[V70] Uit het leven gegrepen, van V70 2,3T-T5 LPI naar V70 (N) D5!

Gestart door BBS, 04-02-2011 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

Gewoon zonder rijden, heb je er geen last van en het rijgenot wordt er niet minder om. En in Nederland heb je het toch niet nodig. Dan hoef je er ook geen dure reparaties aan uit te voeren, en je verbruik is ook een stuk gunstiger. OOh en je hebt er geen onderhoud meer aan en je hoeft er ook geen rekening mee te houden met je banden.

Ben blij dat er bij mij geen cardanas meer onder kan.

Het zit erop en het moet werken...

Dat is denk ik niet meer van toepassing.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

UserID6342

Het is nu gewoon een kwestie van rekenen; gaan we het blok hardware matig aanpassen (wat geen enkel probleem is verder en ook allang bewezen dat dit gewoon goed gaat) door de CVVT vast te lassen en er een conventionele ontsteking op te maken of (en daar gaat mijn voorkeur naar uit) gaan we dit S60 blok draaiend maken met penbobines en werkende CVVT met ME4.4 software ?  De laatste optie is goedkoper qua hardwarematige aanpassingen.

Over beide stadia ben ik allang in gesprek en komt ook goed.

Dan even over de uitbouw bij een AWD, het makkelijkste is het bij deze auto om het subframe met alles erop en eraan er onder uit te laten zakken, zeker gezien de ruimte die je hebt.  Maar helaas, hier heb ik nu de ruimte even niet voor omdat er nog zo'n slopert vaststaat hier op de brug.  Als dat ding weg zou zijn, zou dat een goede optie zijn.  Een andere goede optie is om het kapotte blok van BJ zo kaal mogelijk te maken en er dan uit te trekken (scheelt echt heel veel ruimte) en dan zit je maar 1x met de beperkte ruimte qua inbouw. Ook hier ben ik nog even even bezig hoe dit te gaan doen. We hebben e.e.a. al vaker gedaan en komt dus ook wel goed weer maar dat is gelukkig aan mij om te beslissen.

Bouke

Bij awd trek je hem er met wat geduld ook zo uit Dirk dat hebben we bij Kornelis toen ook gedaan. Wel hebben we het koelpakket ff weggetrokken. 

UserID6342

Ik weet het Bouke, heb het al vaker gedaan  ;D.  Weet hoe het zit en heb er vroeger ook al een aantal gesloopt.  Maar dan nog blijft het bij een AWD het makkelijkst om het subframe eronder uit te laten zakken....

Ewout Schalkwijk

Je gezondheid laat dit ook allemaal toe Dirk? Je moet je zelf niet ondermijnen nou of je zelf voorbij lopen. (goed bedoeld hoor)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Dat zal ook voor mij nu een test worden Ewout om eerlijk te zijn.... Ik weet dat ik momenteel geleefd word door alle afspraken in het ziekenhuis (vielen er net alweer 4 binnen, pff) maar het zal moeten blijken dus.  Voor hetzelfde geld rol ik er vrij makkelijk door heen allemaal, maar het kan ook zo maar zijn dat ik echt niets meer kan en al moeite zat heb om de hond uit te laten.  Ik weet het dus echt niet.

Wel is het dan een voordeel dat, als ik er eenmaal aan begonnen ben, het wel weer een extra drijfveer is om er aan door te kunnen gaan.

RoelNL

BBS

Citaat van: Dirk342 op 03-04-2017 21:18:34
Dat zal ook voor mij nu een test worden Ewout om eerlijk te zijn.... Ik weet dat ik momenteel geleefd word door alle afspraken in het ziekenhuis (vielen er net alweer 4 binnen, pff) maar het zal moeten blijken dus.  Voor hetzelfde geld rol ik er vrij makkelijk door heen allemaal, maar het kan ook zo maar zijn dat ik echt niets meer kan en al moeite zat heb om de hond uit te laten.  Ik weet het dus echt niet.

Wel is het dan een voordeel dat, als ik er eenmaal aan begonnen ben, het wel weer een extra drijfveer is om er aan door te kunnen gaan.

Citaat van: BBS op 01-04-2017 19:05:00
Citaat van: Dirk342 op 01-04-2017 18:56:20
Voordat dat blok erin gaat zal het toch eerst helemaal worden nagekeken en er moet nogal een en ander worden aangepast.  Niet erg verder en komt ook wel weer goed, wel even met een slag om de arm ivm gezondheid.  Om het laatste kan ik nu niet meer heen.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan om een blok te wisselen, maar hè ik kan ook vanuit Hoogeveen naar je toekomen om je te assisteren Dirk.... ;)

;)

Zoals ik vanmorgen ook al met je telefonisch overlegd heb, alles op zijn tijd en jezelf niet voorbij lopen. Daar wordt niemand wijzer van!
Volvoloos....

BBS

Intussen is de maand April al weer bijna voorbij en staat de wagen nog steeds geschorst bij Dirkie.
Het neemt niet weg dat we er niks aan gedaan hebben, integendeel. Nu 100% zeker is dat het S60 T5 blok erin gaat hebben we in de afgelopen weken bekeken hoe we het ding erin gaan bouwen maar vooral welke onderdelen er voor nodig zijn. Dat blijkt gelukkig enorm mee te vallen, het meeste wat er nu aan zit gaat ook weer aan het S60 blok geschroefd worden. Alle onderdelen zijn inmiddels al besteld en komen in de volgende week binnen als alles goed gaat.
Het "nieuwe" S60 blok zal een stuk rustiger lopen volgens ingewijden en veel minder het roffel geluid produceren wat ik gewend was. Aan de ene kant is dat best jammer, aan de andere kant lijkt mij dat ook wel leuk.

En wat ik eerder ook al Dirk appte, de afgelopen maanden dat de V geschorst staat bij Dirk gaf ik geen ene moer om dat ding. Uit het oog verloren, uit het hart gegaan noemen ze dat toch? Maar nu we er toch zo mee bezig zijn en de onderdelen besteld zijn begint het toch weer te kriebelen dat ik weer in de V wil gaan sturen. Op de een of andere manier begin ik dat ding toch te missen.
In de tussentijd dat ik Volvoloos ben krijg je natuurlijk tijd in overvloede om te gaan bedenken wat ik nog meer wil gaan doen met de AWD.
Zo zit ik nog steeds het topic van DAB+ in de gaten te houden omdat ik de SC901 graag wil behouden en toch wil overstappen op DAB+. En aangezien er toch nog zo'n lelijke telefoon antenne op het dak zit die niet meer gebruikt word zou daar een DAB+ spriet voor in de plaats kunnen komen. En nu we het toch over de radio hebben, een mooie subtiele subwoofer kan mij eigenlijk ook wel bekoren. Alleen ff uitvogelen hoe ik dat allemaal werkend zou moeten krijgen in combinatie met de standaard versterker die de SC901 nodig heeft....

Waar ik intussen wel over uit ben is dat de -40mm verlagingsveren aan de voorzijde gaan wieberen. Ik wil daar de standaard -20mm Volvo veren voor in de plaats hebben. Ries van de Zilverschuit heeft dat in zijn blog allemaal uitgezocht en ik heb geïnformeerd of ze nog leverbaar waren en dat zijn ze. De voorkant van de auto ligt mij te laag icm de automaatbak die er nu onder zit.
Dus binnenkort vanuit dit theater komen er verlaagde (-40mm) voorveren vrij die een nieuwe eigenaar mogen hebben...

Wordt ongetwijfeld weer vervolgd ;)
Volvoloos....

RoelNL

Fijn dat je auto gemaakt gaat worden.

Ik neem aan dat Piet en Maarten ook nog wel het 1 en ander gaan doen aan de auto? Omdat deze nog wel fatsoenlijk afgesteld dient te worden omdat het een ME7 blok gaat worden?

Ben ook benieuwd wat er allemaal aan het S60 blok aan preventief onderhoud gaat gebeuren, denk dan met name aan al de pakkingen en oliepomp. Hoeveel KM heeft S60 blok?

Wat het AWD betreft tja, lekker zonder is het makkelijkste, goedkoopste en je hoeft geen rekening te houden met de banden.

Succes met alle keuzes.

henry classic v70

Als je in de gelegenheid bent om naar de Hertenkampmeeting te komen (met of zonder AWD) kun je zien (en luisteren) hoe het bij mijn wagen klinkt met een subtiele subwoofer ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Ben je je ervan bewust dat dit helemaal niet mag?  :azn:

elianmars

UserID6342

Citaat van: RoelNL op 29-04-2017 11:17:04
Ik neem aan dat Piet en Maarten ook nog wel het 1 en ander gaan doen aan de auto? Omdat deze nog wel fatsoenlijk afgesteld dient te worden omdat het een ME7 blok gaat worden?

Ben ook benieuwd wat er allemaal aan het S60 blok aan preventief onderhoud gaat gebeuren, denk dan met name aan al de pakkingen en oliepomp. Hoeveel KM heeft S60 blok?

Het word geen ME7 blok, het is een ME7 blok en word straks aangestuurd door een ME4.4 ECU dat even vooraf. Bij al deze blokken moet je sowieso al preventief de O-ringen in het carter vervangen omdat deze berucht zijn dat ze kapot draaien waardoor je geen oliedruk meer hebt.  Dit word dus ook gedaan en geeft meteen een goede gelegenheid de inwendige staat van het blokje te beoordelen.  Verder worden alle keerringen vervangen en de meeste pakkingen idem omdat deze er gewoon niet meer opzitten. (kaal blok, dus onderblok en cilinderkop). E.e.a. word zoveel van zijn eigen motor over gebouwd omdat die maximaal 2 jaar oud is en om kosten te besparen en voor zover mogelijk natuurlijk.  Denk hierbij aan krukaspoelie, vliegwiel (wat geen vliegwiel is ivm automaat), sensoren, etc.

De software zal idd aangepast moeten worden iov Yits, Piet en Maarten, ook omdat we gaan draaien met een 16T turbo. Wat weer standaard op deze motor zit.

Blokje heeft iets meer als 2 ton (km's) gelopen en komt uit een Engelse slopert.

RoelNL

OK duidelijk.

De variabele timing word dan ook vast gezet als ik het goed begrijp. De inlaat gaat gewoon die van een ME4.4 worden?

Uitlaatspruitstuk is minder spannend, want die passen eigenlijk allemaal wel.