Slaat niet goed af

Gestart door bleu_estate, 15-04-2004 18:06:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bleu_estate

Ik heb nu 2 keer gehad dat wanneer ik de motor van mijn 850 af wil zetten, hij de neiging heeft door te willen lopen. Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

ronkuh

Kan van alles wezen.
Effect heet "nadieselen" wat zoveel wil zeggen dat de motor ook zonder vonk van de bougies blijft doorlopen. En dat kan alleen doordat er iets anders is dat het mengsel ontsteekt. Bijv: verkeerd type bougies die veel te heet worden en blijven "gloeien", of aanslag in de verbrandingskamers dat gloeit.
De temperatuur kan te hoog oplopen door een foutief afgestelde ontsteking (onwaarschijnlijk bij een 850), of door een te arm mengsel. Loopt jouw auto op LPG? Wat ik anders namelijk niet kan verklaren is waar de motor de brandstof vandaan haalt als de injectie/benzinepomp spanningsloos wordt gemaakt door het uitschakelen van het contact ???.
Geef nog ff wat meer info.

TIP: laat de motor niet zo doorhobbelen ! Zet 'm uit door met aangetrokken handrem in 1e versnelling langzaam de koppeling op te laten komen.

bleu_estate

De auto loopt op benzine. Het is een 850 ui t 1996 met een 2.5 10 klepper. Als ik de sleutel omdraai hobbelt maar heel kort na.

Raf

je moet in ieder geval opletten dat de motor rustig stationair draait voordat je de sleutel omdraait. anders kan het wel zijn dat er toch nog een beetje onverbrand mengsel in de motor zit die nog heel even nabrandt.

Raf
De gustibus non disputandum est!

ronkuh

Ik heb dit vaak gehad met motoren met mechanische benzinepomp maar niet met elektronisch geregelde injectie.
Is soms de brandstofdrukregelaar lek waardoor er via de vacuumleiding brandstof in het spruitstuk loopt? Daarop zou de motor dan nog even kunnen doorhobbelen.

2.0keijzer

waarschijnlijk ook koolanslag in de verbrandingsruimte die nagloeit.
Rijd je veel korte stukjes? Meestal een kwestie van een flink stuk 'blazen' (liefst in duidsland natuurlijk) en de motor is weer schoon!

bleu_estate

Ik rijd inderdaad wel korte stukjes. Ik had dit voorjaar ook al wat sludge aan de peilstok. Ik ga in de voorjaarsvakantie naar Duitsland met de caravan. Zodra die op de camping staat zal ik even een stuk gaan blazen.
Wellicht dat dan de zaak weer schoon is. Ik lees ook wel eens dat een flesje Forte Fuel Clean helpt. Heeft iemand daar ervaring mee?

Paco

#7
Ik heb dit probleem nu ook sinds kort  >:(

Het gaat om een 2.5 20v op lpg met 445000km op de klok. Probleem doet zich pas sinds kort voor (alleen bij warme motor). Worden geen korte stukjes gereden... voornamelijk lange stukken en lekker doorblazen  ::)

Bougies zijn tijdje terug vervangen (met de beurt) en nooit last mee gehad... tot nu dan  :-[

Waar zou ik naar kunnen kijken? Staat nogal amateuristisch als je de auto uitzet met een mensenmassa om je heen... rij je een volvo pffff

Paco

Nu het minder warm is heb ik er bijna geen last van... iemand echt geen idee?

thuur

De motor loopt te heet waardoor ontsteking zonder vonk mogelijk is. Zoals je hierboven kunt lezen is vervuiling een waarschijnlijke oorzaak, zeker gezien je km-stand!. Dit zijn allemaal LPG km's?

Of er blijft een injector nadruppelen oid, maar je zou meteen verschil moeten werken als je een flesje injectorcleaner in je tank gooit en een flink stuk gaat blazen. Rustig opbouwen en nooit bij een koude motor volgas geven! Als je een km of 100-200 hebt gereden merk je al verschil als het goed is.


Gr 8)

Paco

het zijn inderdaad allemaal lpg kilometers. Ik zal is zo'n injectorcleaner proberen.

thuur

We horen graag je bevindinngen/resultaat!

Gr 8)

ed

Normaal wordt de brandsof toevoer afgesloten als het contact wordt afgezet. Door koolaanslag kan de motor blijven draaien met afgeschakelde ontsteking, maar dan moet er wel brandstof worden toegevoegd. Het lijkt me een combinatie van beiden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

Als de kilometers alle op LPG zijn gereden zal de koolaanslag nihil zijn lijkt me. En als de auto op LPG rijdt staan de injectoren dicht. Mocht die nadruppelen dan lijkt me dat injector cleaner niet echt gaat helpen.
Mogelijk alleen een revisie van de injectoren.
Misschien dat de LPG afsluiter lekt? of gewoon blijft open staan?
Loopt de motor wel goed op benzine? In alle toerenbereiken?
Ik kan eerlijk gezegd geen link leggen tussen de buitentemperatuur en het wel of niet nadieselen...............
Suk6 met zoeken.

Emiel

Vorige week hadden we een 10V in de werkplaats staan, die ook nadieselde. Na erg lang zoeken bleek het relais van het brandstofsysteem de boosdoener te zijn, relais 301 dacht ik zo uit m'n hoofd.....
succes!

Emiel..... ;)