Volvo v70 TDI probleem

Gestart door Rianne, 27-03-2011 18:02:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rianne

Hallo,

Ben ik weer...


Ik zeg het maar meteen de fout codes zijn nog niet uitgelezen, door drukke omstandigheden (werk,jarig geweest) nog niet aan toegekomen. Ga ik morgen meteen over bellen.


vandaag retourtje Joure-Nieuwegein gehad. No problemo.
Echter halverwege de heenweg, liet ik (ik reed zelf) het gas los om even af te remmen ivm snel naderende auto voor mij.
Die reed niet door.

Echter, nadat de betreffende chauffeur netjes naar rechts vertrokken was en wij dus weer harder konden gaan rijden, had mijn auto er géén zin meer in. Kickdown en/of gasgeven hielp niet. Hij bleef toeren maken, we gingen van 2500 tot 3000 ongeveer en om en nabij de 3000 toeren 'greep' hij ineens het gas weer en schiet je met een noodgang vooruit, omdat hij de toeren natuurlijk wel maakte alleen bijna geen meter harder ging (kroop met 1 km per 2 sec omhoog) dan wat we al gingen..!

Ik heb tijdens dit verschijnsel wat al met al denk ik toch wel 8 tot 10 seconden duurde, gewisseld van sportstand naar economic stand maar ook dit hielp niet. Mijn inziens leek het net of hij de versnelling niet pakte en dus in zijn neutraal liep.
Als hij hem dan ineens pakt, schakelt de automaat gigantisch ruw want hij krijgt dan even op zijn sodemieter denk ik..

Op de terugweg brandde het lamdba-lampje zoals ik wel had verwacht na dit verschijnsel.Op de snelweg ging het echter na het "gebeuren" niet branden. 

Mijn vriend reed terug en die had ook halverwege de terugweg hetzelfde verschijnsel. Gewoon niet vooruit te branden. Precies hetzelfde zoals ik hierboven beschreven heb. Duurde net zo lang en opeens "pakt" hij de versnelling en schiet met een noodgang weg!

Verder geen rare dingen.
Moter was niet overdreven warm (mooi op 3uur),  olie en ATF net gepeild afgelopen dinsdag en was perfect.
In december schone olie gekregen, das nu ong. 10.000km geleden.

De laatste 70 km heeft hij perfect gelopen, soepel schakelende automaat en gewoon wegwezen als je gas gaf.
Waar moet ik naar gaan zoeken bij dit probleem?

thuur

Hoe is de bakolie vervangen? Flushen of aflaten en bijvullen?


Gr :eusa_think:

Rianne

Olie bedoel ik gewoon olie beurtje v/d motor olie.

Bakolie weet ik niets van.
(wanneer dat gedaan is of hoe)


Henk855

CiteerMoter was niet overdreven warm (mooi op 3uur),  olie en ATF net gepeild afgelopen dinsdag en was perfect.
In december schone olie gekregen, das nu ong. 10.000km geleden.

Ik begreep ook dat de bakolie was ververst. Hoe is de bakolie, nog mooi van kleur of erg donker?
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

UserID6342

Denk idd ook dat je het in de bak(olie) moet zoeken, zo te horen is je koppelomvormer raar aan het doen....

Rianne

Oke gaan we dat doen.
De kleur is vrij donker en heb begrepen dat het beste er dan wel af is...

Eens even kijken of iemand hem kan flushen of legen en weer vullen.

De automaat rijd verder écht perfect, dat zei de garage nog bij zijn beurtje en dat met zoveel KM's erop.

Henk855

Doe maar eens een flush en nieuwe olie in de bak, zal het probleem volgens mij oplossen ;D
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

RRRRR_Ramon

Citaat van: sjors855 op 28-03-2011 17:50:26
Doe maar eens een flush en nieuwe olie in de bak, zal het probleem volgens mij oplossen ;D

Of niet...

Het komt mij bekend voor; 3000 toeren en niet vooruit komen  :-\

@Rianne: heeft de wagen er ook last van bij een koude motor of alleen als de boel warm is?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Gunnar

Noodloop. Ecu grijpt in en begrenst toeren tot 3000 rpm.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Rianne

Met koude moter heb ik het niet gehad.
Tot nu toe is het alleen voorgekomen met een warme motor (netjes 3uur) op de snelweg. Hij wordt ook nooit warmer.
Nou maak ik ook het meeste alleen maar snelwegkilometers.
Nou moet ik wel eerlijk toegeven dat ik heel erg veel op cruise control rijd, dan heb ik er dus ook geen last van.
Met 'handmatig' gasgeven en dus niet op cruise control doet dit probleem zich voor. Afgelopen zondag reden we in colonne en dan is cruise control niet handig :)
Stadsverkeerd e.d. heb ik er - tot nog toe - geen last van gehad.

Gunnar, is dit noodloop? Ik had begrepen dat dat weer wat anders was? Hij kruipt van 2800 tot 3000 toeren en daarna pakt hij hem weer.
Beide keren wel netjes bij 3000 toeren.

Het lambda lampje is nu dus ook weer uit. Gisterochtend nog gebrand op de heenweg en op de terugweg was hij weer uit.

Jack v

Hij doet het dus alleen als hij even stevig moet trekken?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Rianne

Nou eigenlijk niet.
Als ik vlug inhaal gebruik ik de kick down. Dat was nu niet het geval.

Was gewoon op linkerbaantje aan het rijden en wilde wel wat harder maar niet dat hij ineens gigantisch op z'n sodemieter kreeg :)

Robby72

Beginnen met olie van de automaat zou ik zeggen.
Flushen of aflaten en bijvullen is een keuze die je moet maken.
Persoonlijk zou ik met veel km gaan voor de aflaat en bijvul methode. Kost je zo'n 40 euro aan ATF olie. ( ongeveer 4.2 liter gezien de rest in de koppelomvormer blijft zitten). Je kan dan ook eens kijken of er metaaldeeltjes aan de aflaatplug zitten.

Flushen is op zich beter maar kan een deel narigheid losweken en dat kan je bak om zeep helpen ( zeg wel kan)

Gunnar

Sorry, niet goed gelezen dat je na 3000 pas doortrekt.
Noodloop stopt het gewoon bij 3000 toeren.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Rianne

Na 3000 toeren 'pakt' hij opeens de versnelling weer inderdaad.

Noodloop begrensd hij hem als ik het goed begrijp. Dat is niet het geval nee :)

Toch maar de bakolie laten vervangen. En wel niet flushen is mij nog niet duidelijk.
De een zegt dat flushen beter is, terwijl de ander zegt dat je er meer kwaad dan goed mee kán doen!