The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

V70geRwin

Koeling door rijwind en verwarming door de wisselaar met het koelwater?

KIM

Kan, maar dan klopt de stelling niet dat de koeler wordt afgesloten tijdens lock-up.
Ook zal er dan een thermostaat tussen moeten zitten anders zou de olie ook 100 graden worden.

vincen tdi

Is je koelwater in de radiator ook 95 graden dan ? Of is het 95 de radiator in en koeler er uit
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

freefall

Zit er geen thermostaat in de radiator bij de at koeler? Ik dacht van wel.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

V70R^2

Dat laatste denk ik ook,kvs thermostaat gaat open bij 87 graden, dus einde radiateur waar de automaatolie door stroomt kan zomaar <80°C zijn?

KIM

Nee want de baktemperatuur wordt wel 100 graden en iets meer wanneer de lock-up niet is ingeschakeld.
Een thermostaat op de motorolie ken ik wel maar niet op de bakolie.

elianmars

Zou zoiets niet achteraf in te bouwen zijn? Gewoon om de temperatuur van die olie in de gaten te houden?

Edit: ik bedoel uiteraard een olietemperatuurmeter, niet de thermostaat  :eusa_shifty:

arjenT5R

Je houdt altijd wrijving kor, dus die temp is wel te verklaren.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Wel een puzzeltochtje waard toch? Wat zegt vida daarover? Dan lojkt het inderdaad of er in lock-up een soort van smoorklep open gaat, en bij belasting gaat ie dicht....
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

KIM

Citaat van: arjenT5R op 06-06-2018 19:35:29
Je houdt altijd wrijving kor, dus die temp is wel te verklaren.

Zo mooi constant?

KIM

Citaat van: elianmars op 06-06-2018 19:14:41
Zou zoiets niet achteraf in te bouwen zijn? Gewoon om de temperatuur van die olie in de gaten te houden?

Edit: ik bedoel uiteraard een olietemperatuurmeter, niet de thermostaat  :eusa_shifty:

Heb ik nu: Weergave op een Windows tablet

KIM

Afgelopen periode heeft een beetje in het teken gestaan van het rijden op arm LPG mengsel bij Yeti. Ik reed al zeker een jaar op lambda 1,09 bij cruise snelheden maar omdat mijn logger het begeven had was het wat lastiger om op basis van logs stappen te maken.
Maarten heeft een hele mooie nieuwe logger ontwikkeld waarmee ik mijn tablet voortaan ook draadloos kan koppelen.


De plaatsing van deze (test) logger heeft er voor gezorgd dat ik maar eens wat stappen heb gezet in het arme mengsel. Op basis van de tabel van Arjen heb ik eigenlijk gelijk de sprong gemaakt naar lambda 1,25 en dat ging eigenlijk best probleemloos. Ik zag wel dat de EGT's iets omhoog gingen maar door de ontsteking 2 graden te vervroegen ter plaatse van de lambda 1,25 gebieden kwam de temperatuur weer op de waarden zoals ik ik ze van te voren had gemeten. EGT op deellast is nu mooi ergens tussen 550 graden en 600 graden.


Het enige dat wel een beetje jammer was was dat de resolutie van de brandstof schaal van ME7 bij lage toeren een beetje beperkt was: De schaal sprong van 640 RPM naar 2000 RPM:


Als je 100 km/h rijdt, draait de motor echter maar net aan 2000 RPM en zit je net op het omslagpunt in de tabel. Vanaf stationair 1,25 lijkt me vooralsnog niet zo'n goed idee dus heb ik Maarten gevraagd of de toerental as aangepast kon worden met een extra stapje. En zo geschiedde:


Nu kon ik mooi 1,25 draaien vanaf 1500 RPM.
Deze ME7 bin toonde helaas wel een onhebbelijkheidje: Bij lichtjes gas los vanuit de cruise situatie gaat de motor lambda 0,97 draaien en soms zelfs lambda 0,86. In file verkeer is dat niet gunstig voor je brandstofverbruik. Daarom heb ik de bin met de lage resolutie weer terug geplaatst om te kijken of het kwam door de verschaling. Deze liet het zelfde zien en ook de oudere bin. Het is me eerder dus niet opgevallen maar het is altijd al aanwezig geweest. Nu moeten we eens uitzoeken waar ME7 deze waarde vandaan tovert want ik wil m eigenlijk wel weg hebben; het komt het afremmen op de motor ook niet echt ten goede. In onderstaande grafiek is een en ander goed te zien:


In het bovenste grafiekje is de knock retard van cilinder 1 tm 5 te zien. Cilinder 1 heeft waarschijnlijk wat last van ruis o.i.d.

Het tweede grafiekje geeft het volgende aan:
Blauw: Requested lambda
Groen: EGT
Rood: Snelheid
Paars: Actual lambda

Het derde grafiekje geeft het volgende aan:
Groen: Gaspedaalhoek
Turquoise: Load
Rood: Toerental

Daar waar de trace lijn is geplaatst is te zien dat de ECU lambda 0,97 vraagt bij een load van 61 en een toerental van 2500 RPM. Als je dat in de brandstof tabel terug zoekt, kom je uit op lambda 1,25:


Gek genoeg gaat de fuel cut-off wel in werking bij volledig gas los boven 1500 RPM. Ook dat is in de grafiek duidelijk te zien aan de hand van de paarse piek aan de rechter zijde.

Vooralsnog rij ik weer met de nieuwe schaal en op lambda 1,25. Dat heeft al een duidelijk effect in de uitlaat:


Ik moest nog steeds de downpipe aanpassen omdat ie lichtjes tegen mijn stabi stang aan rammelde bij 3000 RPM dus kon ik duidelijk zien dat ie mooi wit is van binnen. Voor de pasvorm maar even mokertuning toegepast:


Nu rammelt ie nergens meer tegenaan. Bij 3000 RPM heb ik nu nog een lichte resonantie.

De uiteindelijke reden om de downpipe er af te halen was eigenlijk dat ik mijn achterste remslangen moest vervangen. Een paar weken geleden tijdens de wielen poetssessie schrok ik van de toestand van mijn remleidingen:


Omdat ik wielen met ET49 heb gemonteerd liepen de banden tegen mijn remslangen aan. Snel het beugeltje waarin de remslangen vast zitten omgebogen zodat ze weer vrij liepen. Gelijk een goed excuus om Goodridge te bestellen.





Vulk

Van 1,09 direct naar 1,25! Goed bezig!

classicT5

Mokertuning, geniaal :) Van Arjen geleerd zeker? ;)

Mooie bijdrage, interessant om te lezen.

freefall

Nice work Kor....zal van de week eens komen bewonderen. Mooi op tijd gespot ook die remleiding...

En met een beetje geluk bring i gifts ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am