The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peteRRR

Je zou ook nog een fijnere wetsteen kunnen gebruiken die geschikt is voor het vlakken van zoiets.

Dat tie schanierkoppelling heel is gebleven tov het massieve staal!

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Emiel

Houd je die band even in de gaten Kornelis? De hoek heeft zijn beste tijd wel gehad. ;)

KIM

Volgend seizoen moet er nieuw om.
Heb een poosje met verkeerde uitlijning gereden...

Died850

Soow hahah dan zie je weer de kwaliteit van HBM 😂. Dat vlakken van de downpipe is goed gelukt, en altijd Fijnaart la je dat direct merkt in het verbruik.

Ewout Schalkwijk

Moet de binnenzijde van die downpipe ook niet wat gladder? Scheelt toch al gauw weer wat in het verbruik
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Ik heb m al gladder gemaakt.

Vulk

Wat was het resultaat nu van de CO-meting?

KIM

Heb nog niet gemeten. Bij de APK was ie nagenoeg 0 (met de originele pijp).
Ik hoop dat ik er van de week nog aan toe kom. Morgen eerst naar uitlijnen.

classicT5

Ff langs bij Leen Post ;)

KIM

#3969
Of course!

Even voor de statistieken: Yeti loopt nu op lambda 1,28. Dat lijkt een goede waarde want de hikjes zijn over. Ik zal de logs nog even bekijken ter bevestiging.

KIM

Vakantie naar Corsica en Sardinië

Zaterdag ben ik thuis gekomen van een fantastische vakantie op de eilanden Corsica en Sardinië. In 13 dagen tijd hebben we met Yeti bijna 5000 km afgelegd. Ik was nog nooit op een van deze eilanden geweest dus kon qua verwachtingen alleen maar afgaan op wat de mensen om me heen er van hadden gevonden. De een vond Corsica het mooist; de ander Sardinië. In ieder geval vonden de mensen het altijd mooi wat ze daar hadden gezien.
We hadden een reis samengesteld die niet te grote afstanden bevatte; het kon qua verkeer immers altijd tegen zitten. De hond hebben we de eerste dag op het logeeradres gebracht en daarna zijn we door gereden naar Basel alwaar we via AirBNB een kamer hadden geboekt. De kamer bleek goed genoeg voor de doorreis maar ook zeker niet meer. De volgende stop was Genova alwaar we de boot zouden pakken naar Corsica. De boot was vanwege het tijdstip in het seizoen niet heel erg vol en dat is natuurlijk wel prettig.



Die boten daar zijn trouwens varende stripboeken; het ziet er bijna belachelijk uit:


Onze boot stond vol getekend met Looney Tunes karakters.
Na 6,5 uur varen kwamen we op Corsica in de stad Bastia. Helaas was het weer nog wat regenachtig maar dat klaarde tijdens onze reis naar Piana flink op. Het landschap van Corsica is ruig en erg mooi.


Het vee loopt daar overigens allemaal los; er lopen veel zwarte varkens rond in de bossen maar ook koeien en geiten.


En als dan de wolken zijn verdwenen en je komt aan de westkust terecht dan wordt je beloond met de meest prachtige rotskusten. Vooral het contrast van de rotskleur en de zee zijn bijzonder fraai om te zien.


In Piana hadden we een huisje op een camping van waaruit we de omgeving mooi konden bekijken. De westkust is heel fraai alleen zijn er erg veel toeristen. Ik zou hier in het hoogseizoen niet willen zijn.


Als je van autorijden houdt, is dit wel de place to be: Je bent continu aan het sturen, gasgeven en remmen.


We zijn ook nog een dagje naar Calvi geweest. Qua afstand niet spannend: 70 km. Maar daar doe je dan wel 2,5 – 3 uur over. Je wordt dan wel weer beloond met prachtige beelden van een burcht. In dit geval is het dan weer jammer dat ze precies in de baai een jachthaven hebben gemaakt.


En ook hier is het super toeristisch: Je kunt van allerlei boottochtjes boeken en duiken in de wateren rondom Calvi.

We zaten met de camping niet echt in Piana maar in een plaatsje dat Porto heette: Een heel mooi plaatsje met een kleine haven en een strandje.


Vanuit Porto zijn we naar Altagene gereden waar we wederom een AirBNB hadden geboekt. We kwamen terecht in een heel mooi oud huis in een bergachtig gebied. We wilden daar zijn want een must see was de route van Zonza naar Solenzara. Dat bleek niet gelogen: Wat een fantastisch mooie route was dat...



Vanuit Altagene zijn we naar Bonifacio gereden helemaal in het zuiden. Daar vertrok onze boot naar Sardinië. Ook dit stadje bestond uit een burcht, gebouwd op een hoge klif.




In Corsica zijn de begraafplaatsen gesitueerd op de mooiste locaties en zijn de graven complete gebouwen.


Mensen die de serie "Gomorra" hebben gezien zullen dit herkennen. Vreemd genoeg kom je dit in Frankrijk nergens tegen en ook in Sardinië en Italië waar we hebben gereden hebben we het nergens gezien.

Het noorden van Sardinië is ook erg mooi. Wij overnachtten in Palau om de eilanden groep "La Maddeleine" te bekijken. Helaas was dit ook erg toeristisch en moest een bootovertocht 120 Euro kosten. Reden voor ons om maar naar Santa Teresa Gallura te rijden.


Een supermooi plekje, alleen hebben ze dat bijzonder fraaie stukje kust helemaal volgebouwd met een enorm bungalowpark. Eeuwig zonde; beter hadden ze het park aan de andere kant van de heuvels konden plaatsen.
Als je echter je hoofd naar de kust draait, kun je wel weer mooi de schoonheid zien.



Op een van de laatste dagen zijn we nog op een toeristisch bezoekje geweest in een van de vele grotten langs de Sardijnse kust in de buurt van Olbia.


Helaas mochten we in de grot geen foto's maken, maar die kustlijn... Geweldig!


Vanuit Olbia hebben we de boot genomen naar Livorno. We wilden de vakantie graag afsluiten met een paar daagjes Südtirol. En ook dat heeft weer helemaal zijn eigen schoonheid.


Voor mij is het duidelijk inmiddels: Corsica is absoluut het mooiste eiland. Gek genoeg ook het fijnste eiland om te verblijven terwijl ik normaal meer op heb met Italianen dan met Fransen.
Wellicht moet ik nog eens het zuiden van Sardinië bekijken zodat mijn mening gewijzigd worden. Het was een supervakantie!



Ignorence is bliss...

Hebben jullie dat ook? Elk gek hikje of geluidje van de auto maakt je nerveus...
Omdat ik ook aan het loggen ben en continu een extra dashboard met ECT, EGT en baktemperatuur in het zicht heb maakt dat het nog erger. De reis van Zwitserland naar Italië verliep via de Gotthard pas. Ondanks de aanwezige extra bakkoeler zag ik de temperaturen behoorlijk oplopen.


Doordat de primaire koeler in de radiateur zit, sleept de ECT (paars in de middelste grafiek) de baktemperatuur (rood in de middelste grafiek) mee omhoog. 116 graden is voor mij redelijk richting het randje. Met de R heb ik ooit geconstateerd dat de bak bij 125 graden in een noodloop gaat; die temperatuur wil ik dus graag onder blijven.
Het is wel duidelijk dat er een anderer thermostaat in moet gaan komen dus. Contact met Maarten-T5 heeft er ook voor gezorgd dat ik de ECU kon flashen (ja deze gek neemt ook een ECU voet en laptop mee op vakantie). Hiermee kon ik de inschakeltemperaturen van fanspeed 1 en 2 verlagen. Dit heeft wel iets geholpen. Tijdens een vergelijkbare rit op de Jaufenpass bleef de temperatuur iets lager:




Nog zo'n dingetje: Een van mijn achterbanden was aan de binnenzijde niet al te fraai meer (zoals eerder al opgemerkt door Emiel). Ik had gehoopt dat ik de vakantie nog wel uit kon rijden met deze band maar helaas wilde het lot iets anders. Als reservewiel neem ik altijd een winterband mee om een fullsize reservewiel te hebben. Nu zit er wel een verschil tussen de zomerset en de winterset. De zomerset is 225/45R17 en de winterset  205/55/16. De afrolomtrek van die twee sets is nagenoeg gelijk. Toch heb ik gezorg dat rotatieverschillen beperkt bleven tot de vooras door het reservewiel voor te plaatsen en het voorwiel naar achteren te plaatsen. Hierdoor bescherm ik de visco zoveel mogelijk. Toch moet het voorste differentieel het toerentalverschil tussen links en rechts gaan opvangen dus ik maakte me wel wat zorgen om een potentieel verschil.
Dankzij de Delphi die ik had meegenomen (ja deze gek neemt ook de diagnose apparatuur mee op vakantie) kon ik constateren dat bij 110 km/h het verschil slechts 1 km/h bedroeg. Dat was verwaarloosbaar klein. Ik kon met een gerust hart 120 – 130 rijden op de Duitse autobahn.



Leer hoe de automatische bak werkt.

Deze reis was er een van:


En van:


Want ja het was een en al bergen. Ik heb het volgende geleerd van het schakelgedrag:
-   Wanneer je de bak in 3 zet zal de 3 lock-up net iets eerder ingeschakeld worden dan in D. Bij 70 km/h ongeveer schakelt de lock-up in en bij 60 km/h schakelt ie weer uit. Voor downhill heb je niet superveel aan deze versnelling; het remmend vermogen begint pas een beetje aan te tellen boven de 90 km/h.

-   Wanneer je de bak in 2 zet, zal vanuit stilstand de 1e versnelling ingeschakeld zijn. Bij meer dan 3000 RPM schakelt de bak dan over naar de tweede versnelling. Onder een bepaalde snelheid schakelt de bak weer terug naar de eerste versnelling en helaas gaat dat bij Yeti niet lekker soepel. Vaak koos ik ervoor om bij een haarspeldbocht de bak even in de derde versnelling te zetten.

Aan het eind van de vakantie is de ATF nog rood, is de geur nog goed en het peil ook in orde.
De remmen hebben zich prima gehouden. Veel remstof maar geen enkele keer fading.



Nog wat aanvullende data:

Op 5000 km heeft Yeti een liter olie verbruikt. Twee keer zag ik een blauwe pluim uit de uitlaat komen bij gasgeven na een lange afdaling. Met de kerst heb ik twee weken vrij en had ik gepland om kleppen te gaan stellen. Dan kunnen gelijk de klepseals meegenomen worden, tesamen met de oliepomp, de thermostaat en de distributieriem.
Het brandstofverbruik is natuurlijk heel wisselend geweest. Op de snelweg rijdt Yeti wel 1:9 op LPG maar in de bergen loopt dat weer richting de 1:6,5. Wel heb ik gemerkt dat er nog wat kleine hikjes zijn dus van lambda 1,28 ga ik nog een stapje terug naar 1,27. LPG op Corsica is trouwens ongelooflijk duur: Ik betaalde 1,20 Euro / liter. In Duitsland was dat 66 cent vrij dicht bij de snelweg.

Vulk

Wat een mooie foto's! Altijd leuk ook om te lezen dat er nog mensen zijn die verre vakanties aandurven met onze roffels.

Dat nerveuze herken ik ook wel, dat is het nadeel van je auto zeer goed te kennen.

)()()sT

Leuk verslag! Wij zouden ook ooit wel eens naar Corsica willen, en de foto's moedigen dit alleen maar aan :)
En nerveus; was ik idd ook altijd. Als ik volgend jaar met de V70 op stap zou gaan zou ik dat precies hetzelfde weer hebben. Het is en blijft een oude auto en ondanks dat ie het hele jaar z'n rondjes rijdt zul je zien dat er uitgerekend tijdens je vakantie zich iets voordoet ::)

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Stefan

Die reis was natuurlijk een excuus om eens flink data te loggen ;D

Zonder gekheid; hele mooie plaatjes Kornelis, het lijkt me een geweldige road trip  8). Corsica staat al lang op mijn lijstje, wel jammer dat het daar (blijkbaar) zo toeristisch is, zelf na het seizoen nog...
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)