Een volvo uit Zweden halen

Gestart door llinssen, 13-12-2010 04:11:53

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

Dit weekend ben ik op reis gegaan om een 25 jaar oude volvo uit Zweden op te halen. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik had wel wat huiswerk gedaan, en was daar op deze site terecht gekomen. En zogezegd zogedaan. De verkoper was alleraardigst (nadat ik wat hulp had gekregen door een introductie in het Zweeds. Hij was bereid om mij op zijn platen naar Nederland te laten rijden.

Maar eenmaal aangekomen na een reis met Ryan Air en SJ spoorwegen, bleek de auto toch in aanzienlijk mindere staat dan verwacht/voorgespiegeld. Jammer, maar het risico van deze actie.

Dus de nummer twee van de lijst geprobeerd. De verkoper bleek een jonge jongen te zijn, voor wie de benzinekosten toch wat hoog uitvielen. Hij was ook bereid om mij op zijn platen terug te laten rijden.... maar zijn vader, op wiens naam de auto stond niet.

Ter plekke heb ik proberen uit te zoeken wat dan de normale manier is om een auto uit te voeren. Dat blijkt lastig. Er zijn, volgens het Zweedse RDW (Transportstyrelsen), twee manieren bij geplande uitvoer van een auto de vorige eigenaar te de-reigstreren. De eerste is een tijdelijke exportplaat (aanvraag kost 5-10 werkdagen), de tweede is door het opsturen van het Zweedse deel 2, de platen en een bewijs dat de auto in het buitenland geregistreerd is aan de de Zweedse RDW. Hoe je dat laatste bewijs krijgt zonder de auto eerst mee te nemen naar Nederland is me een raadsel.

Ik ben dus zonder auto teruggekomen. Gelukkig had ik een retour geboekt...

Er zit, als je (of de verkoper) het volgens de regels wilt (wil) doen, volgens mij niets anders op dan een Zweeds exportkenteken te krijgen. Dat betekent volgens mij 2 trips naar Zweden: 1 om de deal te sluiten, 1 om de auto met exportplaten op te halen. Waarom de Zweden het zo moeilijk maken....?

Of zie ik iets over het hoofd?

Zie deze link

Nog één opmerking:
Sommigen gebruiken een Duits Kurzkennzeichen om een auto naar Nederland te vervoeren. Hoe vaak het ook gelukt mag zijn: Nederland erkent dat kenteken niet omdat het bedoeld is om een auto naar een garage in Duitsland te rijden. De boete is uit mijn hoofd 850 euro.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Marc O.

Dan had ik meer geluk: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37319.msg866557.html#msg866557

Waar in Zweden ben je geweest? Ik heb de indruk dat die oudere Volvo's in het zuidelijk deel van Zweden vrijwel allemaal zijn aangetast door roest. In het noorden minder, omdat daar dus geen pekel wordt gestrooid in de winter.

Citaat van: llinssen op 13-12-2010 04:11:53
Nog één opmerking:
Sommigen gebruiken een Duits Kurzkennzeichen om een auto naar Nederland te vervoeren. Hoe vaak het ook gelukt mag zijn: Nederland erkent dat kenteken niet omdat het bedoeld is om een auto naar een garage in Duitsland te rijden. De boete is uit mijn hoofd 850 euro.

Dat is wat ik heb gedaan. Ik realiseerde me dat het een schemergebied was, maar goed. Belangrijkste is dat je verzekerd bent tijdens de rit (en dat was ik), een evt. boete moet je incalculeren.

Wel enorm balen dat het op een mislukking is uitgelopen. Wat voor een auto wilde je gaan halen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Ja - dat laatste dingetje; import-bewijs van (het land van) de nieuwe eigenaar. Is voor mij ook nieuw en ik snap niet helemaal hoe je dat makkelijk kan regelen. Ofwel je regelt een tussenpersoon op wiens naam je de auto naar NL kan rijden, danwel een tweetal trips.

Inderdaad belachelijk.

@Marc. O.: jij hebt volgens mij ook niet voldaan aan punt 3 van de link van LLinsen:

http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/Export-and-temporary-registration/Exporting-vehicles/

(a copy of the recipient country's customs document clearly showing that the vehicle in question has been cleared for customs, or a copy of a registration certificate issued by the recipient country when the vehicle was registered there instead.)

Marc O.

Er is in mijn geval wel communicatie geweest tussen de RDW en Transportstyrelsen. Maar ik heb inderdaad niet bewust zelf dat doc naar Zweden gestuurd.

De enige mogelijkheid om het geheel volgens de regels te doen is volgens mij door de auto op een ambulance of vrachtwaggel te zetten.

UserID6342

Wil je het verzekerd doen (en dat is het belangrijkste, zoals Marc ook al zegt, boete incalculeren) is het gewoon op het Duitse Kurzkenzeichen doen.  Let er wel op dat het RDW mbt invoer van oldtimers de regels heeft aangescherpt.  Het originele buitenlandse (Zweedse) kenteken dient geheel compleet te zijn, en de auto moet daar als niet geregistreerd meer staan.  Dit laatste word dus gecontroleerd.  heb je geen compleet kenteken of staat de auto nog als rijdend geregistreerd in een ander land, jammer dan, krijg je dus geen Nederlands kenteken erop.

De Zweedse eigenaar zal dus over een exportverklaring moeten beschikken o.i.d. dat de auto van het Zweedse kentekenregister is afgemeld.  Tevens is een factuur van de aankoop handig bij het RDW.

viking_in_shorts

Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 09:11:40
De enige mogelijkheid om het geheel volgens de regels te doen is volgens mij door de auto op een ambulance of vrachtwaggel te zetten.

Volgens mij zie je dat fout: zelfs op een vrachtwaggel of ambu heb je nóg niet een import-verklaring van het "nieuwe" land. De vrachtwaggel of ambu regelt alleen de verzekeringsvraag tijdens transport van A naar B.

The Saint

Citaat van: llinssen op 13-12-2010 04:11:53De boete is uit mijn hoofd 850 euro.

Wat een mooi bedrag  ;D ;)

Klinkt allemaal wat moeilijk. Is hetgeen je wilt gaan halen echt niet in Holland te verkrijgen?

No shirt no shoes, no pinball

Marc O.

Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 09:29:14

Volgens mij zie je dat fout: zelfs op een vrachtwaggel of ambu heb je nóg niet een import-verklaring van het "nieuwe" land. De vrachtwaggel of ambu regelt alleen de verzekeringsvraag tijdens transport van A naar B.

Als je die auto op een vrachtwagen/ambu naar NL brengt en bij de RDW aanbiedt, tezamen met de volledige papieren, dan stemt de RDW e.e.a. toch verder af met Transportstyrelsen?

viking_in_shorts

Citaat van: Marc O. op 13-12-2010 18:32:23
Citaat van: viking_in_shorts op 13-12-2010 09:29:14

Als je die auto op een vrachtwagen/ambu naar NL brengt en bij de RDW aanbiedt, tezamen met de volledige papieren, dan stemt de RDW e.e.a. toch verder af met Transportstyrelsen?

Ik weet niet precies wat men bedoelt met "de volledige papieren" maar volgens mij moet je minstens een deel daarvan opsturen naar de transportstyrelsen als je (als buitenlander) de auto koopt, en je de optie "export" aankruist. Als je namelijk dat dokument meeneemt, wisselt de auto niet van eigenaar en staat de oude / huidige eigenaar voor de verzekering, schades, etc.

Je hebt nodig:
a) alles: platen, dokumenten en import-verklaring totdat je alles bij transportstyrelse aanbied als export auto
b) 10 werkdagen voor het aanvragen van een "export kenteken"

Tenzij je natuurlijk die importverklaring na 2 of 3 weken door de RDW kan laten regelen. In dat geval valt het mee...

joebar

Joebar is altijd heel stout geweest, en heeft zijn volvo's gewoon opgehaald met de kentekenplaten van zijn eigen volvo, die dan wel zonder platen in de garage stond...
1 x in DLD aangehouden, papieren van de eigen volvo overhandigd, en kon weer doorrijden, ondanks dat de kleur natuurlijk niet klopte....

ja ja ik weet het , zal het nooit  :eusa_whistle: meer doen

Marc O.

Citaat van: joebar op 13-12-2010 18:43:40
Joebar is altijd heel stout geweest, en heeft zijn volvo's gewoon opgehaald met de kentekenplaten van zijn eigen volvo, die dan wel zonder platen in de garage stond...
1 x in DLD aangehouden, papieren van de eigen volvo overhandigd, en kon weer doorrijden, ondanks dat de kleur natuurlijk niet klopte....

ja ja ik weet het , zal het nooit  :eusa_whistle: meer doen

Dan rijd je dus feitelijk onverzekerd rond. Lijkt me niet echt verstandig.

antraciet

Onzin als je gewoon een kurzkennzeichen van een  maand neemt uit Duitsland kun je naar huis rijden evt apk klaar maken en naar de RDW

viking_in_shorts

Citaat van: antraciet op 13-12-2010 18:46:55
Onzin als je gewoon een kurzkennzeichen van een  maand neemt uit Duitsland kun je naar huis rijden evt apk klaar maken en naar de RDW

Waarom dat je dat Llinssen de text hieronder heeft neergezet?

Citaat van: llinssen op 13-12-2010 04:11:53
Nog één opmerking:

antraciet

Juist daarom mijn post heb in het verleden diverse kevers en t2s ver uit duitsland weggehaald Met een kurzkennzeichen kun je naar het gemeentehuis waar het voertuig geregistreerd staat en je kan dan  voor ik meen 30 euro kentekenplaten ophalen. De kentekenboer in Bocholt zit in het gemeentehuis je hebt tageskennzeichem en kurzkennzeichen das het verschil

gr Arjen

ps l*l dus niet zomaar iets uit mn nek

viking_in_shorts

Citaat van: antraciet op 13-12-2010 18:53:28
Juist daarom mijn post heb in het verleden diverse kevers en t2s ver uit duitsland weggehaald Met een kurzkennzeichen kun je naar het gemeentehuis waar het voertuig geregistreerd staat en je kan dan  voor ik meen 30 euro kentekenplaten ophalen. De kentekenboer in Bocholt zit in het gemeentehuis je hebt tageskennzeichem en kurzkennzeichen das het verschil

gr Arjen

ps l*l dus niet zomaar iets uit mn nek

1) ik zeg niet dat je uit je nek l*lt
2) welk gemeentehuis moet je dan naar toe om een 30-dagen kürzkennzeichen te kopen voor een in Zweden geregistreerde auto?