Olielekkage

Gestart door FRANQ, 02-03-2011 09:15:25

Vorige topic - Volgende topic

FRANQ

Hoi,

Tijdens de heenreis naar wintersport is mijn auto gigantisch olie gaan lekken.
In de 450 resterende kilometers heb ik 5 liter olie bij moeten vullen.
De terugweg viel met 6 liter op 1200km in verhouding mee, misschien komt dat omdat ik er 15W40 in heb gegooid.

Het resultaat is nu dat de gehele onderkant van mijn auto nooit meer zal roesten.
Ook de voorkant van de Ford S-Max van mijn vriendin haar oom is goed beschermd tegen de roestduivel.

Nu zullen jullie begrijpen dat ik dit toch wel graag zou willen oplossen.
Ik heb helaas nog niet goed kunnen kijken, maar de olie komt vanaf de bakzijde van het blok.
de trommel waar de koppeling in zit is bovenop ook nat van de olie. Kan dit gebeuren als de krukas keerring het begeven heeft?
Aan de onderkant is dezelfde trommel nat, ook de carterpan is nat aan de achterzijde. Verder is alles met olie besmeurd tot en met de achterlichten.

De vraag is eigenlijk dus: kan de koppelingtrommel aan de bovenkant met olie besmeurd zijn door een lekke krukas keerring.
Zo niet, wat zijn de mogelijkheden dan?

Mvg,
Frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

-D©©©L-

Ik vermoed een lekke of uitgeduwde oliekering op 1 of beide nokkenassen.

Overigens heeft een volvo motor geen krukas keerring, de krukas blijft door de constructie ook vanzelf wel op z'n plaats. Wel zitten er twee oliekeringen om de krukas.

FRANQ

Citaat van: -D©©©L- op 02-03-2011 09:17:21
Overigens heeft een volvo motor geen krukas keerring, de krukas blijft door de constructie ook vanzelf wel op z'n plaats.
:eusa_silenced:

De oliekeerring  van de nokassen zal ik even bekijken, bedankt voor de tip!
Hoop dat dat het is, scheelt boel geld/moeite.

-D©©©L-

Citaat van: FRANQ op 02-03-2011 09:58:36
Citaat van: -D©©©L- op 02-03-2011 09:17:21
Overigens heeft een volvo motor geen krukas keerring, de krukas blijft door de constructie ook vanzelf wel op z'n plaats.
:eusa_silenced:

De oliekeerring  van de nokassen zal ik even bekijken, bedankt voor de tip!
Hoop dat dat het is, scheelt boel geld/moeite.

:eusa_shifty:

Misha heeft het eens uitgezocht, het is echt oliekering ipv oliekeerring.

michel500

gezien de hoeveelheid olie en de plaats verwacht ik niet de nokkenas keeeeeeering. :P
maar inderdaad de keering van de krukas aan de koppelingzijde,

nog geen slippende koppeling opgemerkt ?
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

FRANQ

Mijn spellingscontrole rekent het inderdaad fout, maar komt niet met logische suggesties of de juiste spelling.
Gelukkig ben ik ook niet de enige die het verkeerd tikt.

Groetjes

FRANQ

Citaat van: michel500 op 02-03-2011 10:32:47
gezien de hoeveelheid olie en de plaats verwacht ik niet de nokkenas keeeeeeering.
maar inderdaad de keering van de krukas aan de koppelingzijde,

nog geen slippende koppeling opgemerkt ?

Had wel even het vermoeden, maar dat weet ik niet zeker. Hij slipt nu in elk geval niet.

FRANQ

Buiten even een paar foto's gemaakt.

Zie bij de verdeelkap wel wat olie, maar wat onder het blok hangt kan daar denk ik nooit vandaan komen.

Bas850

Wat is dat voor slang op foto 1 en 3 die los hangt?
"to finish first, you first have to finish"

-D©©©L-

Draai de verdelerkap er maar eens af, dan zie je meteen of het de achterste oliekering van de inlaatnokkenas is.

michel500

Citaat van: Bas850 op 02-03-2011 10:58:47

ik zie geen losse slang
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

thuur

Ik vrees voor de krukaskeerring. De olie bovenop komt gewoon door de rijwind, maar lijkt meer op vettigheid van een losknie-tje onder de gasklep of vlamdoverhuisje van een auto met te veel carterdruk.

De koppeling kan niet gaan slippen van een lekkende krukaskeerring, de olie moet dan "om" het vliegwiel heen en weer terug naar de koppelingsplaat. Erg knap als dat gebeurt.

Gr :-\

Bas850

Citaat van: michel500 op 02-03-2011 11:03:31
Citaat van: Bas850 op 02-03-2011 10:58:47

ik zie geen losse slang
Laat maar zie het nu ook, zit gewoon vast
"to finish first, you first have to finish"

michel500

Citaat van: thuur op 02-03-2011 11:10:58
Ik vrees voor de krukaskeerring. De olie bovenop komt gewoon door de rijwind, maar lijkt meer op vettigheid van een losknie-tje onder de gasklep of vlamdoverhuisje van een auto met te veel carterdruk.

De koppeling kan niet gaan slippen van een lekkende krukaskeerring, de olie moet dan "om" het vliegwiel heen en weer terug naar de koppelingsplaat. Erg knap als dat gebeurt.

Gr :-\

beste Thuur,
Als er zoveel liters olie lekken  wat via het vliegwiel tegen het huis aanslingert dan word het toch een olieboel waarbij de koppling ook vanzelf nat wordt (of schermt de drukgroep dat af ?)

Ik heb deze ervaring nl bij VW motoren ( zelf nog geen Volvo uitelkaar gehad !
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

Ries van de Zilverschuit

Is wel een heel heftig gevalletje van lekkende krusaskering, hoor! (Als dat zo is). Had ik ook, maar niet zo heftig. Ik denk als je het blok aan de onderkant breed schoonmaakt, vooral rond dat halfronde gaatje onder het koppelingshuis, je na een nacht wel wel flinke druppels uit dat gaatje ziet komen. Dan weet je het zeker. Zodra je gaat rijden is het niet meer zo goed vast te stellen is mijn ervaring. De olie vliegt dan alle kanten op en kun je niet goed meer zien waar het vandaan komt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue