garantietermijn accu

Gestart door )()()sT, 16-12-2010 10:45:01

Vorige topic - Volgende topic

haasje

Citaat van: rovelra op 16-12-2010 20:07:36
Testen bij de leverancier ??

Ding terug sturen is duurder dan gelijk een nieuwe mee geven !

Maarja het zijn ook geen tuinkabouters , daarvan had je gelijk een nieuwe gekregen bij de firma He*ts

En dan weet je nog niets. Beter dat ze de accu testen en daarmee kunnen zien of het een slechte accu was of dat er iets anders aan de hand is. (Telkens) vervangen is symptoombestrijding, niet een oplossing.

francois

vandaag ook een nieuwe geplaatst 

oude was bijna 4 jaar jong  :o

)()()sT

Citaat van: haasje op 16-12-2010 20:40:47
Citaat van: rovelra op 16-12-2010 20:07:36
Testen bij de leverancier ??

Ding terug sturen is duurder dan gelijk een nieuwe mee geven !

Maarja het zijn ook geen tuinkabouters , daarvan had je gelijk een nieuwe gekregen bij de firma He*ts

En dan weet je nog niets. Beter dat ze de accu testen en daarmee kunnen zien of het een slechte accu was of dat er iets anders aan de hand is. (Telkens) vervangen is symptoombestrijding, niet een oplossing.

Ja dat is ook zo, en mede omdat het een garantiegevalletje is willen ze dat natuurlijk sjekken.
Gelukkig kreeg ik wel een accu mee na wat gemompel en vanmiddag hoor ik meer.

Een andere mogelijke oorzaak gaan we natuurlijk in de gaten houden; maar eerst weer ff rijden.
Iemand evt. tips voor een goede acculader?

LPGLE

C-tek

Een van de beste laders .

Maar om af en toe een boost lading te geven , om de stratificatie tegen te gaan , dat lukt met deze niet .
( of je moet hem zeer regelmatig gebruiken , dan krijg je geen stratificatie )

Op het werk hebben we deze onderstaande gehad . een enorm fijne lader .
Helaas heb ik hem verkocht  :-\, maar binnenkort komt deze gewoon weer terug !

spijky

Citaat van: LPGLE op 17-12-2010 09:20:41
C-tek
http://www.bootschappen.nl/contents/media/ctek3600.jpg
Een van de beste laders .

Die C-Tek lader heb ik ook werkt perfect, gebruik ik met name voor de motor.

Bij VW /AUDI accu 2 jaar garantie trouwens, echter voor dat wij deze kunnen claimen,moet hij ook daadwerkelijk defect getest worden. dus eerst accu doorladen, dan kun je nu gebruik maken vande kou door de accu een nachtje buiten te laten staan. Dan weer testen.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Biesbosch

Even over garantie, die is in alle gevallen 24 maanden, eerst alleen bij consumenten aankopen, sinds een jaar of 3 ook BTB.

Voorwaarden zijn weer wel vaak een punt van discussie, zoals "ter zake kundig" handelen.

In jouw geval is het garantie als er dus geen andere oorzaak kan worden vastgesteld en de accu kaopt is.
Als hij gewoon leeg is doordat er korte stukjes mee worden gereden of de verlichting is blijven branden is hij natuurlijk niet zomaar kapot, maar wel leeg.

Wat dat trouwens met de levensduur van een accu doet weet ik eigenlijk niet.

Dus mensen, garantie: 2 jaar.
Life is a lesson... You'll learn it when your through

razorx

Citaat van: LPGLE op 16-12-2010 11:02:44
A merk accu's hebben doorgaans 2 jaar .

Maar ik zeg uit ervaring,  meestal is het een andere oorzaak .

- slechte dynamo
- slechte massakabel
- breuk in pluskabel
- defecte winding op de startmotor
- lekstroom

Vaak wordt idd de accu als boosdoener gezien . Als je hem test ( met een midtronics tester !! ) zal je vaak zien , "accu ok + laden"
Na laden van de accu is ie weer goed , en moet de oorzaak elders worden gezocht .

Maar de tijd vliegt , zie mensen vaak genoeg terugkomen :  " ding is nog geen jaar oud"  als de pakbon er dan bij wordt gezocht is opeens al 3 jaar oud ;)

Maar niets is onmogelijk , maar zo snel lijkt mij onwaarschijnlijk .

Citaat van: LPGLE op 16-12-2010 11:15:29
hoeveel groter als normaal is je accu trouwens ?

Velen denken dat juist een grotere accu extra cappaciteit levert ...

Vergeet niet dat je dynamo is afgestemt op een standaard accu !

Een te grote accu zal de dynamo NOOIT vol krijgen .

1 type groter als standaard is geen probleem , maar vanaf 88ah uur ga je op de lange duur problemen krijgen .
Het zogenaamde zuur strateficatie .

Citaat van: LPGLE op 16-12-2010 15:34:54
dacht ook 66 ,  heb zelf een 72 ah  57220yc yuasa .

Maar eens per half jaar gaat hij toch nog aan de lader , even een 12 uurs boost laden .

Blijft de accu langer in goede conditie .

Een voltallige Yep en Yes!
Heel kort en bondig samengevat met kennis van zaken.  :eusa_clap:

Uit ervaring weet ik dat een slechte regelaar of te veel korte ritjes ook niet fijn zijn voor een accu.
Eerste: check en eventueel vervangen. Tweede: van tijd tot tijd even een "boost" geven.

Ludo

Citaat van: razorx op 17-12-2010 23:47:18
Citaat van: LPGLE op 16-12-2010 11:02:44
.....
Een voltallige Yep en Yes!
Heel kort en bondig samengevat met kennis van zaken.  :eusa_clap:

Uit ervaring weet ik dat een slechte regelaar of te veel korte ritjes ook niet fijn zijn voor een accu.
Eerste: check en eventueel vervangen. Tweede: van tijd tot tijd even een "boost" geven.

En toch, staan er tegenstrijdige berichten op dit forum.

<gewoon... om even wat olie op het vuur de accu te gooien>  :evil:

razorx

Citaat van: Ludo op 17-12-2010 23:54:02
<gewoon... om even wat olie op het vuur de accu te gooien>  :evil:
Dat is jouw biologische taak ;) en maar goed ook.

Even serieus, dit is ook mijn vakgebied, niet dat dat als argument mag gelden, maar ik vind de toevoeging van LPGLE waardevol.
Zeker wat het punt van onderladen betreft.

Tja je kan ook wel eens pech hebben met een accu maar meestal heeft het vroegtijdig overlijden een oorzaak.
Zelf kies ik voor Bosch of Varta, maar ik denk dat de door LPGLE genoemde factoren een veel grotere boosdoener zijn.

Ludo

Niet zo happen Yits.   :eusa_dance:
Er zit inderdaad wel een kern waarheid in de toevoegingen.
Wilde alleen maar zeggen dat discussies als deze, of zoals de airco's, thermostaatjes... een jaarlijkse terugkomst is.
Als je dan wat gaat zoeken, kom je wel een en ander tegenstrijdig tegen. ;D

MVeldhuis

Maar dat is ook logisch want iedereen heeft een mening, want daar zijn we een foum voor namelijk.
Kunst is om uit al die meningen de meest waardevolle ter harte te nemen en een beslissing te nemen.

Ludo

Citaat van: MVeldhuis op 18-12-2010 01:14:53
Kunst is om uit al die meningen de meest waardevolle ter harte te nemen en een beslissing te nemen.

Dat is dan nog een extra probleem.
Als de éne neen zegt, en de andere ja, wat is voor jou dan het meest waardevolle mening?.  ;D

Pas als een mening gefundeerd is, kan je een conclusie trekken.  ;)

LPGLE

mag ik dan heel arrogant zeggen dat ik met succes onlangs een cursus accu's en laden ervan met succes heb afgerond

;D

Tuurlijk wordt er veel geroepen . Maar als je het hele verhaal "erachter" weet , is opeens een heleboel logisch en te verklaren .

Neemt niet weg dat heel sporadisch ook weleens een varta, bosch of yuasa eerder stuk gaat als normaal .
Maar zoals ik zeg . Je kunt niet achteraf beoordelen hoe een accu is mishandelt .
Soms is er gewoon eentje echt stuk .

Als jij je plantjes elke keer netjes water geeft , en tegen ze praat , en in een gezonde omgeving zet gaat ie ook langer mee .
Zet je hem nu een nachtje buiten zal het ook snel gedaan zijn met de pret .

LPGLE

Wil ik trouwens nog even aan toevoegen .
In de nabije toekomst is het zelfs zo , dat een accu kan worden uitgelezen door een ingebouwde chip .

Hierin kan je alle ladingen , ontladingen ,onderladingen , starten, doorstarten, kortsluitingen etc etc uit het geheugen omhoog vissen .
Als dit er is , dan durf ik er geld op te zetten dat er vrijwel geen accu meer voor garantie kan worden geclaimd .
De duurdere startbooster pack is hier al mee uitgerust .

pwassink

Als je een beetje met je leverancier door een deur kan, krijg je vaak ook wel een deel terug bij aantoonbare fouten
K heb er zelf al eens een varta gehad die niet wilde bijladen, bleek een cel overleden, kom je in een zogenaamde
coulance regeleing tot elkaar, en betaal je slecht een deel van een compleet nieuwe op basis van leeftijd.

Vwb die chips is denk ik een goede zaak, veel mensen weten ook niet dat het "even overstarten" tegenwoordig
ook kan leiden tot allerhande nieuwe storingen aan zowel donor als patient ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂