The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marc O.

Citaat van: KIM op 06-02-2018 20:02:15
Nog een filmpje (voor het geluid) na toevoeging van kippengaas en vanaf de achterzijde:

Geluid vanaf achterzijde

Oeh, dat klinkt naar mijn mening een heel stuk gaver dan het vorige filmpje! Donkerder, smeuiiger, gaaf!  :eusa_clap: :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Citaat van: henry classic v70 op 06-02-2018 20:06:35
Citaat van: arjenT5R op 06-02-2018 19:51:08

Eerst hebben we de dempers onder de auto gepast. We kwamen er achter dat deze wel erg dicht bij de trekhaak kwam als we de eindpijp ook een beetje in het midden wilden laten uitkomen. Dat betekende dat we de dempers een klein beetje moesten modificeren

Hetzelfde verhaal gold voor de andere demper.

Moguhhh Henry ;D

...had die post niet gezien maar waar komt dan de brom vandaan?
Joost had/heeft ook een dubbele schoorsteen had ook 2 dempers maar geen hinderlijk gebrom dacht ik, of zat daar een andere of extra demper achter

Ik denk dat het een beetje appels en peren vergelijken is Henry. De XC heeft nu vanaf de turbo een 3" pijp tot helemaal het einde toe. De dempers zijn zogenaamde free flow dempers wat zoveel betekent dat daar een 2,5" geperforeerde buis doorheen loopt waar steenwol omheen zit.

Freefall heeft dezelfde dempers maar een standaard downpipe; daar klinkt het heel beschaafd.

De brom kun je natuurlijk verwachten als je zelf gaat experimenteren met een uitlaatsysteem. Het is uiteindelijk ook wel op te lossen hoor, maar dat moet wat proefondervindelijk.

leons850

Een paar schotjes willen ook goed helpen tegen het gedreun.
Heeft Jelmar er bij mij toen ook in gezet  eventueel een extra demper midden onder de auto (tussen kat en achterdemper bij fwd) helpt ook goed, maar dat zal bij een XC lastig worden. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

Een extra demper gaat niet lukken. Er is echt geen ruimte. Zal morgen wel eens een paar foto's maken en plaatsen.
Ik zou eerlijk gezegd niemand aanraden om voor volledig 3" te gaan bij een AWD. Het is allemaal vreselijk krap. Ik ben al heel blij dat het niet ergens tegenaan rammelt.

Ik weet niet of schotjes het juiste effect opleveren: De uitlaat is een freeflow type.

leons850

Citaat van: KIM op 06-02-2018 21:21:41
Een extra demper gaat niet lukken. Er is echt geen ruimte. Zal morgen wel eens een paar foto's maken en plaatsen.
Ik zou eerlijk gezegd niemand aanraden om voor volledig 3" te gaan bij een AWD. Het is allemaal vreselijk krap. Ik ben al heel blij dat het niet ergens tegenaan rammelt.

Ik weet niet of schotjes het juiste effect opleveren: De uitlaat is een freeflow type.

Die van mij ook, ging toch een hoop minder dreunen met die schotjes. ;)
Maar die zal wel iets anders zijn want jij hebt een awd.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

The Volvoboy

De sierstukken zijn niet helemaal mijn smaak, maar hij klinkt zo wel erg lekker hoor Kornelis 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

KIM

Even iets minder actief hier geweest door werk en plezier:
2,5 week geleden ben ik afgereisd naar Japan om daar een zogenaamde "Train The Trainer" te geven aan Mazda trainers vanuit de gehele wereld. Hierbij vertellen engineers en designers uit 1e hand allerlei technische details over hun creaties. De taak van mij en mijn collega is om dit wat begrijpelijker te maken voor de eindgebruiker: De verkoper. Een supergaaf klusje om te doen natuurlijk:



Helaas werd ik vlak voor mijn reis geveld door de griep en moest ik dus met mijn half zieke kop het vliegtuig in. Omdat er nog een weekend tussen zat tot de training ging plaatsvinden had ik goede hoop dat ik op het moment suprême wel weer in orde zou zijn. En inderdaad was ik op tijd weer in orde.

Nu kwam het vliegtuig vorige week zaterdag einde middag terug en kon ik zondag gelijk achter het stuur van Yeti; ik zou namelijk op wintersportvakantie.
De zondag was heerlijk rustig dus ik kon heerlijk met 160 over de Duitse autobahnen cruisen en dat deed Yeti met gemak. Toch voelde ik op een gegeven moment een hikje. Het hikje werd langzaam wat meer inhouden.
Ik merkte dat er boven de 3000 rpm geen vuiltje aan de lucht was, dus 160 km/h doorrijden werkte prima. Tijdens lagere snelheden zette ik de bak gewoon in 3. Alleen tijdens het filerijden was het wat vervelend. Uiteindelijk ging dan toch het motorstoringlampje aan en was ik in staat een wat betere diagnose te stellen:



P0300 foutcodes zijn altijd ontsteking gerelateerd dus dit betekende of de bougie of de bobine. Omdat de bobines nog nooit geheel vernieuwd waren was de diagnose dat ik die maar eens moest vervangen. Ik heb een set reserve voor dit soort situaties alleen was ik die nu vergeten mee te nemen. Gelukkig had Arjen T-5R er twee liggen die hij wel naar mijn verblijf in Oostenrijk wilde versturen. Helaas duurde het tot vrijdag voordat het pakketje arriveerde maar dan had ik in ieder geval voor de terugreis (hopelijk) een goed rijdende auto.

Omdat mijn ouders en zussen ook daar waren, had ik aldaar vervoer (nou ja de diesel van Pa liet ons ook in de steek en de diesel van zuslief had niet een optimaal werkend gloeisysteem waardoor deze eerst even warmgedraaid moest worden). Het was er wel bar koud maar we hadden wel prachtig weer:




Na montage van Arjen's bobines liep Yeti weer zoals het hoort en konden we dus de terugreis aanvaarden gisteren. Het reed weer allemaal prima.

Tot de Moezelbrug.... Het motorstoringslampje ging knipperen en vervolgens aan: P0304. Voor de mensen die niet geloven dat wanneer er 1 gaat de anderen snel zullen volgen: Dit is het bewijs. Gelukkig had ik bobine 2 van Arjen nog in de auto liggen en waren we in 10 minuten weer onderweg. Vandaag gelijk maar een setje nieuwe besteld.

De uitlaat moet ook nog een beetje getweaked worden. Bij 160 (3200 rpm) resoneert ie behoorlijk; eigenlijk is 140 een betere snelheid qua geluid. Ook rammelt ie nu behoorlijk in koude toestand dus moet ik hier en daar een deukje gaan aanbrengen. Ik heb nu weer wat meer tijd dus dat komt allemaal wel weer goed.

Ik vind de achterkant er wel steeds gaver uitzien:


razorx

Een leuk verslag weer. Gaaf dat je de trainers kan en mag trainen.

V70geRwin

Leuk die foto dat je aan het werk bent!
Mooie pics vanuit de wintersport.

Leuk die Mazda training, Mazda heeft als enige een in mijn mening goede richting m.b.t. alternatieve aandrijving; voorlopig is er nog ruimte zat voor (schonere) verbrandingsmotoren. En het perfectioneren van de huidige motoren gaat ze ook erg goed af.

Die kont van Yeti is gewoonweg super  :eusa_clap:

KIM

Mazda's filosofie is het om een brede keuze aan aandrijfsystemen te gaan leveren. Ze zijn van mening dat het belangrijk is om de verbrandingsmotor door te ontwikkelen omdat we daar in van allerlei combinaties tot zeker 2050 mee te maken gaan hebben. Ook is de productie van  elektriciteit niet altijd schoon: Hier in NL stoot je feitelijk 117 g/km uit als je puur elektrisch rijdt.
Eind dit jaar komt de SKYACTIV-X motor => de eerste benzinemotor met zelf ontsteking (een klein beetje geholpen door een bougie om de tijdstippen controleerbaar te krijgen) en volgend jaar komt de volelektrische en hybride auto.
Rotoary is trouwens ook nog niet dood.

Een supergaaf merk om voor te mogen werken!

Vulk

Die foto's van Oostenrijk... :eusa_drool:

de Boeing

Ik krijg zowaar weer zin in wintersport, ondanks het lentegevoel van vandaag hier in het zuiden (jaja, kunnen we eindelijk weer eens wat gaan sleutelen).

Maar leuk verslag! Heb je ook nog wat van Japan kunnen zien? (staat toch ook nog hoog op mijn verlanglijstje)

Fijn dat je zo onderweg problemen kan diagnosticeren en oplossen!

En die SKYACTIV-X motor, komt die in de R of in de Yeti?  :P ;D

classicT5

Japan is heel interessant, waar zat je?

Ik heb veel respect voor japanse engineering, weten vaak mooie en kwalitatieve oplossing te bedenken en vooral ook nog goed te produceren. Volvo heeft ook veel gebruik gemaakt van japanse leveranciers in onze auto's :)

Piet


KIM

Mazda heeft in Japan een paar circuits in bezit. Een van die circuits zit in Mine en dat is waar we hebben getraind.
Het circuit heet: "Mine Proving Grounds"

Vaak komen we ook op HQ in Hiroshima.