Olie lange tijd niet vervangen

Gestart door RJvT1961, 08-02-2011 23:48:09

Vorige topic - Volgende topic

RJvT1961

De olie van mijn op LPG (mesman) rijdende 850 T5 blijkt lang niet vervangen te zijn. Ik vermoed dat de huidige olie en filter ruim 15 - 20.000 km mee gegaan is.
In elk geval twee jaar niet verwisseld is. Zo ook de bougies.
Sinds enige tijd is er bij staionair een tikkend kleppengeluid te horen. Ook na een lange rit
Nu is het vanzelfrekend dat de auto aan z'n groot onderhoud toe is. De vraag is of de reguliere beurt afdoende zal zijn of heeft is rijden met oude olie schadelijk en niet alleen door schone olie en filter is te vervangen en moet er dan meer gedaan worden?

Ron

antraciet

Ik zou gewoon een beurtje doen en kijken of er veranderingen zijn  ;)

volvobug

Km's zijn het probleem niet, ik laat mijn olie (non turbo) 40-50K km zitten. Maar als je niet weet wat er destijds ingegaan is gewoon verversen en dan inderdaad eens bezien of er veranderingen in het tikgeluid zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Olie + filter vervangen door verse olie van dezelfde soort. Dan binnen 2000km nogmaals door een kwaliteitsolie b.v. Castrol.

Voor de eerste wissel zou je de motor nog een 20 minuten stationair kunnen laten draaien en af en toe kortstondig op 3000rpm met een bekertje ATF erbij.

Zorg wel dat in beide gevallen de motor goed warm is als je de olie aflaat.

Gr 8)

elmarconi

Citaat van: thuur op 08-02-2011 23:58:50
Voor de eerste wissel zou je de motor nog een 20 minuten stationair kunnen laten draaien en af en toe kortstondig op 3000rpm met een bekertje ATF erbij.

Hmm, voordat iemand deze wijze raad anders interpreteert: slechts 1 x een bekertje ATF erbij, en dan 20 min. stationair met af en toe 3000 rpm.  ;) ;D
--
Autogas Inside . . .

M.E. AMC

;D ;D ;D
wat is het hogere doel hiervan, de toevoeging van 1 bekertje ATF. gaat dit werken als een soort "engine flush"???. :angel:
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

thuur

Citaat van: M.E. AMC op 09-02-2011 12:12:38
;D ;D ;D
wat is het hogere doel hiervan, de toevoeging van 1 bekertje ATF. gaat dit werken als een soort "engine flush"???. :angel:

Correct.

Gr 8)

Carbage

M'n pa gooit er gewoon een bekertje ATF olie en rijden maar, niks geen olie wissel :P werkt tot nu toe prima, veel minder olie verbruik!

Turbo-Geek

Atf maakt de olie wat dunner en kan je onder andere de gaatjes in de klepstoters flushen.
Max 500 km mee rijden en dan wisselen.
Ongeveer 200 ml toevoegen.

Turbo motoren regelmatig olie verversen, door rijke inspuiting onder vollast wordt de olie schraal, geen goede combinatie.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Jasper Boven

Ik sprak gisteren iemand die in het verleden ook 850 reed en zelf onderhoud deed aan zijn wagen. Hij vertelde dat hij nog al last had van de klepstoters. Hij heeft toen het blok laten aflopen, er alléén ATF in gedaan en het blok een minuut of 10 stationair laten lopen. Daarna weer netjes olie er in en nergens meer last van. Had voorheen al van alles geprobeerd, maar niets werkte.
Ik was stomverbaasd. Niet aan te raden denk ik. Maar bij hoge nood ;D.

Turbo-Geek

Paardemiddeltjes, want dat zijn het eigenlijk, zijn natuurlijk altijd een optie als je in principe niets te verliezen hebt ...
In een gezonde motor hoef je nooit wat toe te voegen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de engine flush van Forte als je last hebt van tikkende stoters.

LET OP: je kan soms de motor dus danig 'reinigen' dat afzettingen op keeringen ook wegspoelen en je last kan krijgen van lekkende keeringen.
In bepaalde gevallen zorgt dus die vieze afzettingen juist voor een 'seal'.
  The things you own end up Owning you !

Wouter1973

Citaat van: Turbo-Geek op 25-09-2011 12:10:42
Paardemiddeltjes, want dat zijn het eigenlijk, zijn natuurlijk altijd een optie als je in principe niets te verliezen hebt ...
In een gezonde motor hoef je nooit wat toe te voegen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de engine flush van Forte als je last hebt van tikkende stoters.

LET OP: je kan soms de motor dus danig 'reinigen' dat afzettingen op keeringen ook wegspoelen en je last kan krijgen van lekkende keeringen.
In bepaalde gevallen zorgt dus die vieze afzettingen juist voor een 'seal'.

Mee eens. Sterker nog, in een gezonde motor die voornamelijk op lpg rijdt hoef je eigenlijk de olie niet te vervangen omdat deze veel minder vervuilt. In mijn vorige 940 gedurende 3 jaar NOOIT olie vervangen. Dit was zelfs een turbo (die ook regelmatig aangesproken werd). Wel regelmatig peilen en eventueel bijvullen, en vanwege de turbo gooide ik er uitsluitend een volsyntheet in.

haasje

Je mag de olie wel hebben die uit mijn auto komt na 10.000 km. Het gaat om een 2.5 20v N/A op lpg. De olie die eruit komt is zo zwart als pek, geloof niet dat je daar echt veel langer op wil blijven rijden. Dit is ook dankzij een vorige eigenaar die het blijkbaar niet zo nou nam met de intervallen.

Blackfox

Mijn olie zit er nu 35000 km in maar is 4 keer bij gevuld.verbruik +/- 1 liter per 7000 km.
Wat er voor die tijd is ingegaan .. geen idee.
vul altijd bij met shell helix + 10w40.
Nog steeds zelfde oliefilter overigens maar die kun je er rustig 100.000 in laten zitten als je regelmatig bijvult.
En dat ga ik ook gewoon doen   ;D.
ter info mijn s70 heeft 380.000 gelopen nu.

thuur