The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ja: Ik heb ze een paar jaar geleden vernieuwd. Ik zie echter dat sommigen plakkerig vet zijn aan de buitenzijde. Het lijkt wel of dat er doorheen gedrukt is.
Misschien toch maar eens naar siliconen toe...

V70geRwin

Citaat van: KIM op 13-08-2018 09:51:48
Ja: Ik heb ze een paar jaar geleden vernieuwd. Ik zie echter dat sommigen plakkerig vet zijn aan de buitenzijde. Het lijkt wel of dat er doorheen gedrukt is.

Daarnaast zijn het ook best blaasbalgen, is nog wat winst te halen bij het opspoelen.

Vulk

Citaat van: V70geRwin op 13-08-2018 11:23:38
Citaat van: KIM op 13-08-2018 09:51:48

Daarnaast zijn het ook best blaasbalgen, is nog wat winst te halen bij het opspoelen.

Ook die siliconen laten na een tijd vettigheid door. Aan mijn onderste intercoolerslang hangt altijd een druppeltje olie.

Piet

Mja...dat komt niet door de siliconenwand heen.
Dan zal ie waarschijnlijk op de aansluiting(en) nog wat lekken.

KIM

Vandaag de aansluitingen van de AT koeler in orde gemaakt.

Nog wel even wat bescherstukjes tegen het doorslijten gemonteerd natuurlijk. Ook zag ik alweer een dikke mot in de koeler hangen, dus maar wat extra bescherming in het luchtrooster in de bumper geplaatst:

En omdat de auto toch op de brug stond gelijk de elektrode afstand van de bougies wat vergroot.

Vanwege het arme mengsel (nu lambda =1,31) krijg ik nu te maken met af en toe een misfire. In mij log werd dat ook wel duidelijk:

De rode lijn in de bovenste grafiek hoort niet zoveel van die piekjes te bevatten. Ze ontstaan het meest wanneer de lambdawaarde 1,31 wordt behaald. Op aanraden van ArjenT-5R de elektrode afstand wat vergroot: Ze stonden op 0,7 mm en nu op 0,8 mm. Dat zou verschil kunnen maken omdat de vonk daardoor wat langer is; de bobines leveren genoeg dus dat moet kunnen. En dus weer even gelogd:

Helaas lijkt ook dat niet veel meer uit te maken. Ik denk dat ik maar eens terug ga naar 1,29 om te kijken of dat verbetering oplevert.

freefall

Mooi werk met die koeler Kornelis. Daat vaat je echt helpen je baktemperatuur binnen de perken te houden. Erg benieuwd naar je log. Ik ben zelf helaas nog niet zover.

Die misfires oplossen met cops dan wellicht, of gaat je dat een stap te ver?

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

Ja. en dan mooie dikke IGN-1A bobines.  ;D
Kost wat, maar daar krijg je dat arme mengsel wel goed mee ontstoken.

KIM

Piet

nu nog de IGN-1A's  ;)

Die geven een heel wat fanatieker vonkje dan de originele Bosch penbobines.
Voor dit soort arme mengels gaan de standaard bobines op een gegeven momnet gewoonweg te kort schieten.

arjenT5R

Ja die electrodeafstand vergroten was ook maar een gok :P

En verder wat piet zegt :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Die IGN-1A's is wellicht iets voor de R.
Ik weet nu dat ik met de XC de grens heb gevonden. De bobines zijn pas een half jaar oud dus die ga ik nog maar niet vervangen.

arjenT5R

Nee verstandig es lekker een tijdje cruisen op deze lambada waarde toch en t perfecte ontstekingstijdstip bij vinden :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Mja.. je hoeft ook niet altijd meteen het onderste uit de kan te hebben.
T'is ook al behoorlijk arm met 1.29  ;D

KIM

Pff de afgelopen weken weer veel te druk geweest met die hokken. Het was weer APK tijd en ik constateerde bij onze Lady in Red een gaatje in de homokineethoes aan de rechter zijde. Gelukkig waren de asmoeren en assen al eens los geweest want dat was de vorige keer een aardige krachttoer geweest.
Ik kwam er helaas achter dat ik de moeren toch best wel weer vast had gedraaid want mijn wringijzertje kon het moment niet echt aan. Dus maar even een flink wringijzer bij de HBM besteld en opnieuw proberen:

Dit wringijzer bleek ook niet sterk genoeg. Gelukkig bracht de toolkit van sbv uitkomst en hadden we de boel binnen het uur er weer onder en kon the lady voor de APK.

Ik had aan Yeti eigenlijk niets noemenswaardig gevonden dus verwachtte dat deze de dag er op ook glansrijk door de APK zou gaan net als de R. Helaas had ik toch iets over het hoofd gezien want de reactiestang rechts van de achteras was gebroken. Dat gaat vrij gemakkelijk want over deze reactiestangen zitten van die plastic kappen waardoor ook de ABS kabel loopt:

Gelukkig had ik nog een andere as op zolder liggen dus kon ik deze een beetje opknappen en monteren.
Een ander punt van afkeur was iets lastiger: CO te hoog. Omdat ik Yeti snel APK gekeurd wilde hebben heb ik maar even de oude uitlaat gemonteerd. Bij demontage van de 3" set zag ik dat de aansluiting op de flens van de DP toch niet zo vlak was als gedacht. Even met een rij met wat schuurpapier er op vertelde mij dat ik hier wel iets aan moest doen:

Kennelijk is dit genoeg om de meetwaarden behoorlijk te ontregelen. Een langdurige maar effectieve methode om dit vlak te maken is aan de gang met P40 op de schuurmachine:

Daarna wederom met een rij met schuurpapier er overheen om te checken of ie inderdaad recht is. Het eindresultaat:

Morgen op het werk de CO tester er maar eens in hangen of te kijken of dit het gewenste effect heeft gehad. Ik vermoed van wel want ik zie nu eindelijk het brandstofverbruik afnemen als gevolg van het arme mengsel.

Vulk

Verbazend dat zo'n kleine oneffenheid in de uitlaat zo'n impact kan hebben op het verbruik/CO.

Let op: nu gaan je injectoren vast vervriezen. ;D