Foutcodes voorste lamdasonde - opgelost, bedrading connector was niet goed

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 09-12-2010 14:36:43

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Raadsels dus...

Ik ga dit weekend eerst maar eens meten. Zou wel heel toevallig zijn als twee sondes na elkaar niet goed zouden blijken te zijn. Statistisch zeer onwaarschijnlijk, maar ja...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Zaterdag even op de grijze en zwarte draad gemeten (aansluiting 3 en 4 van de stekker): oneindig weerstand op de voorverwarming. Lijkt mij niet goed.

Op de twee witte draden van het signaal ( 1 en 2) stond een paar ohm weerstand. Lijkt dus wel oké.

De autoelektronica kan toch niet in staat zijn om het verwarmingselement in de sonde te vernagelen? Omdat ik dit nu bij twee sondes aan de hand heb?

Ik ga het natuurlijk bij de leverancier melden.

LeonW

Volgens mij zijn de witte draden van de voorverwarming en de grijze de signaal draad zwart is massa.

Je meet als het goed is met warme motor op de grijze en zwarte draad een wisselende spanning van 0.1 naar 0.9.
Volvo S70 2.5T

Ries van de Zilverschuit

Zou ook wel kunnen,de probleemoplossingen van Vadis vind ik hier niet helemaal duidelijk in.

Feit is wel dat ik op 3 en 4 oneindige weerstand meet en op die oude lambdasonde (die gaf geen foutmeldingen) wel veel weerstand meet, maar niet oneindig. Vadis zegt ook dat de weerstand op deze punten tussen de 50 ohm en oneindig moet zitten. Er moet dus ergens een onderbreking zitten, lijkt mij. Enige verklaring die ik heb: kapot.

Maar ik leer altijd graag wat bij, dus ik sta altijd open voor alternatieve gezichtspunten.  :D

KIM

Witte zijn idd de verwarming.
Grijze draad is dacht ik sensor massa en de zwarte draad de signaal draad.

De lage weerstand moet je op de verwarming meten; op de andere draden mag je geen weerstand meten, moet je oneindig meten.

De zwarte draad geeft signaal wanneer de sensor op temperatuur is. Zoals Leon al aangaf zou je dan een wisselend signaal met een spanning tussen 0,1 en 0,9 Volt moeten meten. Bij stationair wisselt dit ongeveer 2 a 3 x per seconde.

Ries van de Zilverschuit

Dus pas als de sensor warm is, zou er op de grijze en zwarte draad (3 en 4 ) dus weerstand te meten zijn? Plus spanning als de sonde aangesloten is. De verwarming (1 en 2) lijkt dan wel in orde te zijn.

Ik laat het even rusten nu, de leverancier kijkt er naar. Ik hoop maar dat het probleem toch in de sonde zit, anders vrees ik dat het een hele zoektocht gaat worden.

KIM

Klopt helemaal.

Je zou het kunnen forceren door de sensor met een brander heet te stoken en dan het signaal te meten.

Ries van de Zilverschuit

De leverancier laat de eerst lambdasonde nakijken door een Bosch service of hij echt kapot is.

De beide foutcodes blijven maar terug komen, het is een beetje een raadsel. De huidige sonde moet het toch wel erg goed doen, want ik ben met de laatste tank (van 52 liter) bijna 450 km gekomen. Ik tankte toen net geen 50 liter. Dat heb ik sinds ik de auto (ruim een jaar) heb nog nooit eerder gehaald. Zat wel veel snelweg tussen, maar zeker niet alles.

Nog even dit: gebruikt de sonde via de uitlaat de massa? Ik heb even gemeten, maar tussen de plus-pool van de accu en de uitlaat meet ik ongeveer 9 volt. Tussen de plus-pool en de massaverbinding tussen het blok en het schutbord net iets meer dan 12 volt.

KIM

Je hebt toch een 4-draads sensor?
1 witte draad is voor de sensorverwarming massa (via ECU)
1 witte draad is voor de sensorverwarming voeding (contact gestuurde +)
1 zwarte draad is voor het sensor signaal
1 grijze draad is voor de sensor massa

Edit: draadkleuren toegevoegd

francois

geef ook de kleuren door kim

grfr

Ries van de Zilverschuit

Met andere woorden, de sonde zelf gebruikt niet de massa via de uitlaat? De massa gaat dus alleen via de grijze en een witte draad? Dan kan ik dat ook weer uitsluiten.

Ries van de Zilverschuit

Inmiddels ben ik weer een poosje verder, maar het raadsel met de foutcode EFI-212 en 521 blijven. Het verbruik is stabiel op circa 1 op 8. Normaal dus.

De eerste lambdasensor is retour naar de leverancier gegaan en inmiddels heeft die laten weten dat die toch goed was. Daarom veronderstelt hij dat de tweede die hij als garantie leverde, ook in orde zal zijn. Een derde zit er daarom niet ;D. Lijkt ook te kloppen gezien het gebruik.

Voorlopig moet ik het probleem dus zoeken in het elektrisch traject voor de sonde zelf. De waardes die Vadis voorschrijft lijken te kloppen. Op een na. Bij de instructie 'De signaalkabel (-) voorste verwarmde lambdasonde controleren' staat dat op aansluiting 4 van de contrastekker je een weerstand moet meten van 50kohm. Daar meet ik dus oneindig. Alleen staat er wel een vage opmerking bij dat je circa 150 seconden na het contact uit de sonde pas mag ontkoppelen om via de stekker metingen te verrichten. Hoezo?

Massaprobleem ergens of problemen met de startonderbreking of contactslot soms? (al heb ik verder geen verschijnselen die daarop wijzen.)

KIM

Enige dat overblijft is de ECU of de bekabeling van de lambdasensor naar de ECU.
Een startonderbrekerstoring zal je hele systeem in storing brengen en voor het contactslot geldt hetzelfde.

De foutcodes wijzen wel heel duidelijk in de richting van de lambdasonde, dus zou ik ook alleen in dat traject kijken.

stotteraar

Ehmm....
Is 1 op 8 normaal?
Ik haal met boodschappenritjes, een paar keer per week een 20 km ritje en zelfs een keer in duitsland m'n zwager bijhouden met z'n geschifte 855 met 300+ pk makkelijk 1 op 11. En red dat ook met de 850.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: stotteraar op 15-04-2011 12:20:06
Is 1 op 8 normaal?
Is lpg hoor, bij veel snelweg nog wat beter! Een stuk beter dan bij de vorige sonde. Bij benzine ligt het verbruik natuurlijk wat lager. 1 op 11 is best zuinig ja.

Weet iemand toevallig waar het andere eindje zit van de aansluitingen 3 en 4 (volgens Vadis)? Om de kabels door te meten. Ik heb wel hier wel schema's, maar daar ben ik nog niet zo vaardig mee.

Op 1 en 2 meet ik wel goede waarde.