dynamo revisie

Gestart door khana38, 04-01-2011 15:10:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

khana38

Even een snelle vraag. Kenteken HG-SH-40 850 10V 1994 370K net lekker ingereden en nu is na een paar korte ritten en een week stilstand nagelnieuwe accu leeg. Bij plaatsen neuwe accu 72amp stelde ik spanningsverlies van 0,04 amp vast, dus conclusie: te weinig laadspanning van dynamo (is net zo oud als mijn 850)

Revisiebedrijf vraagt: Dynamo zonder vrijloop revisie tussen 80,00 en 100.00 €, met vrijloop revisie 40,00 € meer, ex BTW. Binnen 1 dag klaar.

Concrete vraag: heb ik er één met of zonder vrijloop? ? ?  Alvast bedankt voor de hulp.

Kees

LPGLE


Ronald21

#2
ho, amp = ampere  is geen spanning maar stroom

mogelijk bedoel je lekstroom

72 Ah = capaciteit (=stroom x tijd in uren oftewel hour)

72 Ah/lekstroom = tijd dat accu compleet leeg is bij  stilstand(en met dit koude weer is 72 ah -20% reeel)

72x0.8/0.04= 60 dagen  :eusa_naughty:

hoeveel spanning geeft je dynamo op de dynamo gemeten bij stat draaien ?

meet dit op rode aansluiting en dynamohuis (massa)

ca 14 V dynamospanning dan is deze OK

spanningsverlies verlies heb je meestal over de slechte accuklemmen

Je houdt dan 14V -spanningsverlies over bv accuklem(-en) = spanning op accu over

thuur

Citaat van: khana38 op 04-01-2011 15:10:05
Even een snelle vraag. Kenteken HG-SH-40 850 10V 1994 370K net lekker ingereden en nu is na een paar korte ritten en een week stilstand nagelnieuwe accu leeg. Bij plaatsen neuwe accu 72amp stelde ik spanningsverlies van 0,04 amp vast, dus conclusie: te weinig laadspanning van dynamo (is net zo oud als mijn 850)

Ik vind het een snelle conclusie. Je moet minstens een kwartier rijden om een volle accu na 1 startpoging weer helemaal vol te krijgen. En met dit weer is de capaciteit sowieso al erg laag (die 72Ah is bij 25 gr. C, met dit weer mag je makkelijk 20% eraf tellen).

Daarbij zijn onze plusklemmen ook verdacht, die vreten snel al ruim een Volt weg als ze wat ouder worden.

Meten=weten.


Gr 8)

sven861

Heb ook zoiets gehad met mijn 850.....toen maakte de kabelschoen van de pluspool bij de accu slecht contact door oxidatie in de kabelschoen zelf. Heb toen, na het loskoppelen van de kabel, met de gasbrander en soldeertin de schoen aan de kabel gesoldeerd....nooit meer last gehad. De accu werd toen niet goed geladen door het slechte contact.
Meet dus idd de spanning die over de accu staat tijdens stationair draaien.....moet 14V zijn. Meten is idd weten...om te weten te komen of je hetzelfde had als ik......zet je multimeter op ampere en zet 1 pen op de uitgang van de dynamo (plus) en 1 pen op de pluspool van je accu DIT ALLEEN DOEN ALS DE ACCU NORMAAL IS AANGELOTEN . Meet je door dit te doen een stroom die hoger is dan 500mA dan zit de fout daar.

Suc6, Sven
PA1SVM........Volvo 4 Life

khana38

Dank voor jullie reacties en advies. Ik begin de accu te laden met de lader, en dan de wet van meten = weten toe te passen. De accuklem is dan mede-verdachte. Zal zeker aandacht besteden aan de kabelschoen. Misschien is de dynamo prima.

groet,

Kees

llinssen

Bovenaan dit onderdeel van het forum, staat een bericht over een lekstroom. Ik zou zeggen, bekijk dat goed, en trek dan je plan!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.