwijl de tank en pomp gemonteerd blijven.

In anderhalf uur zit de nieuwe pomp erin, wordt er nog even uitgebreid getest met remmenreiniger of er nergens iets lekt rond de motor en klaar is Klara!

Oh ja, zijn telefoonnummer: 0411-632199

nieuwe_arjan

Citaat van: Lampje op 24-12-2011 08:18:13
Bump. Ik ben gisteren ook in Liempde geweest bij dhr R. Scholing (ben zijn voornaam even kwijt). Voor adres zie zijn samenwerkingspartner www.verdampere.nl

Hij is van huis uit werktuigbouwkundig ingenieur en weet echt wat hij doet. Mesman is ook al eens bij hem op bezoek geweest om te zien hoe hij het allemaal doet.

Pomp wordt losgemaakt. Olie vullen geschiedt inderdaad via de beluchtingsslang. Deze zou je via het veiligheidsventiel er uit kunnen vissen met een pincet en zo olie bijvullen terwijl de tank en pomp gemonteerd blijven.

In anderhalf uur zit de nieuwe pomp erin, wordt er nog even uitgebreid getest met remmenreiniger of er nergens iets lekt rond de motor en klaar is Klara!

Oh ja, zijn telefoonnummer: 0411-632199

Heb je 'toevallig' wat olie zien staan wat hij in de pomp stopt?
En dan vooral welk type? Misschien een fotootje?

Blackfox

Ik heb ook een gereviseerde pomp, ben nu 7000 km verder (nog maar) maar loopt nog perfect.
200€ inclusief reset en uitlezen computer plus controle lekkage.

heb ik hier gevonden   http://link.marktplaats.nl/433254947

of het voldoende is .. de tijd zal het leren.
Heb de kosten er alweer uit na 2 maanden in elk geval ;D