The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Ik heb het altijd geweldige dingen gevonden om aan te sleutelen die Triumphs.  De TR7's rotten al weg in de toenmalige folders, maar als je er eentje had die hard was, was het een geweldig leuke auto.  Net zoals in dezelfde periode de Fiat X1/9, die rotten ook al weg in de folder.  Wat ook erg mooi is om aan te sleutelen zijn de TR4's en TR6's.   Nog echt Engels, zonder invloeden van buitenaf.

Chris

Lekker bezig weer heren!

Kor: al enig idee wanneer je die convertible weer rijdend wil hebben? Zo op de foto toch wel een mooi ding... zo achter de schuur zal hij er niet heel veel beter op zijn geworden?

KIM

Och dat valt wel mee. De convertible is een auto die uit Californie afkomstig is. Hij is dus keihard en achter de schuur staat 'ie droog en heeft niet zoveel te lijden.
Hij heeft wel een wasbeurtje nodig.

@Dirkmans: Achterin de schuur staat nog een TR250. Dat is echt de ultieme TR; de schoonheid van de TR4a en de motor van de TR6 (6 cilinder lijn). Helaas moet daar nog een slordige 10.000 Euro naar toe om m helemaal weer in de juiste staat te brengen en er zijn van die dagen dat ik dat niet heb (zo'n 365 dagen per jaar).
Ikzelf vind de TR7 wel de fijnste auto om mee te rijden. De TR7 is namelijk stijver dan menig andere cabriolet en je zit dieper in de auto, waardoor wind minder invloed op je heeft. Eigenlijk is het jammer dat de 6 cilinder uit de TR6 er niet in zit. Men heeft nog wel wat geprobeerd met een Rover 3500 V8 blok, maar dat maakt die auto levensgevaarlijk om te rijden.

Oh,ja; de bovenstaande foto is een jaar of 6 terug gemaakt in de Dolomieten: De ultime plek om met een cabrio te rijden.

UserID6342

Hey Kormelis, wij hadden vroeger een klant bij ons in de garage die de Triumph's verzamelde en had er idd ook eentje (TR7) met het Roverblok erin.  Wat een bom was dat en echt levensgevaarlijk, maar oh wat reed dat geweldig leuk.  Ik ben wel eens bij hem thuis geweest als snotneus van een jaar of 22 zijnde en me bek viel echt los daar.  Echt alles had die wel liggen / staan / verzameld.  Toen hij gestorven was heeft Golvenbach in Louwen de boel overgekocht van de kinderen tegen een prijs waarvoor wij het ook echt wel hadden willen hebben.

De 6 cilinders van de TR6 zijn 'snoepjes' te noemen. (Vind ik persoonlijk ook trouwens van de Rover benzine V8en, lees Triumph Stag) en zijn heerlijke motoren om aan te werken.  Echt Engels, behoorlijk doordacht en standaard oliebuizers ;D.  Nu moet je daar bij een Engelse auto zowiezo al niet te zwaar aan tillen dat die olie verbruikt, it's all in the game ;D ;D.

Blijf er een zwak voor houden voor het echt Engelse spul....

KIM

Maar de Stag motor is niet gelijk aan de Rover V8.
De TR8 is geleverd met zowel de Stag V8 motor als de Rover V8 motor. De laaste heeft veruit de voorkeur, want het Stag V8 blok heeft een heel slechte koeling.

Een originele TR8 is redelijk zeldzaam. Heel veel mensen hebben zelf de conversie uitgevooerd.

Enne... Engels en Italiaans; daar heb ik ook wel een zwak voor ondanks alle perikelen (karakter noemen ze dat)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 29-05-2012 09:36:00
Enne... Engels en Italiaans; daar heb ik ook wel een zwak voor ondanks alle perikelen (karakter noemen ze dat)

Hee, dat heeft mijn XC ook... ;D :angel:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Voor het eerst sinds lange tijd de caravan er achter gehad. Lekker een weekendje met de collega's kamperen. Helaas eindigde het weekendje vanmorgen wel een beetje nat, maar dat mocht de pret niet drukken.

Het sleurt wel lekker hoor zo'n R. Lekker met een gangetje van 105 op de klok, want dat staat de bak tenminste in 4 lock-up. Heen hadden we wind tegen en daardoor wat minder in lock-up kunnen rijden. Daardoor lust de R best een slokje. De score was heen 1:5,3 op LPG.

Zoals je kunt zien op de foto's ligt de combinatie kaarsrecht: Dankzij die fantastische nivomats. Als die ooit defect raken komen er 100% zeker nieuwe nivomats onder.

Komende week maar eens nieuwe olie er in kieperen en een nieuw filtertje monteren. Kan ik meteen de intercoolerslangen ook vervangen die hier nieuw liggen (Met dank aan Sbv en Taranis).

Sbv

Eh vorig weekend had je de caravan er ook al achter kan ik me vaag herinneren.
Koelvloeistof vaatje heb ik inmiddels binnen

Piere

+ 1 wat die Nivomats betreft; ik blijf ze ook geweldig vinden. Er komt bij mij ook niks anders meer onder 8)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Taranis

Citaat van: Sbv op 03-06-2012 17:17:30
Eh vorig weekend had je de caravan er ook al achter kan ik me vaag herinneren.
Koelvloeistof vaatje heb ik inmiddels binnen

Met de verontschuldigingen van Olov. Het andere vaatje is nog steeds zoek :)

KIM

Vanavond best wel lekker bezig geweest. Niet met de R, maar met de 740...

Marjolein belde vanmorgen op dat haar auto (de 740 dus) was stilgevallen. Eerder deze week had ze al aangegeven dat er iets niet goed was, maar een proefrit liet geen enkel probleem zien. Dan dus maar rijden tot de storing permanent is, en dat was dus vanmorgen.

De verdeler van de 740 bevat een Hall-gever die berucht is om zijn defecten (ik heb er op deze al 2 versleten...). Symptomen van een defecte Hall-gever zijn:
- Spontaan stilvallen van de auto zonder aanwijsbare reden
- Slecht reproduceerbaar, want het kan goed zijn dat de auto gelijk weer start

Het leek er op dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn, dus vanmiddag naar de auto gereden (Marjolein had 'm in de berm weggezet) en gecontroleerd of deze niet toevallig wilde aanslaan. Helaas...
Dan maar slepen en thuis verder puzzelen. Thuis gekomen even met het gemakkelijkste begonnen, de benzinetoevoer want daar kon ik zo bij. Daar stond weinig druk op, dus eerst maar eens het brandstofsysteem checken. Gelukkig heb ik een pracht van een schemaboek, dus met behulp van het schema een aantal dingen nagekeken:

Eerst maar eens de zekeringen en relais, want ik kon de brandstofpomp niet horen lopen bij het aandraaien van het contact:
- Zekering 11: OK, spanning niet aanwezig
- Relais 135: Werking OK; schakelt bij losnemen en contact aan

Toen kwam ik erachter dat de brandstofpomp bij de 740 niet gaat lopen bij contact aan, maar wel tijdens starten. Ineens kreeg ik wel spanning op zekering 11. Systeem dus goed.

Komt de spanning ook bij de pomp? Even meten: Ja dus...
Loopt de pomp wel? Even een accu en 2 kabeltje erbij: Ja dus...

Dan de brandstoftoevoerslang maar eens losnemen en in een bakje hangen. Dan kan ik kijken of er brandstof uitkomt tijdens starten. Dat komt er dus uit, maar niet uit het slangetje  :eusa_think:
Heb ik met mijn stomme kop dus de retour losgenomen  :eusa_wall: Logisch dus dat op die slang weinig brandstofdruk staat.

Dan toch maar naar de ontsteking. Eens kijken of 'ie vonkt. Conclusie:
- Oranje (=zwakke) vonk van bobinekabel, maar wel vonk. Geen reden om niet te willen lopen.

Dan maar eens meten aan de injectoren. Openen die wel?
Injectoren worden altijd door de ECU aan de massa geschakeld (behalve bij oude Citroens), dus bij contact aan moet er 12 V op 1 van de 2 draden van de injector staan. Volgens het schema is dat de groene draad van elke injector; de grijze van de injectoren gaan naar de ECU en zijn dus de geschakelde massa. Ik ontdek dat er op de groene draad geen spanning staat; de injector zal dus nooit openen.

Wanneer je de voeding verder terug volgt in het schema, dan kom je nr. 376 tegen. Dit is een voorschakelweerstand. Deze krijgt voedingsspanning van nr. 464; het radio ontstoringsrelais. Het relais blijkt gewoon te schakelen en de groen-rode draad die de voorschakelweerstand van spanning voorziet, heeft wel spanning...

De voorschakelweerstand:

In de stekker op de groen-rode draad meet ik wel spanning, maar op de groene niet. Dat moet dan in de stekker zitten waar de verdeling plaatsvindt (ook zichtbaar op de foto). Ik trek dus de stekker los en zie niet bijzonder veel, maar nadat deze is terug gestoken heb ik wel spanning op de injectoren. Starten dus maar eens:

LOPEN!!!

De contacten in de stekker waren dus voldoende gecorrodeerd om te zorgen voor een een onoverkomelijke overgangsweerstand voor de injectoren. Gewoon de leeftijd dus.
Om het probleem voorlopig even op te lossen, heb ik de stekker maar een paar keer in- en uit elkaar geschoven. Morgen maar wat contactspray ophalen.

Een beetje jammer van mijzelf vind ik dat ik me niet helemaal gehouden heb aan het standaard diagnosepad. Ik vertel het mijn cursisten toch best vaak:
- Vonkjes?
- Benzine?

Ach, het is opgelost, dat is het belangrijkst.

Sbv

Ze kan weer rijden en dat is het belangrijkste. Kon je niets van Viking schip gebruiken of zitten daar andere connectoren in ?

KIM

Hoefde niet, maar heb wel even de bobine geprobeerd.
Deze gaf echter net zo'n beroerde vonk...

arjen850

Heerlijk he die ouwe meuk ;D, weekje terug besloot de 77 er ook de brui aan te geven, Renix naar de eeuwige bobine jachtvelden :eusa_wall:

thuur

Contactspray? :eusa_eh:

Waarom niet gewoon netjes schoonmaken en in de Vaseline zetten?

Gr :eusa_think: