Blauwe rook na koude start

Gestart door Elsje, 12-04-2011 22:34:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Elsje

Er is al veel geschreven over olieverbruik maar ik kon deze niet vinden. Er komt een blauwe walm uit de uitlaat na koude start. Het gekke is dat het mij niet altijd opvalt ofwel ik heb het idee dat het niet altijd zo is of iig niet altijd duidelijk waarneembaar.
Mij is nog niet opgevallen dat hij blauw rookt naar tijdje stationair draaien bij warme motor.

Het olieverbruik weet ik niet precies maar ik schat 1 liter per 5000 km. Dat valt nog wel mee als ik de verhalen zo lees hier. Caterventilatie is vervangen 80.000 km geleden bij inbouw LPI tenminste dat zegt de nota....

thuur

Tja, er wordt dus duidelijk olie verbrand bij de koude start. Dat betekent dat er olie in het inlaattraject of verbrandingskamers druppelt. De laatste kunnen de klepsteelrubbers zijn, de eerste b.v. een volle intercooler of simpelweg de carterventilatie. De interval voor schoonmaak (of beter: vervanging) is 100.000km. Bij twijfel hier beginnen dus.

Je kunt de inlaatbuis vlak voor de turbo loshalen en kijken of je olie ziet liggen. Ietsjes vettig tot een paar druppels is wel normaal. Kijk ook voor de gasklep en haal de beschermplaat onder de radiator eens los.


Gr 8)

Sbv

Laat de auto eens een tijdje warm stationair draaien. Heb je het ook in de file etc ?

Elsje

#3
Citaat van: Sbv op 13-04-2011 04:04:39
Laat de auto eens een tijdje warm stationair draaien. Heb je het ook in de file etc ?

Heb nooit iets van een blauwe walm gezien maar ik zal het ff doen en dan even flink gas geven neem ik aan :) In de file staan lukt wel zo af en toe op de ring van Rotterdam ;D

Citaat van: thuur op 12-04-2011 23:22:42
Tja, er wordt dus duidelijk olie verbrand bij de koude start. Dat betekent dat er olie in het inlaattraject of verbrandingskamers druppelt. De laatste kunnen de klepsteelrubbers zijn, de eerste b.v. een volle intercooler of simpelweg de carterventilatie. De interval voor schoonmaak (of beter: vervanging) is 100.000km. Bij twijfel hier beginnen dus.

Je kunt de inlaatbuis vlak voor de turbo loshalen en kijken of je olie ziet liggen. Ietsjes vettig tot een paar druppels is wel normaal. Kijk ook voor de gasklep en haal de beschermplaat onder de radiator eens los.

Gr 8)

Ik heb niet lang gelden alle slangen van de turbo vervangen door siliconenslangen. Het was wel wat vettig allemaal maar meer niet. Dat is normaal heb ik hier en daar gelezen.
Ik moet binnenkort de radiator vervangen. Is het demonteren van het inlaatspruitstuk dan veel makkelijker ofwel slim om het te combineren met de carterventilatie of maakt het weinig uit.
Kan ik de caterventilatie niet uitsluiten met het testje vuldop loshalen en kijken of er druk op zit?



Sbv

Als de boel toch open ligt kan je het wel vervangen. Bij mijn weten heb je iets meer ruimte als de radiator eruit is

thuur

Citaat van: Elsje op 13-04-2011 09:08:35
Citaat van: Sbv op 13-04-2011 04:04:39
Laat de auto eens een tijdje warm stationair draaien. Heb je het ook in de file etc ?

Heb nooit iets van een blauwe walm gezien maar ik zal het ff doen en dan even flink gas geven neem ik aan :) In de file staan lukt wel zo af en toe op de ring van Rotterdam ;D

Citaat van: thuur op 12-04-2011 23:22:42
Tja, er wordt dus duidelijk olie verbrand bij de koude start. Dat betekent dat er olie in het inlaattraject of verbrandingskamers druppelt. De laatste kunnen de klepsteelrubbers zijn, de eerste b.v. een volle intercooler of simpelweg de carterventilatie. De interval voor schoonmaak (of beter: vervanging) is 100.000km. Bij twijfel hier beginnen dus.

Je kunt de inlaatbuis vlak voor de turbo loshalen en kijken of je olie ziet liggen. Ietsjes vettig tot een paar druppels is wel normaal. Kijk ook voor de gasklep en haal de beschermplaat onder de radiator eens los.

Gr 8)

Ik heb niet lang gelden alle slangen van de turbo vervangen door siliconenslangen. Het was wel wat vettig allemaal maar meer niet. Dat is normaal heb ik hier en daar gelezen.
Ik moet binnenkort de radiator vervangen. Is het demonteren van het inlaatspruitstuk dan veel makkelijker ofwel slim om het te combineren met de carterventilatie of maakt het weinig uit.
Kan ik de caterventilatie niet uitsluiten met het testje vuldop loshalen en kijken of er druk op zit?




Maakt niets uit. Voor de radiatorwissel haal je normaal enkel fan+huis weg.

Die test is zeker indicatief, maar niet uitsluitend.


Gr ;)

Ries van de Zilverschuit

#6
Citaat van: thuur op 13-04-2011 11:02:14
Die test is zeker indicatief, maar niet uitsluitend.


Wat is eigenlijk wel een uitsluitende, liefst eenvoudige methode? Er is al veel over geschreven hier, maar tot op heden heb ik daar nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden. Is die druk te meten bijvoorbeeld en hoe? Bij stationair draaien blijft de losse oliedop bij mij wel liggen (bij gas geven niet meer), toch heb ik mijn twijfels, omdat de turboretourleiding ondanks de nieuwe pakkingen blijft lekken. De carterventilatie is anderhalf jaar geleden door Mesman vervangen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Als de dop niet blijft liggen en idealiter lichtjes wordt aangezogen bij gasgeven heb je carterdruk. Dat is zeker. Alleen of de oorzaak door de olieafscheider en bijbehorende kanalen en slangen komt is niet met zekerheid te zeggen totdat je de boel loshaalt. Ik zou niet moeilijk doen en de klus gewoon aanpakken:

Citaat van: thuur op 12-04-2011 23:22:42
De interval voor schoonmaak (of beter: vervanging) is 100.000km.

Als je 80dkm op anderhalf jaar hebt gereden dan zal de boel wel goed loswillen en kun je vast de slangen hergebruiken. Met 50 euro aan materiaal en 3 a 4 uurtjes werk weet je al een hoop meer.


Wat is je rijstijl over het algemeen?


Gr 8)

Ries van de Zilverschuit

Mijn rijstijl? Over het algemeen rustig, 90 procent van de tijd kom ik niet boven de 3500 toeren uit. Is ook niet nodig bij deze motor. Nadat Mesman de ventilatie heeft vervangen heb ik 16.000 kilometer gereden. Zo snel kan die toch niet verstopt zitten? Kun je op een andere manier controleren of de verbindingen van de ventilatie open zijn? Met een busje perslucht of zo?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Citaat van: R-man T op 13-04-2011 12:05:08
Mijn rijstijl? Over het algemeen rustig, 90 procent van de tijd kom ik niet boven de 3500 toeren uit. Is ook niet nodig bij deze motor. Nadat Mesman de ventilatie heeft vervangen heb ik 16.000 kilometer gereden. Zo snel kan die toch niet verstopt zitten? Kun je op een andere manier controleren of de verbindingen van de ventilatie open zijn? Met een busje perslucht of zo?

Excuseer! Ik verwarde je met de TS.

Onze blokken houden (qua carterontluchting) helemaal niet van zo'n rijstijl. De boel gaat snel verstoppen als je niet af en toe eens flink 'doorhaalt' (warme motor!). Ook na een oliewissel liefst de "grote baan op en gaan!". Dus is zeker nodig!

Met perslucht kun je wel in de slang voor de turbo (of vlamdover bij N/A) spuiten en in de slang op de kop (20V). Je luistert dan door de vuldop of je de lucht hoort ontsnappen. Maar dan nog: een klein gaatje is wellicht genoeg voor de lucht, maar hoeft niet voor de terugstromende olie genoeg te zijn. Bovendien kun je daarmee niet vaststellen of het olieretourkanaal open is, lucht kan namelijk via andere wegen terug het blok in worden geblazen. Loshalen is de enige uitsluitende methode.


Gr ;)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: thuur op 13-04-2011 12:13:00
Excuseer! Ik verwarde je met de TS.

Dat vermoedde ik al  ;). Bedankt in ieder geval en ik vermoed dat de TS ook wel wat aan deze info heeft.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Elsje

#11
Ik haal af en toe flink door  ;D Afgelopen weekend nog eventjes 210  :o tja boven de 160 km/h gaat ie er pas echt lekker vandoor.....

Ik zal eerst maar eens een keertje de caterventilatie doen. Ik heb van SBV het volgende lijstje al lang geleden doorgekregen:

9471644   Buis  36,3
1271654   Slang 15,85
1271653   Slang 5,95
8653339   Slang 4
1271988   Olie afscheider 21,7
1346125   Plug 1,75
9146266   pakking 9,6

Volgens mij hebben ze die buis bij mij vervangen door iets anders en dat geeft een vervelend zuiggeluid. Is toch de buis ter voorkoming van bevriezing?

turbotitan

Hoe is dit afgelopen?
Ik heb mogelijk het zelfde probleem..Bij bedrijfswarme motor, T5 2.0 15G, na gas even, blauwe pluim.
Laatste aktie was oliewissel met Valvoline Maxlife 10W40 en Volvo oliefilter.
Toen ben ik aan de olieafscheider begonnen en slangen, allemaal nieuw.

Nu weet ik natuurlijk niet de volledige historie van de auto, aangezien ik maar net een week heb..
Verder tijdens accelereren geen blauwe wolken...

Citaat van: Elsje op 13-04-2011 19:19:57
Ik haal af en toe flink door  ;D Afgelopen weekend nog eventjes 210  :o tja boven de 160 km/h gaat ie er pas echt lekker vandoor.....

Ik zal eerst maar eens een keertje de caterventilatie doen. Ik heb van SBV het volgende lijstje al lang geleden doorgekregen:

9471644   Buis  36,3
1271654   Slang 15,85
1271653   Slang 5,95
8653339   Slang 4
1271988   Olie afscheider 21,7
1346125   Plug 1,75
9146266   pakking 9,6

Volgens mij hebben ze die buis bij mij vervangen door iets anders en dat geeft een vervelend zuiggeluid. Is toch de buis ter voorkoming van bevriezing?


Sbv

Carterventilatie is al wel binnen, maar we hebben nog geen tijd vrijgemaakt om het te vervangen. Zal waarschijnlijk met een paar weken wel gebeuren

Vulk

Citaat van: thuur op 13-04-2011 12:13:00
Citaat van: R-man T op 13-04-2011 12:05:08
Mijn rijstijl? Over het algemeen rustig, 90 procent van de tijd kom ik niet boven de 3500 toeren uit. Is ook niet nodig bij deze motor. Nadat Mesman de ventilatie heeft vervangen heb ik 16.000 kilometer gereden. Zo snel kan die toch niet verstopt zitten? Kun je op een andere manier controleren of de verbindingen van de ventilatie open zijn? Met een busje perslucht of zo?

Excuseer! Ik verwarde je met de TS.

Onze blokken houden (qua carterontluchting) helemaal niet van zo'n rijstijl. De boel gaat snel verstoppen als je niet af en toe eens flink 'doorhaalt' (warme motor!). Ook na een oliewissel liefst de "grote baan op en gaan!". Dus is zeker nodig!

Met perslucht kun je wel in de slang voor de turbo (of vlamdover bij N/A) spuiten en in de slang op de kop (20V). Je luistert dan door de vuldop of je de lucht hoort ontsnappen. Maar dan nog: een klein gaatje is wellicht genoeg voor de lucht, maar hoeft niet voor de terugstromende olie genoeg te zijn. Bovendien kun je daarmee niet vaststellen of het olieretourkanaal open is, lucht kan namelijk via andere wegen terug het blok in worden geblazen. Loshalen is de enige uitsluitende methode.


Gr ;)

Dat is wel "moeilijk" bij een T-5 vind ik. Even vol "gaan" en je zit zo aan 200km/u...
Mijne carterventilatie is pas 40 000km geleden onder handen genomen, maar ik vrees dat ik (met mijn rijstijl) binnen een jaar weer aan de beurt ben;