Accu (dynamo) lampje knippert bij hogere snelheden af en toe

Gestart door BenB, 10-02-2011 15:23:02

Vorige topic - Volgende topic

BenB

Ik heb sinds 2 weken een probleem.

Bij hogere snelheden, boven de 120 km/u meestal, knippert mijn rode dynamo/accu lampje af en toe.
De accu polen zitten goed vast (daarmee kreeg ik eerder wel eens deze storing) en met de kabel lijkt me zo niets mis.

Ook aan de dynamo, voor zover ik als leek kan zien, is niet mis.

Is mijn dynamo aan het kapot gaan of is er iets met de kabels of een ander onderdeel mis? Accu is trouwens eind vorig jaar nog vervangen.

De wagen waarom het gaat is een 2.5D uit 1999 met zo'n 270000 km op de teller.

Gr.

Benjamin

cas

kijk even wat de dynamo Laadt  op de dynamo. misschien dat er iets is met de spanningsregelaar? bij hogere snelheden dat hij per ongeluk meer doorlaat? ik weet niet of de auto ook problemen met dynamo opslaat, anders zou ik zeggen, lees even de computer uit.

enkele (dynamo) kabels kan je natuurlijk zelf even nalopen. loshalen schoonmaken en terugplaatsen. riem controleren?

Zijn de accupolen goed schoon? heb je ze toen vervangen? je kan natuurlijk niet altijd goed Zien of er misschien een breuk oid in zit.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

francois

zelf denk ik dat je dynamo aan het overlijden is
meten is weten

grfr

Richard V70

je moet het echt zoeken in je dynamo, als de auto loopt en je haalt je accu er uit gaat het lampje ook niet branden.

Spanningsregelaar zou kunnen, maar ik denk persoonlijk dat je dynamo zijn beste tijd gehad heeft. Mijn ervaring is dat de dynamo er met een paar weken mee stopt

En als je wil gaan meten moet je dit doen op het moment dat het accu lampje brandt  ;D

BenB

Haha...dat wordt dan mooi! Bij 140 even de spanning van de dynamo meten...  ;D

Kan ik hem niet meten als ik hem stationair heb draaien? Ik neem aan dat er al wel iets te meten moet zijn wanneer hij al aan het overlijden is?

Gr.

Benjamin

UserID6342

Als je kunt meten wanneer hij raar doet wel ja, anders natuurlijk niet. Dynamo er dus even afhalen en wegbrengen naar een revisiebedrijf, of ergens voor weinig een gebruikte op de kop tikken en die laten reviseren, dan hoef je maar 1x te sleutelen.

v40pokemon

Sinds vorige week liep mijn dynamo ook te rotzakken. Na verwijdering was het duidelijk dat de koolborstels van de spanningsregelaar op waren. Een kort bezoek aan een boschdealer leverde een hartverzakking op, want zo'n regelaar is slecht 8euro goedkoper dan een nieuwe (ruil)dynamo a 199euro  :eusa_wall:

Dus dan maar een alternatief. In het magazijn van mijn broer trof ik een 120A dynamo van een 960/V90 bj 1996 aan. Deze is dus optisch gelijk aan de 850 100A dynamo en draait als een klok. Moraal van dit verhaal: reviseren is een goede optie, maar mocht je er tegenaan lopen; er zijn er meer die passen  :eusa_whistle:

RenéV70

Een tijd geleden begon de verlichting van mijn V70 bj 1999 binnen en buiten onregematig van sterkte te veranderen. Het leek er op dat er zo ongeveer de dubbele hoeveelheid spanning geleverd werd. Het beste was dat te zien als ik mijn dashboardverlichting met de dimknop wegdraaide. Als dan de hogere spanning geleverd werd lichtte het geheel fel op. Kort erop gingen dan de remcirquit en ABS lampjes gelijktijdig aan.
Ik heb er een tijd mee doorgereden omdat het zeer onregelmatig gebeurde en het probleem ook langere tijd weg was.
De laatste tijd kwam het irritand vaak en frequent terug. Mijn conclusie was dat het de spanningsregelaar en/of de koolborstels wel eens zouden kunnen zijn.
Bij het verwijderen van dat onderdeel bleek al snel één van de twee koolborstels veel te kort te zijn.
Na het plaatsen van een nieuwe (€58,- ???)was het probleem over.
De leverancier zei dat de dynamo er af moest om het te verwisselen maar ik heb het in 2 uurtjes gedaan zonder deze te demonteren.
Zie hier de oude en de nieuwe.
Dit voor degene die het ook overkomt.

francois

plaats even er bij waar je de koolborstels gekocht heb (bv dealer)

grfr

RenéV70

Citaat van: francois op 25-02-2011 21:13:02
plaats even er bij waar je de koolborstels gekocht heb (bv dealer)

grfr
De spanningsregelaar/koolborstels heb ik gekocht bij Stevens auto - elektronica en diesel/hydrauliek in Uden.