vertikale deel van reaktiestangen vervangen

Gestart door Jak, 06-02-2011 17:04:15

Vorige topic - Volgende topic

Jak

Hallo

Hoe vervang je de vertikale delen van de reaktiestangen ? Haynes noemt wel vervangen reaktiestangen, maar dat is niet nodig, aleen het vertikale deel moet eraf.

Ik neem aan dat onder normale rij-omstandigheden spanning op staat, en dat de auto dus omhoog moet. Maar hoever ? Of zit  het anders ?

Grt, Jak

Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Sven850

Wiel eraf, auto opkrikken, bovenste moer een slag lossen, krik onder de draagarm en opkrikken tot de spanning van de endlink af is, moeren los, nieuwe vast en klaar :)
XC40 T4 Recharge

Jack v

De endlinks bedoel je zeker, dit is 1 geheel. Eeen kant zit vast aan de schokbreker en onder op de stabilisatorstang. Er zijn twee types van:

- torx 27 met sleutel 15

-steek 16 met ring 15

Er staat idd spanning op ook als je het wiel van de grond krikt, maar dat is wel de manier;

auto omhoog , wiel eraf en  endlinks vervangen
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Citaat van: Jack v op 06-02-2011 17:10:36
De endlinks bedoel je zeker, dit is 1 geheel. Eeen kant zit vast aan de schokbreker en onder op de stabilisatorstang. Er zijn twee types van:

- torx 27 met sleutel 15

-steek 16 met ring 15

Er staat idd spanning op ook als je het wiel van de grond krikt, maar dat is wel de manier;

auto omhoog , wiel eraf en  endlinks vervangen

..of 2 x sleutel 17 of 1 x sleutel 17 met imbus 4 of gewoon knetter vast gerot.

Auto aan beide zijden op bokjes gaat beter, eventueel kan de de stabilisatorstang makkenlijk naar beneden halen door een spanbandje om het uiteinde te leggen en in de lus te gaan staan.

Jak

Okay,  bedankt. Endlinks dus.

Dat klinkt als een eitje (op het vastgerot na dan ..) !
Op de sleuteldag gaat t gebeuren !

Oh, maar twee types zeg je ?
Dan  moet ik dus weten of ik de goeie heb besteld. Hoe weet je welke je moet hebben ?
Het is een 10-94 10V GLE

Grt Jak

Jack v

De standaard zijn ongeveer 30 cm. De rest is gewoon veschillend in het vastzetten, dat maakt niet uit.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jak

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 06-02-2011 17:20:59
Citaat van: Jack v op 06-02-2011 17:10:36

- torx 27 met sleutel 15

-steek 16 met ring 15

auto omhoog , wiel eraf en  endlinks vervangen

..of 2 x sleutel 17 of 1 x sleutel 17 met imbus 4 of gewoon knetter vast gerot.

Auto aan beide zijden op bokjes gaat beter, eventueel kan de de stabilisatorstang makkenlijk naar beneden halen door een spanbandje om het uiteinde te leggen en in de lus te gaan staan.

Bij vastgerot altijd mijn favoriete gereedschap gebruiken, je moet ze tenslotte toch vervangen, men neme een slijptol........... ;D

Jak

Offtopic

Ah, slijptol, je had vroeger een station ?  ;D ;D

Grt Jak

Jak

Ik lees elders over vervangen reaktiestangen (neem aan het horizontal deel)

Wat kan daaraan stuk eigenlijk ?

Grtz Jak

arjen850

Gebruik eigenlijk altijd de slijptol als ik ze moet vervangen ;D

Jak

Hai,

maar hoe krijg je de schoeven dan los  ;D ;D

arjen850

Citaat van: Jak op 06-02-2011 19:58:11
Ik lees elders over vervangen reaktiestangen (neem aan het horizontal deel)

Wat kan daaraan stuk eigenlijk ?

Grtz Jak

Als je de end links bedoeld? daar zitaan beide uiteinde een kogel waar speling op ontstaat na verloop van tijd, dat geeft een rammelend effect op bv klinker wegen.. Als ze erg ral zijn wil de kogel ook wel uit het huis schieten..

arjen850

Citaat van: Jak op 06-02-2011 21:41:54
Hai,

Je slijpt de kogel door, of de moer ervan af.. en dan is de nieuwe zo geplaatst.. Kijk aub wel uit dat je niet uitschiet en je remleiding raakt :police:

Jak

Citaat van: arjen850 op 06-02-2011 21:44:02
Citaat van: Jak op 06-02-2011 21:41:54
Hai,

Je slijpt de kogel door, of de moer ervan af.. en dan is de nieuwe zo geplaatst.. Kijk aub wel uit dat je niet uitschiet en je remleiding raakt :police:

Bedankt voor de tip !

Grtz Jak