trillen bij remmen soms meer soms minder

Gestart door karelv70freak, 20-04-2011 12:10:34

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Hoe zijn jou veerpootlagers er aan toe ?

thuur

Citaat van: karelv70freak op 15-07-2011 11:27:30

Volgens garage zou het niet uit moeten maken of er nu origineel of imitatie onder ligt.

Dat maakt wel degelijk uit, getuigenissen zat op het forum...

Gr ;)

karelv70freak

De bovenste veerpootrubbers en lagere enzo zijn een jaar terug vervangen aan beide kanten. Vooral rechts kraakte het flink bij drempels. Na het vervangen zijn die geluiden niet meer teruggekomen.

Nu de schijven en blokken vervangen zijn trilt het stuur weer een klein beetje bij 120 km helaas. Zou ik nu weer aan de auto moeten laten balanceren?

Ik vind het wel vreemd dat ik aan de auto moet laten balanceren... auto heeft ooit schade gehad anders zat er natuurlijk geen ander subframe onder.

Mijn garage kan geen rare dingen ontdekken maar waarom vertoont mijn auto dan van die rare kuren??? Kromme schijven trillen in stuur beetje hobbelig weggedrag bij zachtjes rijden op supergladde wegen... Aandrijfassen misschien niet helemaal recht???

Is er op dit forum misschien iemand met veel verstand van dit type auto die eens goed naar het onderstel van mijn auto kan kijken of er niet ergens wat gebreken of onbalans te vinden is in draaiende onderdelen?

Kortom: wie weet iemand of wil mijn auto zelf eens even goed checken op eventuele problemen in de ophanging? Graag tips!

thuur

Misschien dat de schijven niet gecentreerd zijn bij de montage. Dat kun je zelf: haal het wiel eraf en de paspen van de schijf (sleuteltje 10). Draai nu 3 wielbouten erin, goed handvast. Dan de pin terugzetten (niet stukdraaien!), bouten verwijderen en wiel weer plaatsen.

Gr 8)

karelv70freak

Thuur, ik kan zelf helaas niet sleutelen aan de auto (ben daar dus echt niet handig in!), maar ik ga ervan uit dat mijn garage de boel wel goed erop heeft gezet. Ze weten immers welke problemen er spelen.

Vandaag ben ik naar de bandenboer geweest: voorkant is opnieuw gebalanceerd, maar dit maal niet aan de auto maar op het balanceerapparaat. (De monteur vond de scooter echt onzin en stelde voor eerst eens gewoon los te balanceren). Vervolgens heb ik een proefrit gemaakt en toen was het trillen gek genoeg alweer een stuk minder. Toen nog de achterkant laten balanceren los van de auto, echter tijdens de proefrit begon ie toen weer meer te trillen!. Vervolgens de achterbanden aan de auto gebalanceerd (om de "oude" gewichtjes er weer op te krijgen) en nu is de auto weer wat stiller.

Echter het trillen is nu dus wel weer iets meer dan voordat de remschijven vervangen waren echter minder dan nadat de remschijven vervangen waren.

Jaja heb blijft een raar probleem. De bandenboer weet zeker dat het niet in de wielen zit. Dus moet ik nu wellicht toch de banden voor opnieuw aan de auto laten balanceren??? Of zou het dan nog steeds niet helemaal weg zijn? Of zou ik gewoon moeten accepteren dat die lichte trilling vanaf 110 km/u gewoon in de auto zit en dat er niets aan te doen is??? Zijn er meer mensen met dit probleem?  ::)

karelv70freak

Vandaag bij bandenboer zijn alle vier de banden aan de auto gebalanceerd met de scooter. Nu rijdt ie weer goed! Linksvoor is een flinke hoogteslag te zien wanneer de band met de scooter gedraaid wordt. Het zit niet in de velg anders zag het balanceerapparaat het wel lijkt me. Dus wellicht iets in de aandrijflijn van de auto?
Trouwens de auto begint me nu al aardig wat geld te kosten! Eigenlijk teveel. Ik heb al zoveel laten vernieuwen de afgelopen 2 jaar. (Maar misschien ook niet vreemd met 220.000 km op de teller?

Weet er nog iemand een goedkoop adres om de distributieriem te laten vervangen? Dat moet dacht ik ook op de 225.000 ! Weer een smak met geld!!! AAAAAARRGGGHHH! Wat kost dat bij een V70 classic? Laat het denk ik toch maar doen want ik kan nu niet meer terug na duizenden euro's aan beurten en banden en nieuwe onderdelen gespendeerd te hebben. :o

thuur

Citaat van: karelv70freak op 19-07-2011 16:10:58
Vandaag bij bandenboer zijn alle vier de banden aan de auto gebalanceerd met de scooter. Nu rijdt ie weer goed! Linksvoor is een flinke hoogteslag te zien wanneer de band met de scooter gedraaid wordt. Het zit niet in de velg anders zag het balanceerapparaat het wel lijkt me. Dus wellicht iets in de aandrijflijn van de auto?
Trouwens de auto begint me nu al aardig wat geld te kosten! Eigenlijk teveel. Ik heb al zoveel laten vernieuwen de afgelopen 2 jaar. (Maar misschien ook niet vreemd met 220.000 km op de teller?

Weet er nog iemand een goedkoop adres om de distributieriem te laten vervangen? Dat moet dacht ik ook op de 225.000 ! Weer een smak met geld!!! AAAAAARRGGGHHH! Wat kost dat bij een V70 classic? Laat het denk ik toch maar doen want ik kan nu niet meer terug na duizenden euro's aan beurten en banden en nieuwe onderdelen gespendeerd te hebben. :o

De doorsnee Classic is pas bij 240dkm aan de beurt...

Gr 8)

karelv70freak

Mmm... nu 4000 km verder begint ie weer lichtjes te trillen bij remmen. Ook piept ie weer regelmatig. Ik vermoed nu dat er inderdaad speling op de voortrein zit. Kan dat tot gevolg hebben dat die remschijven steeds krom gaan? En zo ja, wat moet er vervangen worden? Linksvoor ging het wiel flink op en neer van boven naar beneden tijdens het balanceren aan de auto. Mijn garage denkt aan speling in stuurhuis (weet niet dat dat wiel behoorlijk op en neer ging.)

Aan Dirk: zou ik eens bij jou langs mogen komen zodat jij de vinger op de zere plek kunt leggen? Uit het forum concludeer ik dat je erg veel kennis hebt van onze auto's. Gaat om v70 classic t5. Motorisch nog in goede staat vandaar dat ik hem zo graag goed wil krijgen. Nu 224000 km op teller.

arjen850

Citaat van: karelv70freak op 07-08-2011 16:16:50
Mmm... nu 4000 km verder begint ie weer lichtjes te trillen bij remmen. Ook piept ie weer regelmatig. Ik vermoed nu dat er inderdaad speling op de voortrein zit. Kan dat tot gevolg hebben dat die remschijven steeds krom gaan? En zo ja, wat moet er vervangen worden? Linksvoor ging het wiel flink op en neer van boven naar beneden tijdens het balanceren aan de auto. Mijn garage denkt aan speling in stuurhuis (weet niet dat dat wiel behoorlijk op en neer ging.)

Aan Dirk: zou ik eens bij jou langs mogen komen zodat jij de vinger op de zere plek kunt leggen? Uit het forum concludeer ik dat je erg veel kennis hebt van onze auto's. Gaat om v70 classic t5. Motorisch nog in goede staat vandaar dat ik hem zo graag goed wil krijgen. Nu 224000 km op teller.

Samengevat: de banden monteur zag de hoogte slag linksvoor en deed toch gewoon ballanceren? Als er hoogte slag in zit, dan zit dat in de band. Wiel eraf en los aan het ballanceer apparaat hangen, dan goed kijken wat het loopvlak van de band doet. Zit er iets in de auto fout, dan moet dat tijdens het ballanceren prima te vinden zijn.
Eenmaal de wielen aan de wagen geballanceerd, dan bij demontage van de wielen altijd een merkteken plaatsen, zodat de wielen op exact dezelfde manier weer worden gemonteerd,(veel gemaakte fout)

karelv70freak

Nee de hele band met velg ging op en neer. Daarvoor hadden ze de banden op het balanceerapparaat gehad met zo'n bandenrol er tegenaan en alle waarden waren goed...

UserID6342

Kom hier maar een keer langs, dan zullen we eens even kijken.  Ben nu ook wel erg nieuwsgierig geworden als er een soort hoogteslag in zit / zat.... Dan ga ik eerder richting wiellager denken, maar dat moet waarneembaar zijn dan.

Als het puur een hoogteslag van de band is, heeft Arjen helemaal gelijk en wat ik vaak deed was de band even van de velg afpersen, een kwart slag draaien en terug erop zetten en vervolgens opnieuw balanceren. In 99 van de 100% was het weer in orde daarna.

karelv70freak

Aha en zou daar ook dat telkens terugkomen van de trillende remmen door komen? Of komt dat waarschijnlijk ergens anders door? Aan Dirk: bedankt voor je uitnodiging ik zal je terug pben hiervoor!

karelv70freak

ff weer een updatetje:

Dirk heeft inmiddels mijn aandrijfas LV prima vervangen en gelijk ook het wiellager LV (alles 2ehands). De onbalans in de aandrijflijn is er nu uit. (Nog ff opnieuw balanceren omdat auto laatste keer aan de auto gebalanceerd is. Nu trilt ie namelijk vanaf 120 km/u maar ligt dus als het goed is aan de banden).

Ook heeft Dirk gelijk de remschijven en blokken voor vervangen voor origineel Volvospul. Dit omdat de boel weer begon te trillen bij remmen. Ik zeg weer omdat ik inmiddels 30.000 km aan het klooien was met trillende remmen. 30.000 km geleden zijn namelijk de remschijven voor vervangen door ATE en zijn de (originele Volvo) blokken blijven zitten. Trillen. Schijven afgedraaid. Later weer trillen. Schijven opnieuw afgedraaid blokken laten zitten. Later weer trillen. Nieuwe ATE schijven met ditmaal nieuwe Ferodo blokken. Later weer trillen! Nu dus hopen dat het met een originele set niet meer terugkomt. Klauwen lopen in ieder geval niet aan, door Dirk himself nog gecontroleerd deze week! (Nog bedankt daarvoor Dirk342!).

Ik laat over een een paar duizend km weten of de auto nu trillingsvrij blijft bij remmen! (Waar ik natuurlijk wel vanuit ga met de originele set).  :azn:

karelv70freak

Update:

vandaag de voorwielen laten balanceren op het balanceerapparaat (dus los van de auto). Resultaat: auto rijdt perfect en zonder trillen van het stuur! Zelfs tot 180 km/u. ;D

Dat betekent dus dat de onbalans in de voortrein eruit is! Dirk 342 bedankt! :eusa_whistle:

UserID6342

Mooi dat de trillingen eruit zijn Karel, nu gewoon lekker gaan genieten van je auto !