[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Citaat van: -D©©©L- op 25-02-2017 23:39:00
Citaat van: Maarten-t5 op 25-02-2017 23:19:08
Er is geen limp home druk beveiliging.
Er is ook geen druksensor zoals iedereen inmiddels al weet.
Iets wat er niet is kun je ook niet uitschakelen.
Hmm, zal eens een correctie insturen op de volvo M4.4 documenten. Bij 4-1-4 staat dan iets heel erg fout, in plaats van de standaard 0.6 wastegate basisdruk een slopende 1.6 bar op t blok loslaten bij een fout situatie is wel bijzonder.

Volgens mij heb je iets niet helemaal scherp in de gaten.
Even een antwoord op de volgende vraag graag (je bent nogal goed is lastige vragen ontwijken):
Als de wastegate druk 0.6 bar is, hoe zou de ecu dan ooit een druk hoger dan deze 0.6 bar kunnen veroorzaken?
Ik neem even aan dat je de werking van het systeem kent.

Citaat van: -D©©©L- op 26-02-2017 01:09:29

Lieve schat  :-*, beste Pieterke; *knip*  uberkeinfehleraufkostenanderesMeister.

Doe niet zo dom kerel. Het staat niet bij iemand die de leeftijd van een scholier is gepasseerd.

Piet

Ach Maarten joh ... laat maar... technisch inhoudelijke antwoorden gaat ie toch niet geven....

BBS

Citaat van: Piet op 26-02-2017 11:54:38
Citaat van: -D©©©L- op 26-02-2017 10:12:06
Citaat van: BBS op 26-02-2017 08:22:41
Citaat van: Piet op 26-02-2017 00:50:30
Afijn ... ik ga nu maar eens naar bed... morgen spelen we wel weer verder als je wilt...
Ik denk het niet.

Ik hád Marco redelijk hoog staan vanwege zijn expertise van de 850's en X70's, maar met dit stompzinnige gedoe verlaagd ie zichzelf wat mij betreft tot tokkie niveau. Piet houd de eer aan je zelf en laat het lopen.  ;)

Ik ben van mening dat het nodig is forumlezers te waarschuwen niet al teveel leergeld te betalen. Er komt een dag dat je er gelukkig van wordt.

BJ heeft bij het vervangen van de actuator het slangetje naar de wastegate beschadigd en zeer waarschijnlijk per ongeluk de achtuator te strak afgesteld met alle gevolgen van dien.
(no offence BJ , kan de beste overkomen).
Duidelijker kun je oorzaak en gevolg niet hebben.

Hoe stompzinnig en kwaadaardig is het dan om het dan toch aan de sw proberen te linken.
Serieus ... de lezers hier zijn toch  niet achterlijk......

De actuator heeft exact zo gezeten als de vorige, merkteken op het tasjes gezet waar de vorige ook zat.
Maar zeer waarschijnlijk wel de langklem te strak aangedraaid :eusa_wall: :eusa_wall:
Volvoloos....

BBS

Citaat van: -D©©©L- op 26-02-2017 10:12:06
Ik ben van mening dat het nodig is forumlezers te waarschuwen niet al teveel leergeld te betalen. Er komt een dag dat je er gelukkig van wordt.
En als IK nou wel meer dan tevreden ben? Wie geeft dan jou het recht om in mijn blog zo te keer te gaan??
Ik kan mij namelijk niet herinneren dat je ook enigszins in buurt was die dag....
Volvoloos....

UserID25761

@Piet,
Even simpel gesteld,  turbodruk word geregeld door de ECU, dan zou de ECU het ergens moeten kunnen meten.
bij alle tuners word de turbodruk meestal omhoog bijgesteld, dus er is iets dat de turbo verteld dat hij meer druk moet leveren.
dus kan dat "iets" de druk ook verlagen. (Ja ik geef toe met een op hol geslagen turbo is dat een uitdaging) maar wellicht stof tot nadenken  :eusa_think:

Dit is slecht een vraag, cq bijdrage. niet een klaagzang  ;)

maartendeb

Citaat van: Piet op 25-02-2017 23:59:47
4-1-4 Boostregulation, slaat op een malfunctie in de aansturing  van de Turbo Control Valve, niet op overboost tgv bv een gescheurd slangetje.....

Next .....

4-1-4 gaat over een te hoog gemeten load signaal. Malfunctie in de aansturing van de TCV kán een oorzaak daarvan zijn:

Had deze foutcode simpelweg niet getriggerd moeten worden in deze situatie, met fuel cut tot gevolg? "Blocked hose between TCV and pressure servo" (wastegate), afgescheurde slang tussen TCV en wastegate, what's the difference; de wastegate wordt niet aangestuurd, load signaal te hoog.

Zou het kunnen dat deze diagnose routine niet actief is in closed loop? :eusa_think:

razorx

@Nick: De ECU heeft geen weet van de turbodruk. Alleen van de luchtstroom gemeten middels de LMM en het toerental.
Dat wordt "load" genoemd. De ECU heeft dus wel weet van de behaalde load.

De ECU van Bert-Jan zag dat die load de pan uit schoot en trachtte de turbo volledig terug te draaien naar 0.
De TCV aansturing was dan ook 0%. De TCV is een klep die een elektrisch signaal omzet naar een regeling van de hoeveelheid vacuum.

Dat vacuum dat met het beruchte slangetje naar de aansturing van de wastegate gaat zorgt er voor dat de turbo meer of minder doet. In dit geval was het commando van de ECU: "Stop met drukopbouw". Dat commando kon alleen niet aankomen door dat gescheurde slangetje.

De ECU had geen mogelijkheid de turbo te controleren/corrigeren.

-edit- En laten we niet vergeten dat dit ronduit kl*te is voor Bert-Jan.

UserID25761

Dank je wel Yits, Duidelijk

Ja dat dit hele geval kl*te is ben ik ook helemaal met je eens  :'(

The Demon

Kortom; Het was/is een mechanisch defect niets meer en niets minder!
Het is alleen maar köt voor B-J en Jennie, zoveel geld erin steken en daar door zo'n klein ding zo kort van kunnen genieten.
Maar ik weet zeker dat ze er samen met Dirk wel uitkomen hoe dit verhaal verder gaat.

UserID25761

@Yits,

nog een vraagje, is dit iets (slangetje),  dat bij een canbus auto niet kan gebeuren?  
Deze vraag komt uit het feit dat ik in vida de turbodruk kan uitlezen, zowel bij mijn oude diesel als de nieuwe  ;)

UserID6342

En wellicht even als aanvulling; men spreekt over een foutcode, die is er nooit geweest !

Piet

Citaat van: NickGR op 26-02-2017 13:46:56
@Yits,

nog een vraagje, is dit iets (slangetje),  dat bij een canbus auto niet kan gebeuren?  
Deze vraag komt uit het feit dat ik in vida de turbodruk kan uitlezen, zowel bij mijn oude diesel als de nieuwe  ;)

Canbus... dwz dat je een ME7 hebt, die hebben standaard wel een map (=boost) sensor.
O wacht even overheen gelezen... een diesel... weet niet wat voor ecu daar in zir, maar die zal dan ook een mapsensor hebben.

Piet

Citaat van: razorx op 26-02-2017 13:13:22
@Nick: De ECU heeft geen weet van de turbodruk. Alleen van de luchtstroom gemeten middels de LMM en het toerental.
Dat wordt "load" genoemd. De ECU heeft dus wel weet van de behaalde load.

De ECU van Bert-Jan zag dat die load de pan uit schoot en trachtte de turbo volledig terug te draaien naar 0.
De TCV aansturing was dan ook 0%. De TCV is een klep die een elektrisch signaal omzet naar een regeling van de hoeveelheid vacuum.

Dat vacuum dat met het beruchte slangetje naar de aansturing van de wastegate gaat zorgt er voor dat de turbo meer of minder doet. In dit geval was het commando van de ECU: "Stop met drukopbouw". Dat commando kon alleen niet aankomen door dat gescheurde slangetje.

De ECU had geen mogelijkheid de turbo te controleren/corrigeren.

-edit- En laten we niet vergeten dat dit ronduit kl*te is voor Bert-Jan.

Nog als aanvulling... de boost is ook niet door de ecu uit de load af te leiden, daar bij bv -5gr er veel minder boost nodig is om de gevraagde load te halen dan bij bv. +30 gr

cornelis-b

Beste allemaal,

In 2015 heeft een grote groep mij geholpen met een forum actie en dat was meer dan hartverwarmend. We weten allemaal dat Bert Jan super trots is op zijn V70 "altijd weer donderen" en dat hij momenteel met een groot probleem zit. Het lijkt mij een goed idee om Bert Jan te helpen / steunen zodat hij de wagen weer op de weg kan krijgen zonder weer een enorme financiële aderlating te moeten doen, na de toch al dure ombouw die hij heeft gehad. Wie willen er mee doen om Bert Jan weer op de weg te krijgen? Dit gun je niemand dat zijn blok naar de klote gaat door zo'n klote slangetje.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Piet

Citaat van: maartendeb op 26-02-2017 13:02:02
Citaat van: Piet op 25-02-2017 23:59:47
4-1-4 Boostregulation, slaat op een malfunctie in de aansturing  van de Turbo Control Valve, niet op overboost tgv bv een gescheurd slangetje.....

Next .....

4-1-4 gaat over een te hoog gemeten load signaal. Malfunctie in de aansturing van de TCV kán een oorzaak daarvan zijn:

http://i1097.photobucket.com/albums/g352/maartendeb/Screen%20Shot%202017-02-26%20at%2012.49.12_zpsxi5pfqjl.png

Had deze foutcode simpelweg niet getriggerd moeten worden in deze situatie, met fuel cut tot gevolg? "Blocked hose between TCV and pressure servo" (wastegate), afgescheurde slang tussen TCV en wastegate, what's the difference; de wastegate wordt niet aangestuurd, load signaal te hoog.

Zou het kunnen dat deze diagnose routine niet actief is in closed loop? :eusa_think:

Helaas ... ik heb een aantal jaren geleden geexperimenteerd met de turbodruk om te zien tot waar mijn turbo nog efficient was. (op volvospeed zou  je daar nog iets van terug moeten kunnen vinden) .
Ik heb dit gedaan door de actuator steeds iets strakker te zetten en ook zonder tcv controle. Dit was nog met een bin zonder wb-mod (die bestond toen nog niet )
Ik durfde dat wel omdat ik h-beam drijfstangen heb en ik de knock life kon monitoren.
Geen foutcodes gezien en ook geen fuelcuts gehad oid, heb de turbo toen tot 1.7 bar gehad.