schurende automaat

Gestart door John T5, 04-05-2004 00:28:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

John T5

Van het ene op het andere moment maakt mijn T5 automaat een schurend geluid bij het optrekken in de eerste versnelling en in zijn achteruit. Na het opschakelen is het geluid weg en rijdt 'ie probleemloos (tot 'ie weer naar z'n een gaat).

Ik heb geen eerdere signalen gehad dat er iets mis is, behalve de oranje pijl die een enkele keer opflitst bij het heen en weer halen van de pook en de "limp home mode" (winterstand) die een maand of twee geleden opeens erin sprong. Sindsdien niets meer gemerkt tot nu. Foutcode is 3-2-2 (incorrect gear ratio), maar dat zou ook nog van de vorige keer kunnen zijn.

Het gekke is dat 'ie nu niet in limp home mode gaat en dat ook de fameuze oranje pijl niet brandt. De versnellingsbakolie was een tijdje geleden nog mooi rood, nu bruin.

Iemand enig idee of een AT flush (of iets anders) hier nog kan helpen of wordt dit echt een andere bak?

John

ed

Altijd eerst even flushen. Een nieuwe bak is erg duur, ik denk wel zo'n 3000 euro. Er is een kans dat de ATF verbrand is, vandaar de bruine kleur. Vervangen kan altijd nog en flushen kost niet de hoofdprijs, zeker niet als je het zelf doet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

Kost een nieuwe bak 3000 euro? Of is dat een 2e hands?

ed

Revisiebak zou ik zelf nooit doen. Mijn broer heeft eens een bak laten doen van een 525td. Wat een ellende, en 5500 gulden armer. Het ding heeft nooit goed meer gelopen.
Als je bij Volvo een bak laat doen krijg je ook geen nieuwe maar een revisiebak.
Uiteraard zijn er wel bedrijven die het goed doen, maar persoonlijk, met de ervaring die ik nu heb, zou ik nooit een revisie laten doen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Ik ben het helemaal met je eens dat een gereviceerde over het algemeen beter is dan een nieuwe, maar bij een bak ligt dat iets gecompliceerder. Niet alles kan vervangen worden, dus ze vervangen alleen wat zichtbaar beschadigd is.
Daarnaast weet je niet of een bedrijf een revisie goed uitvoert. De garantie is bij een Volvo dealer iets beter als bij een revisie bedrijf. Ik denk ook niet dat elk revisie bedrijf de bak eraf haalt en weer terugbouwt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Sleuteld het  revisiebedrijf ook de bak eronderuit?

Als je overigens de delaer de bak laat vervangen zijn zij verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, niet het revisiebedrijf.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Keesjan

Hallo John,

Hoe staat het met je bak? Hopelijk is alles een beetje mee gevallen...
Ik heb nog een vraagje over de transmissieolie. Ik heb een S70 2.5 automaat. Hij schakelt en rijdt als een zonnetje. Het is natuurlijk geen bentley, dus je voelt de schakelmomenten wel iets, maar hij rijdt heel soepel.
Nu heb ik wat keren het peil van de olie in de bak gecontroleerd, bij koude en warme motor. Het peil is goed, zelfs boven niveau. Alleen vraag ik me af of de olie echt rood MOET zijn. Bij mij is de vloeistof namelijk geel/bruin en helder van kleur, niet vuil of verbrand. Het ruikt ook normaal. Weet jij of er ook transmissieolie in de kleur geel/bruin is of is het bij mij toch aan vervanging toe?

groetjes,
Keesjan

Keesjan

Hallo Ludo,

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben nog niet zo lang een trotse bezitter van een S70. Ik wil hem graag in perfekte conditie houden, dus ik heb gewoon alles nagelopen waar men hier in dit forum over spreekt. Een van die dingetjes was inderdaad die rode vloeistof. Het zou inderdaad mogelijk half/synthetisch of misschien zelfs wel minerale olie kunnen zijn.
Het niveau is inderdaad te hoog. Ik moet er nog even onder gaan liggen om te kijken hoe ik er iets uit kan laten lopen. Ik zag dat er links en rechts steuntjes aan de kokerbalk zitten die er kennelijk voor dienen om er een krik of steun onder te zetten.
Overigens heb ik ergens anders eens gelezen dat het niet normaal is dat je automaat "kruipt" bij stilstand in D. Volgens mij is dat bij dit type automaat (S70 2.5 bj.98) nog wel gebruikelijk. Of vergis ik me. Mijn auto doet het namelijk wel.

konniekip

lijkt me wel normaal in D, zelfs een nw saab 93 2.0T doet dat.

Keesjan

een collega van me heeft een zgn tiptronic op z'n citroen C3. Die staat zo stil als een standbeeld als hij in D geen gas geeft.
Pas indien er vermogen van de motor gevraagd wordt, komt de automaat erin.
Maar inderdaad, bij volledige automaten, dus geen semi e.d. lijkt mij het normaal dat de auto weg wil.

ed

#10
Kruipen is inderdaad normaal.

Olie aftappen kun je het beste doen via de vulopening bij de peilstok. Een doorzichtige slang erin en zuigen maar. Alternatief is van onderen, maar dan moet je carterbeschermplaat eraf.
Let erop dat de olie behoorlijk uitzet naarmate het warmer wordt. Je moet dus goed opletten bij welke temperatuur je peilt. Dat kan maar zo een paar cm schelen op de peilstok. Zie onderstaand plaatje voor de juiste stand:


850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Keesjan

Hallo Ed,

Hardstikke bedankt voor je info!! Dan was kennelijk toch m'n vloeistofniveau in orde.
Als ik zo die kromming aflees op jouw plaatje hoef ik dus niks af te tappen.
Kijk, dat bewijst het nut maar weer eens om lid te zijn van dit forum.

ed

Keejan,

Er is (bijna) altijd wel iemand met een oplossing voor een probleem.

Als je 20 km of langer rustig over de snelweg hebt gereden bij deze buitentemperaturen denk ik dat de olie ongeveer een graad of 100 is. De aflezing moet dan tussen min en max liggen volgens de grafiek. Let op dat er beter te weinig dan teveel in kan zitten wat Ludo ook al zei.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

hieruit leid ik dus af dat je oliepeil ook wel eens boven de MAX waarde van Hot kan komen. Niets om ongerust over te zijn als je net 100 KM hebt gereden.

John T5

Hallo Keesjan,

Hij rijdt weer fantastisch, maar het is helaas wel een nieuwe bak geworden.

Groeten,
John