gordelspanner achterbank rolt niet af

Gestart door steve p, 01-04-2011 22:17:06

Vorige topic - Volgende topic

steve p

Vandaag moest de achterbank plat ivm vervoer groot afval. Nu wilde ik de linkse leuning weer rechtop zetten, je raadt het al, gaat niet. De gordelspanner wil niet meer afrollen en blokkeert al als ik de gordel 5 cm uit de leuning trek. Heb het forum al afgezocht maar oplossingen van medegedupeerden maar kom niet verder dan; opeens deed hij het weer.
Even worst case scenario; hoe is de gordelspanner in de leuning te bereiken voor werkzaamheden? Andere tips ook welkom :eusa_pray:

Luc

Bekend probleem. Tjek vooral of de achterbank goed in zn vergrendeling zit. Als dat niet het geval is zie je een rood indicatortje dat je niet missen kunt. Probeer vervolgens eerst eens je achterbank neer te klappen en weer rechtop te zetten.

Trek je gordel (heel) rustig naar voren en rol m heel langzaam af. Onder een bepaalde hoek (daar moet je feel voor hebben) kun je m gewoon naar voren trekken en afrollen. Kwestie van proberen. Als het niet lukt, zoek dan ff een forummer in de buurt. Mocht je uit Limburg komen, raad ik als eerste Thuur aan. Daarnaast mezelf, en Wibo (webster) of J()()st kunnen je ook wel helpen.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

thuur

Citaat van: thuur op 19-03-2011 21:22:18
Citaat van: Trenning op 19-03-2011 21:09:50
Citaat van: Misha op 07-02-2008 21:22:16
Oja, en als hij echt helemaal inrolt, valt hij ook in een blokkering.

Ik heb een gebruikte gordel gekocht, welke helemaal opgerold is. En dus geblokkeerd is; hoe kun je dit ontgrendelen?

Onder de hoek houden zoals die in de bank of stijl zit en dan met korte rukjes trekken en loslaten totdat ie uit de vergrendeling springt ;)

Gr 8)

steve p

Ik ben nog even aan het foefelen geweest, voordat de boel uit elkaar gesloopt wordt :eusa_liar:
Het ben er namelijk achter gekomen dat het functioneren of bereidheid om mee te werken van de gordel(spanner) direct te maken heeft met de stand van de leuning.
Waarschijnlijk hebben de Volvo designers destijds iets verzonnen waardoor dit zo werkt, misschien vanwege veiligheid?
Oplossing heb ik, niet wel een work around;
Doordat de gordel soms niet meer, als de leuning voorover geklapt geweest is, wil afrollen, krijg ik dus de leuning niet ver genoeg omhoog om de gordel vrij te krijgen. Ik heb dus met dop 14 de gordel vanonder losgemaakt, waardoor de leuning niet meer door de gordel tegengehouden kan worden en weer in de rechtop positie ingeklikt kan worden. Grappig om te zien dat in deze stand de gordel weer normaal afgerold kan worden!!!
Hierna de gordel weer netjes teruggemonteerd.
Nu komt de truuk; als de leuning vanwege de lading ofzo dan toch plat moet, rol de gordel dan iets af en haal hem achterlangs de dichtstbijzijnde hoofdsteun op de leuning en laat de leuning zakken. Mocht de gordel dan weer eens niet willen meewerken, haal hem dan vanachter de hoofdsteun. Je hebt nu nog voldoende gordellengte vrij om de leuning weer terug overeind te zetten waarna de gordel weer normaal zal functioneren!

volvo edje

Poehh, thx. Eindelijk iets gevonden over die vervelende gordel die mijn achterbank aan het wurgen is. Ga morgen meteen aan de gang met het loshalen van de onderzijde en kijken of ik hem dan weer vrij kan krijgen.

Bedankt voor de (mogelijke) oplossing van dit probleem.

Ed / Hoorn (N-H)

volvo edje

Bedankt voor de posting.
De ingreep is succesvol verlopen; ik heb mijn achterbank uit zijn benauwde positie kunnen bevrijden. Dopsleutel 14 met verlengstuk en nog geen 5 minuten werk.

TOP!!!

Ed

speedyT5

Let wel op:
de gordel wordt d.m.v.een klein knoopje die op de gordel zit tegengehouden om te voorkomen dat de gordel Te ver in de rugleuning terug kan rollen.
Kijk maar aan de andere kant.
Zorg dat dat knoopje erop zit dan komt dit probleem niet meer  voor!

gr
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Midicijnman

Ik had het ook al in een ander topic geplaatst, maar bij mij wil het niet lukken. Wat ik ook probeer, de gordel blijft blokkeren.
Weet iemand hoe ik dat hele mechanisme eruit krijg? Haynes zwijgt in alle talen. En er is al allerlei plastic aan het afbreken door al dat gejutter. Iemand???