Torx spanrol distributie weigert los te komen

Gestart door Jasper Boven, 19-12-2010 20:24:24

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Heren en dames,

Ik houd het beknopt. De iPhone tik niet zo heel lekker. Ik zit namelijk in de trein omdat mijn wagen nog op de werkplaats staat.
Vandaag wou ik distro wissel doen alleen krijg ik de torx waarmee de spanrol vast zit niet los. De kop van de torx heeft ook geen eeuwig leven met het doorslippen van de bit en ben bang dat ik straks het blok uit de wagen moet liften om de boor er op te zetten.
Iemand tips voor het loshalen? Laten schrikken etc heeft nog niet geholpen.
Ik ben echt bang dat ik straks de sjaak ben.

thuur

Doorslippen? Heb je wel de juiste maat Torx genomen?

Gr :o

Thys

Torx 45 moet je iig hebben.

Ik had gisteren hetzelfde probleem, en was erg blij dat de oude spanrol nog net zo goed was als de nieuwe. Lekker laten zitten, als het blok er ooit eens uit gaat is ie wel een keer aan de beurt.

We hebben het gisteren trouwens geprobeerd met een losse torx bit in een ringsleutel 10 met pijp erop, en nog ging het kreng niet los. Ruimte voor een ratel is er niet :(

Jasper Boven

Ik ben dus niet de enigste zo te lezen. Dat geeft hoop  :).
De maat Torx die ik gebruikt is inderdaad 45. Ding heeft nauwelijks bijt. Daarom hadden we hem ook afgeslepen zodat we geen last hadden van het taps toelopende gedeelte. Ik denk dat je een 1/2 duims dop er nét tussen krijgt.
Ik snap niet dat dat ding zo vast komt te zitten. Ik had de oud eigenaar nog aan de lijn en hij zei dat die het gewoon op het juiste moment had getrokken. Iemand anders ervaringen of suggesties
Hij slipt niet echt door maar duwt zichzelf er uit. Heeft misschien ook wel met de kwaliteit bit te maken. Thuur, jij krijgt hem altijd gewoon los?

V70 classic

een oude bit erin meppen en vastlassen.
wachten tot ie koud is en los draaien maar.
Moet je wel een MIG je in de buurt hebben.

SK6 met de bout.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

joebar

na het vastlassen direct losdraaien,,,werkt beter

Jasper Boven

Vastlassen klinkt helemaal niet als een slecht idee. Helaas heb ik geen beschikking over een MIG en ik kan niet lassen. Mocht iemand een hand uit willen steken, dan houd ik me aanbevolen! Heeft het nog zin om een echte Torx bit te halen of is dat ijdele hoop.

MVeldhuis

Past daar geen 3/8 raten en dop op? Volgens mij deed ik het daar altijd mee.

thuur

Citaat van: Jasper Boven op 19-12-2010 21:20:14
De maat Torx die ik gebruikt is inderdaad 45. Ding heeft nauwelijks bijt. Daarom hadden we hem ook afgeslepen zodat we geen last hadden van het taps toelopende gedeelte. Ik denk dat je een 1/2 duims dop er nét tussen krijgt.
Ik snap niet dat dat ding zo vast komt te zitten. Ik had de oud eigenaar nog aan de lijn en hij zei dat die het gewoon op het juiste moment had getrokken. Iemand anders ervaringen of suggesties
Hij slipt niet echt door maar duwt zichzelf er uit. Heeft misschien ook wel met de kwaliteit bit te maken. Thuur, jij krijgt hem altijd gewoon los?

Ik draai hem zo eruit idd. Ik heb wel fatsoenlijke bitjes voor dit werk (Facom). Als je er met je ratel niet tussenkomt kan het zijn dat de onderste motorsteun is ingezakt. Klein krikje met een blokje hout onder het carter kan dan net genoeg zijn.

Gr ;)

Jasper Boven

Citaat van: thuur op 19-12-2010 22:21:23
Citaat van: Jasper Boven op 19-12-2010 21:20:14

Ik draai hem zo eruit idd. Ik heb wel fatsoenlijke bitjes voor dit werk (Facom). Als je er met je ratel niet tussenkomt kan het zijn dat de onderste motorsteun is ingezakt. Klein krikje met een blokje hout onder het carter kan dan net genoeg zijn.

Gr ;)

Motorsteun is idd beetje brak kwam ik achter. Krijg jij er 1/2" tussen of gebruik je 3/8?

thuur

Ik heb volledige sets voor 1/2", 3/8" en 1/4", maar ik dacht dat ik de 3/8" gebruik hiervoor.

Gr ;)

-D©©©L-

Citaat van: Thys op 19-12-2010 21:13:54

Ik had gisteren hetzelfde probleem, en was erg blij dat de oude spanrol nog net zo goed was als de nieuwe. Lekker laten zitten, als het blok er ooit eens uit gaat is ie wel een keer aan de beurt.

We hebben het gisteren trouwens geprobeerd met een losse torx bit in een ringsleutel 10 met pijp erop, en nog ging het kreng niet los. Ruimte voor een ratel is er niet :(

Als het noodzakelijk geweest was om hem los te halen, dan hadden we de bit aangedrukt met een bandenlichter.
Plan 2 (bij een kapot gedraaide torx) is het doorslijpen van het lichaam en daarmee meteen de kop van de bout eraf. Het is een beetje lastig, maar met een grote schijf kan je er net bij.

Ik denk dat ze meestal veel te vast worden gezet. Iemand die zegt dat ie hem netjes "op moment" vastzet, mag mij laten zien hoe ie dat dan gedaan heeft. 

Jasper Boven

Heren,

Ik dank u allen voor uw input. Morgen een grote mensen bit halen en eens kijken hoe ver we komen. Ik laat het nog even weten.

MVeldhuis

Citaat van: -D©©©L- op 19-12-2010 23:33:31
Citaat van: Thys op 19-12-2010 21:13:54

Als het noodzakelijk geweest was om hem los te halen, dan hadden we de bit aangedrukt met een bandenlichter.
Plan 2 (bij een kapot gedraaide torx) is het doorslijpen van het lichaam en daarmee meteen de kop van de bout eraf. Het is een beetje lastig, maar met een grote schijf kan je er net bij.

Ik denk dat ze meestal veel te vast worden gezet. Iemand die zegt dat ie hem netjes "op moment" vastzet, mag mij laten zien hoe ie dat dan gedaan heeft. 

En waarom zou je zo'n bout niet op moment vast kunnen zetten dan? Volgens mij moet daar namelijk best een 3/8 momentsleutel op passen. Niet dat ik spreek uit ervaring hoor, ik ben zelf nooit zo momentvastzetterig.

Jasper Boven

Vandaag dagje wezen klieren. Met een 1/2" lukt het niet. Je krijgt hem er niet tussen, ook niet als je het blok enigzins kantelt met de 3 bekende motorsteunen los. Nu maar een 3/8 " bestellen. Die was namelijk niet op voorraad. Echt een k*tplek voor een torx. Hadden ze van mij anders mogen verzinnen.
Volvo dealer herkende het probleem en zei dat hun het ook op goed geluk doen met een 3/8. Ze komen vast te zitten door het het opwarmen en afkoelen van het blok. Hierdoor zet hij zichzelf vast.
Mocht er iemand lastechnisch een oplossing kunnen bieden dan houd ik me aanbevolen. Eventueel tegen vergoeding. Wagen staat in Utrecht.