Olie lange tijd niet vervangen

Gestart door RJvT1961, 08-02-2011 23:48:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

turbopower

Bij mijn vorige voiture is in geen 15 jaar olie ververst.
Die V8 amerikanen zijn wel erg sterk.
Op een leeftijd van 32 jaar weg gedaan.
De Turbo overigens wordt in vergelijking met de V8 wel erg in de watten gelegd.
De Buick reed op  Impco LPG en deed dat foutloos.

M a r c

Citaat van: thuur op 25-12-2011 00:24:07
Citaat van: -D©©©L- op 25-12-2011 00:14:42
gevonden, alleen geen foto's meer....


http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25745.0.html

O, maar goed dat die foto's weg zijn! Wat een horrorshow was dat zeg :-X


Gr :'(

Exact zo'n verhaal hier binnengehad, die klant was echter te laat.... Blok was al overleden.... Na 140.000 km op dezelfde olie zag het er binnenin net zo uit als op de foto's van Emiel.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Franck846

Naast de 850 heb ik nog een VW T4 2.5 TDI met nu ruim 4.5 ton op de teller. Indertijd dat ik de bus kocht, had deze ook te maken met de zwarte troep/smurrie. De oorzaak hiervan van de EGR buis die niet was afgedopt.
Na het schoonmaken van het EGR huis en nog een paar dingen is de EGR afgedopt en 1x de olie vervangen.
Ik rijdt na 5 jaar nog steeds op dezelfde olie en filter, (Kroon full synt.) en vul sporadisch wat bij, de motor en turbo draaien nog steeds als een zonnetje en komt bij de roetmeting nog steeds als erg schoon door de test heen.

Mijn besluit om dit te doen, kwam door een artikel van Castrol wat in de telegraaf stond.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keuze genoeg.

Sbv

Citaat van: Franck846 op 02-01-2012 12:33:50
Naast de 850 heb ik nog een VW T4 2.5 TDI met nu ruim 4.5 ton op de teller. Indertijd dat ik de bus kocht, had deze ook te maken met de zwarte troep/smurrie. De oorzaak hiervan van de EGR buis die niet was afgedopt.
Na het schoonmaken van het EGR huis en nog een paar dingen is de EGR afgedopt en 1x de olie vervangen.
Ik rijdt na 5 jaar nog steeds op dezelfde olie en filter, (Kroon full synt.) en vul sporadisch wat bij, de motor en turbo draaien nog steeds als een zonnetje en komt bij de roetmeting nog steeds als erg schoon door de test heen.

Mijn besluit om dit te doen, kwam door een artikel van Castrol wat in de telegraaf stond.
Wat heb je gereden in die 5 jaar. Sommige mensen doen >>50000 km/jaar anderen 10000/jaar of minder

ulkeman

maar als de kosten te duur zijn om een fatsoenlijke onderhouds beurt te doen. of alleen al olie wissel en een filter kun je beter de volvo verkopen en een goede fiets weernemen.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: Franck846 op 02-01-2012 12:33:50
Naast de 850 heb ik nog een VW T4 2.5 TDI met nu ruim 4.5 ton op de teller. Indertijd dat ik de bus kocht, had deze ook te maken met de zwarte troep/smurrie. De oorzaak hiervan van de EGR buis die niet was afgedopt.
Na het schoonmaken van het EGR huis en nog een paar dingen is de EGR afgedopt en 1x de olie vervangen.
Ik rijdt na 5 jaar nog steeds op dezelfde olie en filter, (Kroon full synt.) en vul sporadisch wat bij, de motor en turbo draaien nog steeds als een zonnetje en komt bij de roetmeting nog steeds als erg schoon door de test heen.

Mijn besluit om dit te doen, kwam door een artikel van Castrol wat in de telegraaf stond.

Kennelijk heb je het artikel niet goed gelezen.

Het is een verkoop verhaal van een ex-directeur van Castrol die op de manier probeert om een meetmethode te verkopen waarbij een deel (!) van de oliekwaliteit gemeten word.
Nagenoeg alle succes verhalen gaan over oudere dieselmotoren welke voldoende smering hebben aan het zeer hoge koolstof gehalte in de bejaarde olie. De zeer hoge standen geven een mooie indicatie dat met deze motoren vooral lange stukken (= motor komt goed op temperatuur) gereden zijn, waardoor de brandstof verdunning beperkt blijft.

Vraag maar eens na wat de werkelijke praktijk ervaringen zijn bij motoren met zng. "long-life" verversings intervallen. En hoe kritisch deze motoren in de praktijk zijn qua olie specificatie.

MrCain

Citaat van: ulkeman op 02-01-2012 12:54:45
maar als de kosten te duur zijn om een fatsoenlijke onderhouds beurt te doen. of alleen al olie wissel en een filter kun je beter de volvo verkopen en een goede fiets weernemen.

;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

rogerV701998

Citaat van: ulkeman op 02-01-2012 12:54:45
maar als de kosten te duur zijn om een fatsoenlijke onderhouds beurt te doen. of alleen al olie wissel en een filter kun je beter de volvo verkopen en een goede fiets weernemen.

Mee eens.

Al vaak is op het forum geschreven over de onderhoudskosten van onze auto's. Indien de onderhoudswerkzaamheden consequent worden uitgevoerd zijn de kosten voor het vervangen van olie in verhouding relatief laag.

Als je  besluit geen of minimaal onderhoud te plegen moet je vooral doorrijden met de motorolie, remvloeistof, luchtfilter, bougies, banden etc. Vervolgens kun je dan schrijven dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze auto's tegenvalt.

rpakuypers

Citaat van: NinaPaul op 02-01-2012 12:56:14
kosten te duur  ???

Een contaminatie .............

Groet,
Roger

-D©©©L-

Citaat van: rpakuypers op 02-01-2012 13:20:13
Citaat van: NinaPaul op 02-01-2012 12:56:14
kosten te duur  ???

Een contaminatie .............

Groet,
Roger

Dat heb je met oude olie in een diesel.

ulkeman

Citaat van: rogerV701998 op 02-01-2012 13:16:43
Citaat van: ulkeman op 02-01-2012 12:54:45
maar als de kosten te duur zijn om een fatsoenlijke onderhouds beurt te doen. of alleen al olie wissel en een filter kun je beter de volvo verkopen en een goede fiets weernemen.

Mee eens.

Al vaak is op het forum geschreven over de onderhoudskosten van onze auto's. Indien de onderhoudswerkzaamheden consequent worden uitgevoerd zijn de kosten voor het vervangen van olie in verhouding relatief laag.

Als je  besluit geen of minimaal onderhoud te plegen moet je vooral doorrijden met de motorolie, remvloeistof, luchtfilter, bougies, banden etc. Vervolgens kun je dan schrijven dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze auto's tegenvalt.

inderdaad en dat gebeurt steeds vaker op dit forum.
een volvo valt of staat met goed onderhoud.
behandel je hem goed krijg je er veel rijplezier voor terug.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

jeroen74

Citeereen volvo valt of staat met goed onderhoud.

Geldt dat niet voor elke auto?

Franck846

Citaat van: Sbv op 02-01-2012 12:46:34
Citaat van: Franck846 op 02-01-2012 12:33:50
Naast de 850 heb ik nog een VW T4 2.5 TDI met nu ruim 4.5 ton op de teller. Indertijd dat ik de bus kocht, had deze ook te maken met de zwarte troep/smurrie. De oorzaak hiervan van de EGR buis die niet was afgedopt.
Na het schoonmaken van het EGR huis en nog een paar dingen is de EGR afgedopt en 1x de olie vervangen.
Ik rijdt na 5 jaar nog steeds op dezelfde olie en filter, (Kroon full synt.) en vul sporadisch wat bij, de motor en turbo draaien nog steeds als een zonnetje en komt bij de roetmeting nog steeds als erg schoon door de test heen.

Mijn besluit om dit te doen, kwam door een artikel van Castrol wat in de telegraaf stond.
Wat heb je gereden in die 5 jaar. Sommige mensen doen >>50000 km/jaar anderen 10000/jaar of minder

Ik kocht de bus over toen hij net was ingereden; 265.000 km
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keuze genoeg.

Franck846

Citaat van: -D©©©L- op 02-01-2012 13:03:22
Citaat van: Franck846 op 02-01-2012 12:33:50
Naast de 850 heb ik nog een VW T4 2.5 TDI met nu ruim 4.5 ton op de teller. Indertijd dat ik de bus kocht, had deze ook te maken met de zwarte troep/smurrie. De oorzaak hiervan van de EGR buis die niet was afgedopt.
Na het schoonmaken van het EGR huis en nog een paar dingen is de EGR afgedopt en 1x de olie vervangen.
Ik rijdt na 5 jaar nog steeds op dezelfde olie en filter, (Kroon full synt.) en vul sporadisch wat bij, de motor en turbo draaien nog steeds als een zonnetje en komt bij de roetmeting nog steeds als erg schoon door de test heen.

Mijn besluit om dit te doen, kwam door een artikel van Castrol wat in de telegraaf stond.

Kennelijk heb je het artikel niet goed gelezen.

Het is een verkoop verhaal van een ex-directeur van Castrol die op de manier probeert om een meetmethode te verkopen waarbij een deel (!) van de oliekwaliteit gemeten word.
Nagenoeg alle succes verhalen gaan over oudere dieselmotoren welke voldoende smering hebben aan het zeer hoge koolstof gehalte in de bejaarde olie. De zeer hoge standen geven een mooie indicatie dat met deze motoren vooral lange stukken (= motor komt goed op temperatuur) gereden zijn, waardoor de brandstof verdunning beperkt blijft.

Vraag maar eens na wat de werkelijke praktijk ervaringen zijn bij motoren met zng. "long-life" verversings intervallen. En hoe kritisch deze motoren in de praktijk zijn qua olie specificatie.


Je zal bij 100 x navragen 100 verschillende antwoorden krijgen. Mijn ervaring is tot op heden nog steeds goed.
Dat deze motoren gevoelig zouden zijn ( TDI 5 cyl. 102 pk)is mij bekend, maar in al die jaren buitenom zijn overige onderhoud van bijvoorbeeld slijtage onderdelen loopt de motor nog steeds erg goed, ook wordt er niet echt zachtzinnig mee gereden en heeft de bus al veel bouwwerken/putten mee mogen maken wat uiteindelijk een zwaar leven is voor de transporter.

Het is wel opvallend dat na het afdichten van de EGR er zich nooit meer problemen hebben voorgedaan wat betreft ophopende smurrie.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keuze genoeg.