Advies nodig: beter geluid gewenst.

Gestart door StefanCJ, 24-01-2011 14:59:29

Vorige topic - Volgende topic

animalT5R

Citaat van: san op 28-05-2011 15:19:36
Zet het hier maar even neer;
Heb achterin een 4 kanaalsversterker geplaatst.
Voedingskabel vanaf accu met zekering naar versterker.
Massakabel vanaf versterker naar massapunt (Achter de middelste afdekplaat in de kofferruimte daar waar ongeveer je trekhaak zit als je die hebt)
Speakerkabels getrokken vanaf alle portieren naar de versterker.
RCA kabel middendoor(tussen de stoelen.
Remote-kabel idem.
voedingskabel loopt langs passagierskant naar achteren.
RCA loopt niet over de brandstofpomp.
Geluid achterportieren en hoedenplank op 1 kanaal,geluid is goed.
Geluid voorportieren continu een BROM.
Dashboardspeakers via de gewone autoradio.

Hoe krijg ik die brom eruit en wat heb ik niet goed gedaan?
Lopen alle kabels langs de passagierskant,of heb je het gescheiden de kabels om de versterker aan te sturen via de bestuurderskant?
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

NinaPaul

Citaat van: san op 28-05-2011 15:19:36
Zet het hier maar even neer;
Heb achterin een 4 kanaalsversterker geplaatst.
Voedingskabel vanaf accu met zekering naar versterker.
Massakabel vanaf versterker naar massapunt (Achter de middelste afdekplaat in de kofferruimte daar waar ongeveer je trekhaak zit als je die hebt)
Speakerkabels getrokken vanaf alle portieren naar de versterker.
RCA kabel middendoor(tussen de stoelen.
Remote-kabel idem.
voedingskabel loopt langs passagierskant naar achteren.
RCA loopt niet over de brandstofpomp.
Geluid achterportieren en hoedenplank op 1 kanaal,geluid is goed.
Geluid voorportieren continu een BROM.
Dashboardspeakers via de gewone autoradio.

Hoe krijg ik die brom eruit en wat heb ik niet goed gedaan?

(zeer simpele uitleg, pb voor meer info)
Brom kan van 2 plaatsen komen.
1. van signaalkabel of 2. van de voedingskabel/remote.
Aangezien niet alle kanalen deze storing vertonen kan je er vanuitgaan (mits goed geisnstalleerd natuurlijk) dat de storing zich in het(de) signaal (-kabel) bevind.

hoe dit op te lossen?
Ingang kabels wisselen. nu zouden de achterse speakers moeten brommen en de voorste goed moeten zijn.
Is dit zo? ja, dan signaalkabel controleren, nergens langs andere verbruikers (magnetische velden/spoelwerking).
Nee? Dan zit de fout in de versterker, de bedrading van versterker of de speakers.

Speaker wisselen, wanneer de andere speaker wel werkt ligt het aan de speakers.
blijft het, dan is het een bedradingsprobleem of versterker.

mvg

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

san

Zal morgen eens de speakeringangen wisselen,de massa zit op een punt waar ook de massa van de volgens mij de achterlichten en brandstofpomp zitten,als ik deze namelijk loshaal en weer monteer,hoor ik iets tikken/ratelen.kan het daar ook aan liggen?
De remote en rca lopen middendoor.
De speakerkabel lopen langszij.
De voedingskabels loopt aan de passagierskant langszij met 1 paar speakerkabels mee.

ulkeman

ik heb mijn massa onder de achterbank zitten.
miss dat je dat is kunt proberen ?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

san

Citaat van: ulkeman op 28-05-2011 22:19:23
ik heb mijn massa onder de achterbank zitten.
miss dat je dat is kunt proberen ?

Stephan,waar zit er onder je achterbank dan een massapunt?

NinaPaul

ik denk dat hij bedoelt met de bouten van de zitting (achterbank).

ikzelf prefereer een min kabel naar de accu. Als dat niet wenselijk is een zelf gemaakt massa punt.
Dit voorkomt dynamo "lussen".

Maar zoals ik reeds heb vermeld, zal een ruis op de voeding/remote over alle kanalen hoorbaar moeten zijn.
Ze worden immers met dezelfde voeding/remote gevoed. Ik denk dus dat het verleggen van enkel je massa kabel
het probleem niet zal oplossen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

knip

wat vaak storing veroorzaakt is dat de versterker contact maakt met het plaatwerk,op het metaal bevestigd of de bevestigings schroeven door het plaatwerk.

slechte massa in de rca kabel, effe massa op buitenzijde rca plug zetten en dan testen,massa spoor kapot rca output radio (pioneer)

versterker zelfde massa punt geven als de hu.

NinaPaul

nogmaals, een slechte massa of "ground loops" zijn storingen die over alle uitgangen te horen zijn.
immers worden alle uitgangen met dezelfde plus en min gevoed.
-Gottfried Leibniz

san

Heb vandaag de massa naar een van de massapunten onder de achterbank gelegd,geen resultaat.Nu heb ik ook een "toerental"geluid.Denk dat het toch echt ergens aan de massa ligt.
Radio aan,zonder remote nergens last van.
Radio aan,met remote nergens last van.
Radio aan,met remote en tulip kabels,begint het te brommen.
Heb ook ergens iets gelezen over een groundloop ontstoorder,die je achter je radio zet?
Denk dus massa en tulip probleem.

NinaPaul

is het gebrom dan WEL over alle kanalen?

Heb je de tulip kabels al eens verzet van plaats, gaat het gebrom dan mee of niet?
heb je de speakers al eens veranderd (of gewoon van de huis hi-fi aansluiten) om te zien of de speakers niet stuk zijn.
-Gottfried Leibniz

san

Vandaag alles weer nagelopen.
Heb de hoedenplankspeakers nu samen met achterdeurspeakers op 1 uitgang.
De versterker ingesteld op 4 channel.
Massa weer op "oude" plek.
Geluid is nu goed.......maar,zodra ik de voordeurspeakers aansluit op de 2e uitgang,krijg ik een meelopend geluid.
Dashboardspeakers zitten rechtstreeks op radio.

De speakerkabels die vanaf de versterker naar de voordeuren gaan kon ik niet kwijt in de doorvoer,dus die heb ik aangesloten op de originele kabelboom met stekker dmv amp stekkertjes.Deze ligt achter de radio.
Tis een heel verhaal,zal morgen eens wat foto's maken.dan ishet mss wat duidelijker.

laat het nu even zitten,klinkt mij goed genoeg.

NinaPaul

tulip/cinch aansluiting veranderen en kijken of de brom verplaatst. (denk dat het minder werk is dan foto's maken ;))
-Gottfried Leibniz

razorx

@san: Is het echt een brom, of loopt de toonhoogte mee met het toerental?

UserID6342

Hier hetzelfde met de 760 diesel, fluit gaat mee op toerental, zitten al een tweetal dikke ontstoringsfilters tussen voor groundloop, aardlussen, etc. maar vermoed dat de dynamo dwars ligt.  Vroegah had je van die kleine soort condensatortjes, die je op de dynamo schroefde en was het over met dat gefluit, kun je nu helaas nergens meer krijgen (tenminste mij lukt het niet)

NinaPaul

@ Dirk

kleine filters zijn inderdaad niet meer aan de orde, gewoon omdat de huidige dynamo's al ontstoord zijn.

Wat ik gebruik om deze problemen bij klanten te verhelpen is een helix cap 33 aan ~ € 40,- is het geen koopje.
ook het trekken van een massa vanaf de accu kan veel schelen.
-Gottfried Leibniz