[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

The Demon

Citaat van: NinaPaul op 03-04-2016 19:52:27
Citaat van: Dirk342 op 03-04-2016 18:43:39
Citaat van: NinaPaul op 03-04-2016 14:32:41
Met alle respect,

Zoveel olie duidt op een defect! Een post met "viel 500% mee, bla bla bla" zou meneer (Dirk) zelf omschrijven als: "een prutser". (Er staan voorbeelden zat van botte uitlatingen over andere monteurs/mensen). Ik zou een goede diagnose laten stellen en zeker niet tevreden zijn met een uitleg als:
-niet meer als normaal te noemen
-500% mee vallen
-het lijkt meer dan het is
Met deze diagnose, door een ander, zou meneer (Dirk) ook geen genoegen nemen. (Nogmaals voorbeelden zat, vooral richting andere monteurs)

Door het dichtschroeven van het gat zal er meer olie in het inlaat traject komen, wat op zijn zachts gezegd niet wenselijk is. Maar dat gat zit in de nieuwe ook niet?! Klopt, maar die gaat ervan uit dat de motor in orde is!

Zorg eerst dat die abnormale lekkage opgelost is, steek daarna pas geld in dingen als een intercooler.
Goh, ik kan mij toch alleen herinneren dat er hier gisteren 4 volwassen kerels (waaronder mijn zoon en die heeft niet onder de auto gelegen) aanwezig waren om te kijken naar de auto ?  Nu ben ik de 50 al gepasseerd en op sommige momenten slaat de alzheimer light ook bij mij toe, maar ik kan mij echt niet herinneren dat jij er gisteren ook onder lag ?  Anders was je niet tot deze conclusie gekomen namelijk !!

De auto / intercooler was gisteren, na een forse rit van Hoogeveen naar Nijmegen, gewoon kurkdroog !  Niets geen lekkage en niets meer als normaal, vandaar ook mijn opmerking.  Ja, er zit een oude intercooler in en net wat Roel zegt is dat ook mijn verdachte (vol met olie omdat het oude blok gaar was en olie zoop + water).  Dat wij die intercooler toentertijd hebben laten zitten is een bewuste financiële keuze geweest van ons allemaal.  En ook daarbij was jij niet betrokken helaas..

Er komt tzt een nieuwe intercooler in, is allemaal al afgesproken en dan ben je van het grootste gedeelte af.  Buiten dat heeft iedere turbo iets of wat olie in het inlaattraject staan.  Ja, zelfs die van mij en daar is alles gloedjenieuw. Vandaar dat wij nu hebben gekozen om er een schroef in te draaien, zoals dat al heel veel gedaan is bij onze auto's....

Wederom l*l je weer slap uit je nek en is het weer zonde van mijn tijd....  Ja, aanvallen mag je mij best hoor maar dan wel met iets goeds komen en geen onzinkraam...

Maar jij doet het ook altijd op afstand bij anderen! (enkel jij kan/mag dat zeker?) Wederom kan jij enkel respectloos reageren.
Overigens is het verhaal nu wel anders, dus laat je mijn gelijk zien, dank u.

Iemand nog een biertje?

Enneuh, waar zijn de pinda's?

razorx

@Jelmar: Niet gebaseerd op eigen ervaring dus alleen theorie: Ik vind dat je wel een punt hebt. Zeker blij lagere toerentallen. Je Wilt heel graag snelheid van het instromende mengsel. Ooit geloofde ik niet in een vvis spruitstuk op een turbo wagen. Nu vermoed ik dat de fun factor van een turbowagen enorm kan vergroten. Dit als reactie op jouw opmerking over dikkere buizen.

Ik verwacht, maar zeg uitdrukkelijk verwacht ook dat dikkere buizen voor de IC met een te kleine turbo voor een extra lag zorgt.

Ik babbel even over twee zaken tegelijk. De gemeenschappelijke factor blijft die oh zo belangrijke flow.

Piet

Of Jelmar een punt heeft.
Grappig.
Volgens mij heb ik dit toch redelijk duidelijk al vanaf het begin betoogd.
Zulke dikke  IC buizen zijn helemaal niet gunstig.
2.75" voor de IC en 2.25 na de IC heb ik, groot zat.
De flow (snelheid) moet er in blijven.
Ook bij grote turbo's is dit gewoon genoeg.
Zoals ik al eerder zei: op volvospeed haalt vulvaS40 ook dik 600 pk met 2.25" na de IC

Citaat van: Piet op 03-04-2016 09:45:23
Groter is altijd beter, dikker is altijd beter.
Of toch niet?
Op volvospeed zijn er figuren die 600 a 700 pk uit hun motor  met een 2.25" pijp tussen intercooler en inlaatspruitstuk.
Het is niet alleen de diameter van de pijp die bepaalt hoeveel lucht (eigenlijk zuurstof) bij de cilinders kan komen maar vooral ook de luchtsnelheid in de pijperij.
Om de vaart er in te houden is het handig de afgekoelde lucht na de intercooler door een pijp van wat mindere diameter te jagen dan de pijp tussen turbo en intercooler.
3" pijpen zijn niet alleen onhandig om te monteren maar zullen ook eerder een negatief dan positief effect kunnen hebben.
Een 3" gasklep daarentegen geeft wel een merkbaar betere respons op het gaspedaal, daar bij het open gaan van de klep bij elke graad klepopening progressief meer lucht doorgelaten kan worden dan bij een 2.5 " klep.

razorx

Yep. Jij typte dat al eerder in dit topic. Ik denk dat wij allen weten dat het om de Flow gaat. ;)

Piet

V70R^2

Daar waar de gasklep misschien wel een restrictie kan vormen (als je de 500 pk nastreeft) is een 3" intercoolerbuis (zeker na de IC) gewoon puur vermogens verspilling.. je moet die extra ruimte ook weer opvullen = drukverlies (simpelgezegt).

edit: schaamteloze zelfpromotie, ik heb ook nog zo'n 3"klep voor wie hem wil :P

cornelis-b

Ik vind je plannen erg mooi BJ maar je wilde een auto met het karakter van een 2.5T met een 2.3 T-5 blok, dat heb je nu dus ik snap eerlijk gezegd je verdere upgrades van dikkere buizen en grotere gasklep niet helemaal. Ik neem aan dat je geen tune wilt die richting 300+ PK wil gaan rijden. Of heb ik het mis?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Piet

Nou... die 3" gasklep past er juist wel goed in . Dat merk je dus vooral in de lage toeren voordat de turbo inkomt. Puur om dat bij bv 10 graden opening de doorlaat voor lucht al een heel stuk groter is dan bij een 2.25" gasklep. Bij indrukken gaspedaal neemt de opening sneller toe. De motor voelt daardoor responsiever op het gaspedaal., het 2.5T gevoel in de hand werkend. Aan vermogen voegt het niks toe. Een gasklep vervang je dan ook niet voor een 3" om een restrictie weg te nemen. Bij wot doet het namelijk helemaal niks.
Boor 300 pk of meer heb je helemaal geen 3" gasklep of 3" turbopijpen nodig.

BBS

Citaat van: cornelis-b op 03-04-2016 23:10:04
Ik vind je plannen erg mooi BJ maar je wilde een auto met het karakter van een 2.5T met een 2.3 T-5 blok, dat heb je nu dus ik snap eerlijk gezegd je verdere upgrades van dikkere buizen en grotere gasklep niet helemaal. Ik neem aan dat je geen tune wilt die richting 300+ PK wil gaan rijden. Of heb ik het mis?

Nou....... D'r heeft er 1 mij afgelopen zaterdag iets laten proberen, en eerlijk is eerlijk, het smaakt wel naar méér ;D

En als de regeling zoals die er nu inzit erin kan blijven, met alleen in de basis wat meer PeeKaas/koppel EN als het kan? Waarom dan niet?
Vandaar dus nu de discussie hier wat wél verstandig is en wat wat niet. Het lijkt mij wel gaaf om eens te kijken hoever we zouden kunnen komen met de huidige setting. Dus wit-wit, met een 16T Kinugawa föhn en billetwheel.
Ik heb zeer zeker geen zin in een 19T, 10 andere injectoren, uitstroompijpjes, andere brandstofpompen etc etc.
En de RIP kit vind ik wel mooi staan, het moet toch op maat gemaakt worden en als je iets doet, doe het dan goed. Dat heb ik met de ombouw ook gedaan. ;)

Citaat van: Piet op 03-04-2016 23:52:04
Nou... die 3" gasklep past er juist wel goed in . Dat merk je dus vooral in de lage toeren voordat de turbo inkomt. Puur om dat bij bv 10 graden opening de doorlaat voor lucht al een heel stuk groter is dan bij een 2.25" gasklep. Bij indrukken gaspedaal neemt de opening sneller toe. De motor voelt daardoor responsiever op het gaspedaal., het 2.5T gevoel in de hand werkend. Aan vermogen voegt het niks toe. Een gasklep vervang je dan ook niet voor een 3" om een restrictie weg te nemen. Bij wot doet het namelijk helemaal niks.
Voor 300 pk of meer heb je helemaal geen 3" gasklep of 3" turbopijpen nodig.
Duidelijk verhaal dit.
Volvoloos....

elianmars

Gaat het eigenlijk wel, zo'n rioolpijp over het blok in combinatie met de gasinjectoren? ;D

maruska

ik zou eerst lekker rijden, en pas later al dit soort geldbomen uitschudden...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Lunadust

Is dit dalijk een all show en no go auto?
Of word het gebrek aan flow er weer bij getuned?
Sorry voor de korte reactie,  no offence maar kan er niks langer van maken.
Techneut, geen dichter.

UserID6342

Hier ook maar eens weer wat bij pennen ;D

Het was gisteren dus de bedoeling dat er een widebandsensor (ipv white) in kwam en dat de auto ging lopen op de widebandmod e.d.
Dus je begint, na afkoelen, met het verwijderen van de narrowbandsensor en het erin plaatsen van een widebandsensor... Nu is dat bij een AWD een beetje een gedoe, en zeker met 1 goede poot. Daarom de hulp ingeroepen van BJ zelf:

Nu bedenk ik mij net dat dit eigenlijk best wel een unieke foto is ;D :evil: ;D ;D

Nu was de sensor met een goed half uurtje vervangen.  Ondertussen was Yits al bezig de ALM controller aan de ECUvoetjes te bevestigen, zodat deze controller dadelijk ook netje in het ECU huis past, naast de automaat ECU want daar is er ruimte zat voor.

BJ en ik ondertussen bezig met een radiostoring op te lossen en zien dat de AFR en oliedrukmeter in de kudasteun komen. Helaas waren de originele kabels voor de AFRmeter zo belachelijk kort dat we deze hebben moeten verlengen maar dat mocht de pret verder niet bederven.

We dachten allemaal zo rond een uurtje of 15-16 klaar te zijn, wel dat liep dus even totaal anders..... En op het laatst liep de auto ook echt beroerd :( :(. Wat we ook deden, hoe Yits ook rekende, de auto bleef ronduit K*T lopen.  Het leek net wel of Tunerpro ons weer eens dwars zat.  En hier bedoel ik mee, verkeerd wegschrijven naar de bin toe en niet goed flashen.... Maar voordat je hier achter bent, ben je dus al weer een paar uur verder.... En, of de duvel ermee speelt, dit is nu de 2e keer bij deze auto dat het met Tunerpro fout gaat....

Uiteindelijk maar eens besloten om even te overleggen met Piet, ook inzake het intellectueel eigendom (!!) van de bin die we wilden gebruiken, besloten om een oude widebandbin van mijn eigen auto erin te flashen, toen deze nog op een 15G turbo en witte injectoren reed. Ik wist a) zeker dat mijn auto hier perfect op gelopen heeft en b) er zat dan meteen een widebandmod in van waaruit we weer verder konden, ipv die rottige narrowbandbin waarmee we zaten te klungelen.. Zogezegd, zo gedaan en hier zag je meteen het schitterende voorbeeld van de ECC module die Piet heeft gemaakt... We hadden de bin erin geflashed en meteen bleef de airco bij de auto van BJ draaien... Dit is/was ook logisch want immers, de bin die we net geflashed hadden was voor een 850 met 4.4 en niet voor een x70 met 4.4.  Dus over deze bin werd de ECC mod van Piet nog een keer gedraaid en meteen werkte de ECC ook weer zoals het hoorde.  Wat een geweldig mooi programmaatje is dat toch  :eusa_clap: :eusa_clap:

We hadden eindelijk weer een auto die enigzins liep, en mbv Maarten die de omrekenformule wist inzake het verschil tussen de Spartan controller (waar deze, zojuist geflashte, bin op geschreven is) en de huidige ALM controller bij BJ in de auto konden we de auto weer redelijk aan de gang krijgen.  En nee, ik ga deze formule hier niet neer zetten omdat ik vind dat ook hier intellectueel eigendom op rust ! Ondertussen was het al wel ruim 21 uur geworden....  Je bent dus zo echt een paar uur bezig en iedereen was ook echt moe er van.

Hierop besloten om volgende keer verder te gaan, de AFR bleef netjes nu (is nog niet helemaal optimaal, maar rijdbaar) en de rest komt volgende week ofzo wel in orde met een goed aangepaste bin, die ook bij deze auto hoort.  Maar je wilt niet weten hoe blij ik/we gisteren was/waren, dat we de oude widebandbin van mij mochten gebruiken van Piet om de auto in ieder enigzins fatsoenlijk aan het lopen te krijgen... En dat we een reserve laptop hadden staan met Tunerpro erop die wel goed wou wegschrijven en flashen....

Wat mij en Yits eigenlijk meteen al opviel, is het verschil tussen de ALM en Spartan controller. Om in te bouwen vond ik het onding, terwijl de stekkers die de ALM gebruikt echt superieur zijn maar ik bedoel met onding; te groot, geen duidelijke on/off schakeling, teveel stekkers / aansluitingen erop.  Maar qua werking is hij superieur aan de Spartan en zeer zeker qua snelheid.

Mooi apparaatje zo  :eusa_clap:

BBS

;D ;D Die foto is inderdaad redelijk uniek, dat overkomt mij niet vaak dat ik notabene over mijn eigen blok heen moet hangen  :evil:

Bij het uitpakken van die ALM sensor viel ons al op dat de afwerking van een hoog niveau was. Ook was ons al opgevallen dat er 2 identieke 5-polige stekkers waren, die van de wide band sensor en de ECU.
Wij zeiden nog tegen elkaar dat we even moesten uitzoeken dat we niet de fout gingen maken om de stekkers om te wisselen in de controller.
In eerste instantie ging het ook goed, maar nadat we de controller op de tafel gelegd hadden om in de instellingen te gaan zitten kijken hebben dat ding weer zo in de ECU bak gelegd en aangesloten.
Wat ons alle 3 was opgevallen was dat het metertje het niet meer deed. Dat zou wel aan het metertje liggen van 30 dollar...... Want dat kan toch niks bijzonders zijn?? :eusa_wall:

Uuuuuuren later.....

Nadat wij Maarten aan de telefoon hadden voor een formule attendeerde hij ons er op dat bij het programmeren van de controller de stekkers wel goed zaten anders kwam je er nooit in...
Als door een wesp gestoken vlogen wij allemaal omhoog en in koor "het zal toch niet zo zijn?..." Wij naar de auto en kijken, Ja dus! In het verkeerde gat gestoken ;D ;D
Toch de fout gemaakt en de stekkers er verkeerd in gedaan. En sinds die tijd werkt het klokje dus ook weer ;D

Maar inderdaad, voor de tweede keer dat Tunerpro bij deze wagen de boel zit te verzieken.

Wat trouwens van deze ALM wel heel mooi is, dat tijdens de opwarm fase van de sensor deze de actuele accuspanning weer geeft op het display :eusa_dance:
Volvoloos....

BBS

Oh ja, tijdens de hertenkamp meeting eind Mei had ik van Hugo een setjes als nieuwe Propus velgen overgenomen. Aangezien de Nebula's wat krom zijn en op wintersloffen staan heb ik om de propussen de zomerbanden laten leggen. Dit zijn Nankang banden geworden en volgens de bandenboer stugge rotzakken.
Hij is aardig aan het razen geweest om ze erop te krijgen..

Maar uiteindelijk is dit dan het resultaat geworden:

Ik ben er erg blij mee :D
Volvoloos....