The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Lekker dat de auto beter loopt met die nieuwe slangen Kor! Denk je dus dat ze dusdanig slap waren dat ze teveel uit konden zetten en je daardoor drukverlies had (read: kan dat?)? Of misschien toch ergens een klein scheurtje oid?

thuur

Citaat van: KIM op 05-06-2012 07:21:01
Heb ik aan gedacht Thuur, maar met vaseline kom je er niet gemakkelijk bij.
Maar... je triggert me wel. Ik ga vanmiddag eens op pad voor een hard kwastje o.i.d.

Niet ???

Gr 8)

KIM

Thnx Thuur: Ik heb alleen vaseline in vaste vorm, vandaar...

Chris, ik denk geen scheuren, maar gewoon poreus.

Sbv

Dat heb je ook alweer snel gedaan. Geniet van de extra pk's

arjen850

Citaat van: KIM op 06-06-2012 20:15:17
Zo...
Ik heb de R vanmiddag getuned!

Tenminste... daar lijkt het wel op.

Het was tijd voor een beurtje want het service lampje ging aan vorige week. Dat betekende dus olie, filtertje maar nu ook een brandstoffilter. Omdat de intercoolerslangen en het koelvloeistoftankje ook binnen waren, zou ik die gelijk ook maar vervangen. Dan heb je een tafelje vol:

Terug de auto een paar keer de sporen gegeven en het viel me op dat de turbometer toch echt verder het witte vlak inloopt dan met de oude slangen. Die waren ook slap en vettig, dus wellicht dat ze toch wat drukverlies hebben opgeleverd:

Alweer au au in de knip >:(

Maar ik kan idd ook bevestigen dat hij beter loopt op de nieuwe slangen :D

Is dat een origineel brandstof filter? Tis zo shiny 8)

KIM

nee, is een Scanpech.
Voor die paar kilometers die ik op benzine rijd maakt het me geen bal uit.

arjen850

Citaat van: KIM op 06-06-2012 23:01:12
nee, is een Scanpech.
Voor die paar kilometers die ik op benzine rijd maakt het me geen bal uit.

Ghehehe, duidelijk ;D

KIM

Het probleem van de 740 was toch niet opgelost... Marjolein kwam vorige week donderdag niet van haar plek met de 740.

Veroorzaker was naar alle waarschijnlijkheid de Hall sensor. De Hall sensor die zit op pre 1989 modellen gaat vaak stuk. Op de B230FT is dit de 2e keer dat ik 'm moet vervangen.

Ik heb de vraag op het 700 forum gesteld of iemand wist hoe het uitgangssignaal van de Hall sensor er uit moest zien, omdat ik het signaal van onze B230FT niet vertrouwde. De Hall sensor is gemonteerd in de verdeler van de ontsteking en is oorspronkelijk bedoeld als een elektronische vervanger van de contactpunten. Bij carburateurmotoren (B230K) rapporteert de sensor aan de ontstekingscomputer EZ116K. Bij de B230FT is dit de EZ117K:

Deze is ook verbonden met de LH Jetronic regeleenheid en geeft het Hall sensor signaal ook door ten behoeve van het bepalen van het insputmoment. Latere modellen gebruiken voor deze 2 zaken een krukassensor.
Het signaal van een Hall sensor is, voor zover ik ze heb gezien, een blokspanning die wisselt tussen 0 Volt en 5 Volt. De sensor van onze B230FT had een blokspanningssignaal dat wisselde tussen 7 Volt en 12 Volt; dat kwam mij vreemd voor.
Omdat ik geen bevredigend antwoord kreeg, heb ik maar besloten een nieuwe sensor te bestellen. Scandcar verkoopt de sensoren los, maar dat levert wel wat werk op. Op de foto kun je de sensor rechtsboven zien zitten:

Op deze foto is inmiddels de rotor, die tussen het Hall-element door draait, al verwijderd. De sensor zelf is op de voetplaat geklonken en moet dus uitgeboord worden. De rotor kan verwijderd worden door het pennetje aan de achterzijde met een pendrijver er uit te tikken. Ik had wel even de positie van de rotoras ten opzichte van de aandrijfring moeten markeren...

Bij mij zat deze redelijk vast; dat betekende de boel even warm stoken. Ik heb maar wel even de O-ringen verwijderd  :eusa_whistle:.
Daarna moest ik de klinknagels aan de achterzijde van de grondplaat uitboren / wegslijpen.

De zwarte stekker van de Hall sensor kon los geschoven worden van de verdeler unit en dan heb je de sensor bijna zoals je die ontvangt van Scandcar.

De stekkerpennen moeten namelijk nog uit het stekkerblok geschoven worden. Dit kan eenvoudig door middel van een klein tangetje.
De stekkertjes van de nieuwe sensor moeten nu in het stekkerblok gestoken worden. Aan de achterkant van het stekkerblok staan een +, een – en een 0 afgebeeld.  In het midden staat de 0; daar gaat de groene draad gaat in. De rode draad gaat in de + en de zwarte draad in de -.
Nu moet de sensor weer vastgeklonken worden. Ik heb dat gedaan met behulp van 2 pendrijvers. De stalen pennetjes moeten zodanig opgestuikt worden dat de sensor vast komt te zitten.

Nu kun je de unit in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Nu moet de aandrijfring weer op dezelfde manier terug. Ik had dat verzuimd te doen en het gevolg is dat de auto nog niet aan wil slaan, want dan staat de rotor 180 graden verkeerd in de verdeelkap.

En dan nu waar het allemaal om begonnen is...
Het Hall sensor signaal; hoe hoort dat er uit te zien? Zoals ik al zei, een blokspanningssignaal dat wisselt tussen 0 Volt en 5 Volt:

Nu morgen nog de aandrijfring 180 graden verdraaien en dan zal de 740 het weer doen.

Sbv

Mooie klus, hopelijk gaat de 740 weer rijden en heb je thuis iemand blij gemaakt

UserID6342

Mooi klusje, misschien een domme opmerking, maar is het niet makkelijker om de bougiekabels 180 graden te wisselen / om te steken ?

Taranis

Mooi klusje, benieuwd of alles 't zo weer gaat doen :)

Als dit zo'n bekend probleem is met die pre 1989 dingen dan zou je toch denken dat daar allang ergens een how-to van was? :)

KIM

Citaat van: Dirk342 op 19-06-2012 07:37:49
Mooi klusje, misschien een domme opmerking, maar is het niet makkelijker om de bougiekabels 180 graden te wisselen / om te steken ?

Nee, eigenlijk niet dom...
Het is wel even denken en puzzelen met zo'n achterlijke verdeelkap.

@Ronald: Dat heb ik op het 700 forum al opgeschreven. Ik kreeg alleen zo'n domme opmerking dat het lastig meten was; schrijf dan gewoon lekker niks op..
Nu staat een kopie (bijna) van bovenstaande tekst op het 700 forum.

KIM

Als een naaimachientje die TIC!

Thanx Dirk; ik zat veel te moeilijk te denken. De bougiekabel van cilinder 4 staat alleen een beetje strak nu, maar dat zal me boeien...

UserID6342

Mooi dat tie weer loopt Kornelis !  Het zijn echt fijne blokken en in principe onverwoestbaar.

razorx

Wat een naar gedoe om die Hall sensor te vervangen.
Die blokgolf die je eerst had tussen de 7 en 12V, het lijkt haast op een massa onderbreking, al dan niet in de sensor.