The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Peultje

Ik heb een tijdje geleden ook de twee keerringen van de haakse overbrenging rond de aandrijfas van het rechtervoorwiel vervangen. Net als Dirk zegt heb ik er zorg voor gedragen dat de buitenkant van de keerring niet dieper kwam dan het huis zoals op de foto in:

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?50601-Angle-Gear-Tutorial/page3

Bij mij lekt de boel niet.

Het lijkt mij ook dat de beide keerringen bij jou er te ver inzitten. Ik weet niet of dit een lekkage kan verklaren maar goed lijkt mij het niet.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Buitenste keerring is niet vervangen; alleen de binnenste.

MrCain

kan misschien aan de foto liggen maar lijkt ook wel of de binneste keerring niet echt "aan" zit op de as :eusa_think:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

classicT5

Caramba, schiet niet op zo. Lijkt mij ook dat die keerring er nogal ver in zit. Lekt die op de buitenste of binnenste keerring?

Je krijgt echt wel goed, kost je alleen veel tijd, maar dan heb je een auto die je nooit meer weg doet :)

Peultje

Net even de bolide opgekrikt en de situatie rond de aandrijfas ter plekke van de HO bezien. Bij mijn auto zit de buitenkant van de binnenste keerring op gelijke hoogte met de buitenkant van de ring tussen de twee keerringen. Dus een stuk (4-5mm) minder diep dan die keerring van jou.

Voordat ik de oude keerring er uit haalde zat die op dezelfde hoogte als die van mij nu zit. Dus ook minder diep dan die van jou.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

MrCain

Kan de binneste koppeling er niet verderin oid => dat er zon borgklipje in zit aangezien de koppeling kan schuiven op de as.

Vind t een vreemd iets dit...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

KIM

Nee want dan zou ik het tussenlager niet goed op zijn plek krijgen. De as zit er diep genoeg in.
Ik heb mijn methode met de ringetjes geprobeerd maar ik denk dat Dirk toch gelijk heeft. Ik ga gewoon nog een nieuwe keerring bestellen.

Maar daar is het probleem aan de bakzijde niet mee verholpen. Nu heb ik op het diff ook de keerring vervangen (is dezelfde als bij de HO). Wellicht dat deze ook iets te diep zit...

KIM

Zo dat is wel heel erg lang geleden...
Het heeft me een beetje ontbroken aan de lust om mijn blog te vullen. Enerzijds is dat omdat mijn interesse voor het forum is terug gelopen en anderzijds is dat vanwege een gebrek aan tijd.

Er is ondertussen wel het nodige gebeurd want nadat ik een pers tool had besteld en een nieuwe keerring bleek na montage de boel nog steeds te lekken. Ik heb daarop besloten het tuinhekje onder de XC te hangen en maar gewoon een doekje er op te leggen en vast te maken met tie-wraps. Dan lekte de auto tenminste niet op straat.
In die toestand naar Frankrijk gereden en daar geconstateerd dat het peil van de bak op minimum stond... Dat was schrikken want zoveel dacht ik niet dat ie zou lekken. Gelukkig had ik nog genoeg bakolie mee om de boel weer op peil te krijgen en dus besloot ik om dan in Frankrijk maar een paar liter Dexron III aan te schaffen om eventueel bij te vullen. Het gekke was wel dat het doekje niet verzadigd was. Uiteindelijk raakte ik ook niets meer kwijt dus de olie staat nu keurig in de garage.
Vanuit Frankrijk zijn we een weekendje naar Barcelona geweest en de Montserrat op gereden. Dan bewijst Volvo toch wel weer fijne rijders auto's te maken want de XC rijdt, net als de R, gewoon fantastisch.

Wel heb ik een gas dingetje gehad in Spanje want in Barcelona tanken ging goed maar op de grens lukte het niet. De pomp eigenaar had nog wel even wat druk van de slang afgelaten maar dat mocht niet baten. Ook terug in Frankrijk lukte het niet dus ik moest maar even op de dure benzine verder. De volgende ochtend werkte het in Frankrijk weer als vanouds. Met de R had ik dat nog niet meegemaakt.
Terug thuis moesten de R en de XC gekeurd worden en heb ik, om geen slapende honden wakker te maken, het doekje maar verwijderd. Nu bleek dat de lekkage ook helemaal verdwenen was.

En toen brak een drukke tijd op het werk aan: Ik ben 3x een week naar Malaga en omgeving geweest, 1x een week in het oosten van Nederland en nog 2 weken naar Japan. Dan heb je niet veel tijd om wat te doen aan de auto's. Alhoewel...
Aan de R zaten al langer wat ergernisjes qua lak dus de periode in Japan was heel handig om te gebruiken voor die klussen. Ik heb hier in de buurt een goede spuiter gevonden waarmee ik af heb gesproken dat ik de auto zo ver mogelijk zou demonteren voor het spuitwerk en dat hij dan de boel zou spuiten/uitdeuken. Wat moest er gebeuren?
Begin vorig jaar heeft Marjolein een voetganger over het hoofd gezien vanwege laagstaande zon. Dit leverde een deuk en een kras op in de motorkap. Die was al niet helemaal top want ik had ook een roestplek als gevolg van gebarsten lak.

De auto is keurig gespoten de eerste keer maar het voorbewerken is destijds niet goed gegaan. Dit heeft geresulteerd in roest die ontstond vanachter de handgreep op de achterklep en een voorspoiler waar de verf vanaf bladderde.

Helaas heeft het autoschadebedrijf waar het is gedaan alle moeite gedaan om te ontkennen dat het het gevolg was van slechte voorbewerking maar van mijn nalatigheid en dus was ik aangewezen op een ander bedrijf. Ik ben daar zeer goed geholpen en ben er uitermate goed geholpen. Toen ik uit Japan terugkwam stond de R al weer voor me klaar; ik moest m alleen nog verder afbouwen.

Inmiddels zitten de achterspoiler en de ruitenwisser er ook al weer op; die heb ik alleen niet op de foto gezet.

In de tussentijd was MaartenT5 ook weer wat verder met de logging voor de XC en hebben we een nieuwe bin geladen in de ECU zodat ik de, door Maarten gebouwde, logger kon aansluiten en eens wat ritten kon gaan loggen. Inmiddels de turbodruk boven 3000 toeren wat opgetrokken zodat de boel daar niet langer inkakt (oude bin was feitelijk een 2.5 t bin ipv een T5 bin).

Gelukkig rijdt de XC de laatste tijd redelijk probleemloos want nu begint de R een beetje te zeuren. Lambda lampje aan; fuel trim foutcode, je weet wel... Omdat ik bij de montage van de kop de PCV buis provisorisch had gerepareerd was dit de eerste verdachte. Ook de LMM stond al langer op de nominatie die die zijn beiden maar vervangen. Het probleem was daarmee niet geheel opgelost want ik zag dat de intercooler bovenaan behoorlijk vettig was. Daar kan natuurlijk ook een deel van het probleem vandaan komen natuurlijk.
Gelukkig had V70R^2 op de kerstboom meeting een mooie set met daarin een alu radiateur en alu intercooler achterin de auto liggen dus daar heb ik m maar even vanaf geholpen. Nu ligt het spul te wachten om gemonteerd te worden.

Ook ligt vervangend materiaal voor de voorpoten klaar dus ik moet een weekendje vrij zien te maken om dat allemaal eens te vervangen.

Morgen gaan Bouke en ik eerst maar eens de motorkap van de XC polijsten en de R weer van een mooie beschermlaag voorzien en doe ik zondag de winterbanden maar eens onder de twee bolides...

Thys

Dat niet kunnen tanken heb ik ook eens gehad, ook ergens tussen Frankrijk en Spanje. Wat het precies geweest is weet ik niet, wel weet ik nog dat het een erg warme dag was. Te hoge druk in de tank/vulleiding? De volgende dag was er niets meer aan de hand, en ging er gewoon 44 liter in mijn 42 liter tank :eusa_think:

Ludo

Allebei mooie wagens Kornelis.  :D

Over het niet kunnen tanken is al vaker geschreven, tankdruk te hoog.
Door via het koppelblok druk af te laten (met beleid) is het op te lossen.

KIM

Da's wel een goed Ludo daar heb ik ter plekke niet bij stil gestaan.
Ik wist dat de tankdruk te hoog was en dat de oplossing wachten was tot de volgende morgen. Ik had het zelf alleen in al die jaren LPG rijden nog nooit meegemaakt.

elianmars

Leuk om weer een update te zien, Kor  8)

)()()sT

Ik heb dat bij de blauwe R ook een keer gehad gewoon hier in NL/B
Mooie update weer, ongelofelijk hoe netjes de R Rbij staat na 530.000 km :D

classicT5

Raar verhaal dat je bak nog lekt, raadsel waar dan nog.

Mooie fotos, zo te zien heb jeeen serieuze camera.

KIM

Hij lekt juist niet meer dat is het gekke...

En de camera is gewoon een iPhone  ;D