850 GLT E2 Startproblemen

Gestart door YoYoost, 12-03-2011 17:24:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

YoYoost

De 850 GLT stationwagen van mijn vader heeft startproblemen/uitval van de motor.
Het is een benzinemotor uit '93.
Het startprobleem komt eigenlijk alleen voor als er een kort afstand (1-5km) word gereden en daarna een tijdje stil heeft gestaan.
Koud starten lukt altijd.
Dit probleem speelt al een aantal maanden. Ik heb de boordcomputer (OBD-I) uitgelezen en deze gaf de volgende codes:
A2 1-2-1 (Luchtmassa meter?)
A3 3-1-4 (Sensor rechter achterwiel)
   1-4-2 (Storing remlicht schakelaar)
A7 1-1-1 (Geen storing)
B2 1-2-2 (Geen signaal of snelheid is niet > 35 km/h geweest)
Dit was vlak nadat de bobine vervangen was door een vriend. Er ging een lampje in het instrumenten paneel branden: ik noem het een labda lampje (een labda in een groene driehoek met een oranje achtergrond). Ik heb toen zelf de codes uitgelezen en gereset, het labda-lampje ging toen uit.
Hierna hebben mijn ouders weer startproblemen ondervonden. Het ging om een ritje naar de supermarkt, heen ging prima alleen startte de auto na de boodschappen niet meer.
Als tip hebben wij gekregen (van de ANWB als ik mij niet vergis) om de kabels van de stroomverdeler in te spuiten met WD-40 Mijn vader heeft dit toen gekocht (dit is toch gewoon silicone-spray?).
Als de auto nu niet start dan spuiten we de kabels in en dan start ie 15 min later weer, maar als hij dan onder de stationaire toeren komt (1000) dan slaat hij af en start weer niet.
Ik heb van de week een andere stroomverdeler geïnstalleerd en nu zijn er geen problemen meer geweest maar ik ben niet zeker van mijn zaak aangezien er wel meer periodes zonder problemen zijn geweest...
Er zat een soort oxidatie (groen/grijs spul) op de metalen uiteinden aan de binnenkant van de verdeelkap en een klein scheurtje aan de buitenkant (dus niet door en door) maar ik denk persoonlijk niet dat er nou echt iets stuk was.

Na het plaatsen ging weer dat labdalampje branden.
Ik heb nu net weer de boordcomputer uitgelezen en deze gaf alleen nog: A2 1-2-1 en deze heb ik weer gereset (A7 ook) en nu is het lampje weer uit.

Ik kom zelf uit de IT wereld en ben best handig en ik leer dit soort dingen makkelijk dus de afgelopen tijd heb ik op dit forum een hoop gelezen maar ik weet niets van de mechanische kant van auto's.
De auto is lang onderhouden geweest bij de dealer, echter mijn vader zegt dat elke keer als de auto voor een beurtje ging er een rekening kwam van 500-1000 euro. Hierna is hij onderhouden door een algemene autogarage van 2 mechanichiens die naar eigen zeggen niet zoveel van de elektronica weten.

Ik wilde in ieder geval even dit probleem gemeld hebben, misschien dat het iemand bekend voorkomt of dat iemand er wat van leert. Mijn ouders willen niet zoveel geld meer uitgeven aan deze auto maar behalve de incidentele startproblemen zijn ze er nog erg gelukkig mee.

Kan iemand opheldering geven?

P.S.: dit is de eerste keer dat ik hier post, als ik informatie ben vergeten (of in het verkeerde subforum heb gepost) dan hoor ik het graag!

Edit: Ik heb wat foto's gemaakt en geüpload: Volvo album
Voor de duidelijkheid heb ik met groen de punten aangegeven waar het om gaat.
Als de foto te klein is, hover dan over "Image Options" en klik dan op "View Full Image"

thuur

Nooit een 850 starten voor een kort stukje en dan uitzetten. Je verzuipt de motor dan vanwege de rijke startinspuiting.


Gr 8)

ulkeman

idd je verzuipt hem dan kan er over meep raten.

een minuut lang starten en hij doet het weer


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

YoYoost

Mijn vader heeft al 2x de accu leeggestart, ik heb het niet over een paar honderd meter maar over een ritje naar de supermarkt. Dit is toch al gauw een paar kilometer. Verder heeft de auto dan ook een half uur stil gestaan waarna hij niet meer start.
Dit is een probleem van de laatste tijd, in die 10 jaar hiervoor hebben we dit nog nooit meegemaakt.

thuur

Het maakt niet uit of je de auto een week of een minuut laat staan. Na een korte rit zitten de kamers nog vol van het (vorig) rijk mengsel, dat verdampt echt niet zomaar bij onze motors.

Als je veel korte stukken rijdt kan het zijn dat de injectors vervuild zijn waardoor er nog iets meer benzine blijft nadruppelen.


Gr :)

YoYoost

Ok, wat is dan het advies om te volgen als ie de volgende keer niet start?
Nogmaals: mijn vader heeft al 2x de hele accu leeg gestart.
Iets van 1x proberen te starten en dan een paar minuten wachten?

Gouden Koets

kool afzetting op de kleppen veroorzaakt ook dit soort klachten. Keer flink stuk mee rijden (lees snelweg)

YoYoost

Citaat van: Gouden Koets op 12-03-2011 19:35:45
kool afzetting op de kleppen veroorzaakt ook dit soort klachten. Keer flink stuk mee rijden (lees snelweg)
Dit zou verklaren waarom er periodes zijn dat de auto goed start en dan op eens een periode dat er startproblemen zijn.
De enige manier om dit tegen te gaan is af en toe langere stukken te rijden (dit gebeurt regelmatig, maar er zijn periodes dat er alleen korte (<25KM mee gereden word)?

thuur

Citaat van: YoYoost op 12-03-2011 19:31:14
Ok, wat is dan het advies om te volgen als ie de volgende keer niet start?
Nogmaals: mijn vader heeft al 2x de hele accu leeg gestart.
Iets van 1x proberen te starten en dan een paar minuten wachten?

In 1x doorstarten met WOT. Of aanslepen.

Gooi maar eens een flesje injectorreiniger in een half- of kwartvolle tank. Goed doorrijden en kijken of je vanaf dan verschil merkt.


Gr 8)

Jack v

Citaat van: thuur op 12-03-2011 19:45:44
Citaat van: YoYoost op 12-03-2011 19:31:14
Ok, wat is dan het advies om te volgen als ie de volgende keer niet start?
Nogmaals: mijn vader heeft al 2x de hele accu leeg gestart.
Iets van 1x proberen te starten en dan een paar minuten wachten?

In 1x doorstarten met WOT. Of aanslepen.

Gooi maar eens een flesje injectorreiniger in een half- of kwartvolle tank. Goed doorrijden en kijken of je vanaf dan verschil merkt.


Gr 8)
WOT=?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Gouden Koets

Citaat van: YoYoost op 12-03-2011 19:40:31
Citaat van: Gouden Koets op 12-03-2011 19:35:45
kool afzetting op de kleppen veroorzaakt ook dit soort klachten. Keer flink stuk mee rijden (lees snelweg)
Dit zou verklaren waarom er periodes zijn dat de auto goed start en dan op eens een periode dat er startproblemen zijn.
De enige manier om dit tegen te gaan is af en toe langere stukken te rijden (dit gebeurt regelmatig, maar er zijn periodes dat er alleen korte (<25KM mee gereden word)?

Vaak gaat het niet aanslaan gepaart met een hoger starttoerental (kleppen dichten niet voldoende af op de klepzitting waardoor je compressie verliest). FF flink trappen dus. ;D

YoYoost

Ik zat ook ff vertwijfeld maar ik neem aan dat het Wide Open Throttle (Gaspedaal volledig ingetrapt) betekent.

De auto moet binnenkort gekeurd worden en dan laat ik die gasten van de garage er wel zo'n flesje ingooien!
Alvast bedankt voor alle advies/hulp, ik zal verder berichten als ik wel/geen last meer heb van het startprobleem.

Jack v

Je kan alles er wel in gooien, maar haal even en flesje Forte Bij de dealer. Het is idd plankgas starten moest er ook eve over nadenken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.