The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Vandaag samen met Marc O. en Pino143 naar Eksel getogen (konden jullie ook al in Marc's blog lezen).
De olie in de LPi pomp was de laatste keer vernieuwd op 16 mei 2011; 2,5 jaar geleden dus. Omdat ik ongeveer 40.000 km per jaar rijd zal dat dus ongeveer een ton geleden zijn (ik heb destijds geen kilometerstand genoteerd). Ik kreeg destijds het advies om ipv de 150.000 km die ik toen gekozen had met een ton te komen omdat er geen olie meer inzat.
Vandaag is geconstateerd dat van de gevulde 30 ml er nog 12 ml over was; mooi op tijd dus. Er is nu 25 ml van een nieuwer type olie ingegaan omdat de ervaring leert dat vanwege de kwaliteit van deze olie 30 ml teveel zou zijn.

Ik rij al enige maanden rond met losse injectorhouders en heb dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om van deze de houders opnieuw te laten plaatsen en verlijmen. Daarbij zijn de uitstroompijpjes ook vervangen en van alle andere injectorhouders de O-ringen. Al met al was ik voor zo'n 175 Euro klaar met de werkzaamheden; voorwaar geen slechte prijs!

Ik ben echt uitermate tevreden over de installatie. Op dit moment heb ik 250.000 km gereden met dit systeem en heb ik in de 6 jaar dat ik er mee rijd zo'n 300 euro aan onderhoud moeten uitgeven. De pomp zag er volgens Limburgse LPG technieken ook nog steeds gezond uit.

En als je dan als Hollander in Belgie bent, dan moet je dit natuurlijk als lunch nuttigen:

Marc is goedkoop aan het tanken bij Limburgse LPG technieken:

Over 2,5 jaar maar weer heren...

razorx

Mooie richtwaarde voor het bijvullen van de olie voor de LPG pomp. Per persoon zal dat natuurlijk wat verschillen gezien het verschil in rijgedrag.

En een heel net bedrag dat je betaald hebt voor nieuwe injectorhouders en pijpjes incl. plaatsen.

KIM

Daarom Yits; ik vroeg wat het kosten zou en was van mening dat ik daar zelf niet voor aan het klooien kon.
Ik meende me te herinneren dat jij me vertelde dat die uitstroompijpjes best duur waren? Ze kostten mij 12,60 Euro / stuk.

razorx

Ik zat ook al even terug te zoeken. ;)
In orde van grootte zat ik op ongeveer het zelfde, dan komen er nog 10 ringetjes bij plus de injectorhouders en de montage.

Je zou er zo voor naar Belgisch Limburg gaan!

KIM

Heb ook nog een krat Rochefort bij de Achelse kluis gescoord, dus genoeg redenen om er naartoe te gaan.
Uurloon: 45 Euro /uur: Ook een erg gunstig tarief.

StefanCJ

Nette prijzen, zeker omdat het de levensduur van je pomp ten goede komt.

innocenti

Citaat van: KIM op 17-11-2013 22:27:29
Citaat van: The Volvoboy op 17-11-2013 19:56:26
Ik heb vandaag ook mijn comfort-module mogen ontvangen. Yits heeft hem persoonlijk in m'n originele behuizing gezet ;D Kan niet wachten om hem te monteren 8)

USA knippers staan echt heel mooi :D Heb je er witte of oranje duplo lampjes in?

Nog helemaal leeg...
Als ik ze aanschaf, ga ik voor de innocenti style; duplo LED met witte stadslichten en oranje knippers ineen.
;D

Vulk

Bekende locatie daar! Hoe staat het met zijn 427 850R? Zit mijn oude R-interieur er al in? ;)

KIM

Niet gezien...
Alleen een V70 T5 en een S70.

Vulk

Bijzonder, het zou me verbazen mocht de auto al op de weg zijn.

KIM

We zijn niet in de werkplaats geweest, dus hij kan er best staan hoor.
Gezien de drukte in zijn bedrijf denk ik ook niet dat de auto al op de weg rondrijdt.

KIM

Oeps....

Ik druk me nu wellicht een beetje zachtjes uit want eigenlijk schaam ik me kapot. Helaas is deze band slechts 15.000 km oud en dus is dit toch redelijk onverwacht. Het slijtagepatroon vertoont wel overeenkomsten met de band die ik er afgelopen voorjaar afhaalde (zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47285.msg1384749.html#msg1384749).
Anderhalve week eerder had ik al gezien dat de buitenkant ook wel erg hard ging en omdat ik de winterbanden al een half jaar in ongemonteerde toestand heb liggen werd het dus nu tijd om ze versneld te gaan monteren. Ik maak daarbij altij dankbaar gebruik van de werkplaats waar Sbv werkt. Het monteren en balanceren lukt me wel, maar ik heb gewoon de apparatuur niet. Sbv is altijd reuze behulpzaam, dus hebben we afgelopen maandag dat klusje maar even gedaan (lekker hoor zo'n 40 serie band  :eusa_wall:).

Toen ik daar binnenkwam zag ik pas dat aan de binnenzijde het canvas al royaal was aangetikt. De buitenzijde had het probleem ook al lichtjes. Ik denk inmiddels wel te weten waar dit vandaan komt, want sinds een week of vier trekt de auto met remmen. Dat betekent meestal maar 1 ding: Versleten draagarmen.
Die draagarmen had ik zondag bij Taranis opgehaald zodat ik in een week alles kon doen. Dinsdag op het werk dus maar even de draagarmen vervangen. En ja het was nodig:

Deze draagarmen heb ik zelf nog gemonteerd. Ik weet het nog goed: 's-Morgens voordat de rode R meeting voor het eerst bij Arjen850 plaatsvond. Dat was dus 11 september 2010. Ik heb toen draagarmen van TRW gemonteerd omdat dit verondersteld wordt eerste montage te zijn. We zijn nu 39 maanden verder en gezien mijn jaarkilometrage heb ik uitgerekend dat dit 120.000 km geleden zijn. Eigenlijk zou ik kunnen zeggen dat ze met 100.000 al versleten waren gezien de bandenslijtage die ik al eerder had; Taranis gaf aan dat hij met Volvo draagarmen het dubbele deed. De TRW's kostten mij destijds 250 Euro; de Volvo's nu 310 Euro met wat korting. Het lijkt me dat ik dit prijsverschil snel terug heb verdiend, zeker nu het me ook nog eens een set banden binnen 15.000 km heeft gekost.

De nieuwe draagarmen:

Oud en nieuw:

Ook nieuwe bouten zitten in de Volvo set

Even de verklaring voor de bandenslijtage:
Een 850 heeft aan de voorzijde 0,23° – 0,43° toespoor; dit is om ervoor te zorgen dat in dynamische toestand een bepaalde rechtuitstabiliteit wordt verkregen. Als gevolg van de schuurstraal (arm van middellijn band tot draaipunt / fusee) zullen krachten op het wiel zorgen voor een sporingsverandering. Remmen zorgt voor toespoor en aandrijven voor uitspoor, dus bij remmen zal de buitenzijde slijten en bij accelereren / aandrijven zal de binnenzijde slijten. De rubbers in de draagarmen, de fuseekogels en de stuurkogels moeten er voor zorgen dat de dynamische verandering zo klein mogelijk is en dat de bandenslijtage als gevolg van deze veranderingen normaal blijft. Bij versleten bussen in de draagarmen kun je dus begrijpen dat die slijtage extremer gaat worden omdat de dynamische sporingswaarden flink groot kunnen worden.

Ik zal nu snel even een afspraak maken voor uitlijning. Met alleen draagarmen hoeft het niet perse, maar ik wil even bevestiging hebben van mijn uitspraak met betrekking tot de bandenslijtage. Helaas beschik ik of iemand in mijn omgeving niet over uitlijnapparatuur anders had ik ook dit graag zelf gedaan. Hopelijk vind ik een bedrijf dat het uitlijnen naar mijn wensen verricht.

Vulk

Nog iemand die tot inkeer is gekomen!
Wel zuur van die banden, want echt goedkoop zijn die toch ook niet.

KIM

Ook de kachelmotor werd ik een beetje moe van. Het piepen werd erger en erger en was afkomstig van het lagertje waar je net niet bij kan: De zijde waar de ventilator op zit.

Bij ons bezoek aan Noorwegen heeft Ewout de kachelmotor in OF vervangen voor een nieuwe. Ik heb de oude meegenomen omdat ik wel eens wilde proberen hoe ik de ventilator van het asje af kon krijgen.
Dat ging dus wonderbaarlijk simpel:

Ik kwam er achter dat het motortje van Ewout nog prima functioneerde en dat het ook een "originele" was. Uit het huis was de naam Volvo weggeslepen, maar de namen Hella en Behr kwamen nog steeds op het huis voor. Het motortje is een Bosch:

Al met al reden genoeg om de motor in mijn kachelhuis te monteren. Tot nu toe werkt deze tot volle tevredenheid!
Dus: Dank Ewout!!

KIM

Citaat van: Vulk op 12-12-2013 19:49:22
Nog iemand die tot inkeer is gekomen!
Wel zuur van die banden, want echt goedkoop zijn die toch ook niet.

Het is geen inkeer, want het is een experiment geweest. Eigenlijk heb ik nu nog een open mening over Meyle HD.