wegvallen power

Gestart door hans67, 01-04-2011 22:43:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans67

mijn 2,5 -10v heeft (weer) een probleem met de computeraansturing,.
tijdens het rijden houdt hij ineens in en slat bijna af, dan schakel ik om naar benzien en loopt ie weer even en doet dan hetzelfde. Zo om en om schakelend kom ik nog vooruit.
Dit heb ik al 2 keer eerder gahad en toe de lambdasonde vervangen., dat was de oplossing.
Nu dzei de uitlzing van de garage dat het de nokkenassensor was, die is vervangen en onog wat kleine vacuumslangetjes , maar het probleem blijft. Zelfs erger, hij loopt stationair ineens 1400 toeren  en pendelt wat op en neer.
Ik denk dat ik weer aan een lambda toe ben, maar de uitleescomputer verklapt dat niet. ???
Wel 3 maanden geleden de motor vervangen vanwege lekke kop, dat heeft misschien de sensor geen goed gedaan.

Iemand een goed idee??

Groeten,
Hans

elmarconi

Ik begrijp dat hij op LPG loopt.
Stationairregelaar kun je zelf reinigen.

Problemen elimineren door eerst op benzine storingen te zoeken.
Welk soort LPG installatie zit er in? LPi of dampgas?

--
Autogas Inside . . .

UserID6342

Precies, eerst zorgen dat de auto perfect op benzine loopt en dan verder zoeken naar het LPG gebeuren.

Als je de nokkenassensor al vervangen hebt, kijkt dan ook even naar de BDPsensr, gaan nog wel eens stuk.  Vervang deze ook, zijn de kosten niet.

hans67

Bedankt voor de reacties, ik was ook niet van plan naar de gasboer te gaan voordat hij op benzine goed loopt (het is trouwens dampgas). Sterker nog; ik denk dat er geen gasprobleem is en zodra hij op benzine oke is, het op gas ook weer in orde is.
Ik heb de stationairregelaar schoongemaakt met remmenreiniger, helaas geen  verbetering. :(
Voordat hij  naar de garage ging liep hij nog normaal stationair (als ie niet af wilde slaan),maar na de garagebeurt (nokkenassensor en een beetje vacuumslangetjes vervangen) loopt ie stationair 1500 toeren, of pendelt op en neer (Je zou dan de stationairregelaar verdenken, maar die is schoon (en vooraf was ie oke).

Het lijkt alsof het motormanagement hem continu aan het bijsturen is.

Dirk, kun jij zeggen waar de BDP sensor zit? (Ik zal ook haynes eens checken).

Suggestie blijven welkom ;)

Groeten,
Hans


Jack v

Ik denk dat je nog een vacuumlek hebt, waarschijnlijk een slangetje niet goed gemonteerd of losgeraakt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

controleer ook even de slangen van de stationairregelaar deze willen ongezien weleens scheuren
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

hans67

Bedankt Jack, maar ik heb ze gecheckt en de nodige remmenreioniger rondgespoten zonder dat het torental verandert, dus dat kan het niet meer zijn.
Ik keek naar de gaskleppositiesensor (leuk voor scrabble) en de as van de gasklep is nogal vettig, misschien is er ook olie in de sensor gekomen, Kun je dat ding meten om te zien of ie het nog goed doet (ik las op het forum dat wanneer de klep dicht is, maar de sensor denkt dat ie nog iets open is en vergelijkbare problemen komen)?

En Dirk, ik kan in Haynes geen BDP sensor vinden ???.

Groeten,
Hans

thuur

Citaat van: hans67 op 03-04-2011 16:58:41
Bedankt Jack, maar ik heb ze gecheckt en de nodige remmenreioniger rondgespoten zonder dat het torental verandert, dus dat kan het niet meer zijn.
Ik keek naar de gaskleppositiesensor (leuk voor scrabble) en de as van de gasklep is nogal vettig, misschien is er ook olie in de sensor gekomen, Kun je dat ding meten om te zien of ie het nog goed doet (ik las op het forum dat wanneer de klep dicht is, maar de sensor denkt dat ie nog iets open is en vergelijkbare problemen komen)?

En Dirk, ik kan in Haynes geen BDP sensor vinden ???.

Die wat dikkere slangen moet je goed in knijpen om scheuren te kunnen zien. Check ook de dikke bocht voor de gasklep. TPS moet een vloeiend signaal afgeven (weerstand), mag niet 'kraken' zoals de volumeknop van een oude versterker.

We hebben ook geen BDP sensor. De krukassensor meet naast het toerental ook het BDP van cilinder 1.


Gr ;)

hans67

Hoi Thuur,
Bedankt voor de reactie, Het blok kan het niet zijn, want dat was jouw 10 klepper die ik begin dit jaar heb gemonteerd ipv het blok met lekke kop ;).

Als ik tijdens het lopen de stekker uit de luchtmassameter trek verandert er niets, ook niet als ik hem weer terug stop. Betekent dat iets? of zijn er andere testen om te zien of dat ding het nog doet.

De garage zei dat de uitlezing niets meer vermeldde.

Gr Hans

grijzev70tdi

Zal die wel kapot zijn, moet volgens mij wel wat veranderen als je die er af trekt
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Citaat van: hans67 op 03-04-2011 18:41:18
Hoi Thuur,
Bedankt voor de reactie, Het blok kan het niet zijn, want dat was jouw 10 klepper die ik begin dit jaar heb gemonteerd ipv het blok met lekke kop ;).

Als ik tijdens het lopen de stekker uit de luchtmassameter trek verandert er niets, ook niet als ik hem weer terug stop. Betekent dat iets? of zijn er andere testen om te zien of dat ding het nog doet.

De garage zei dat de uitlezing niets meer vermeldde.

Gr Hans

Je hebt geen luchtmassameter. Als je de stekker van de temperathuursensor lostrekt gebeurt er inderdaad niks :D

Stationair 1500 toeren doet me aan een mechanisch defect denken. De gasklep sluit wel helemaal?
En kun je het vacuumsysteem op druk zetten?


Gr :eusa_think:

ulkeman

hehe weer de zoveelste die denkt dat de 10 v een lucht massa meter heeft :P

komt je gaskabel wel helemaal terug?
of staat die misschien te strak gespannen?



ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

hans67

De gaskabel komt terug en ligt dan vrij, de gasklep sluit netjes en is helmaal schoon. Dat stationair toerenprobleem kwam pas na het bezoek aan de garage, samen met het op en neer gaan van het toerental na de start. Zij hebben een paar rubberslangetjes vervangen en het gasklephuis schoongemmaakt. Ik zal nog maar eens checken....

Kan het niet zijn dat olie (van de gasklepas) in de gasklepsensor vervuiling geeft? Die sensor van de gasklepstand maakt trouwens geen krassend geluid. (hij maakt eigenlijk helemaal geen geluid als ik hem los heb) Is het niet zo dat je een bepaalde weerstand moet kunnen meten tussen de verschillende aansluitpunten en dat ie in de "dicht"stand dan een andere waarde geeft ???


De temperatuursensor (waarvan ik dacht dat het de luchtmassamater was :eusa_wall:) is de sensor in het inlaatkanaal vanaf de luchtfilter?

Heb je tips hoe ik het vacuumsysteem onder druk kan zetten??

Het goede nieuws is dat ik ondertussen de BDP sensor en de luchtmassamater kan uitsluiten ;D

hans67

Update / HELP!

Ik hebnogmaals de slangen gecheckt en geknepen en het inlaatgedeelte onder druk gezet en er kwam een beetje lucht langs de aansluiting van de grote inlaatslang aan het spuitstuk. Maar dat zal ie altijd wel gedaan hebben.

Als er geen luchtmassameter is, dan maakt een lekkage vóór de gasklep toch weinig uit aangezien het systeem toch niet meet en dus ook niet weet hoeveel lucht daar stroomt???

Is er een manier om te checken of de lambdasonde kapot is?
Ik heb dat nu meerdere malen gehad en vervanging loste het probleem toen op. Het enige verschil is dat nu de computer van de garage de storing niet herkent, en dat na het bezoek aan de garage (met vervanging nokkenassensor) nu het toerental hoger is geworden.

Ik kan zelf niets anders meer verzinnen en denk aan vevanging van de Lambda, wilde gok......  :-\

Om nou zo maar 200 euro uit te geven....

ulkeman

inderdaad een lekkage voor de gasklep maakt niks uit.


kijk bij mij zit er zelfs helemaal niks meer aan en ding loopt prima.

kun je misschien even bij iemand een lambda lenen zodat je die kunt uitsluiten?



ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen