Airco kan niet gevuld worden??

Gestart door danny., 20-04-2011 20:28:57

Vorige topic - Volgende topic

danny.

Hallo

mijn airco doet het niet ,en aangezien wij op het werk een mooie gloednieuwe texa airco apparaat hebben met r134a koud middel en dat nieuwe koude middel .Maar dat moet nog komen .
Dus ik het apparaat aangesloten lage druk bij het schut bord en de hoge druk op het filter naast de radiateur.
systeem leeg gehaald kwam maar 64 gram koude middel uit terwijl en 790 gram in moet dus vandaar dat de airco niet werkte.Het oude koude middel uit het systeem gehaald en gerecycled daarna gaat hij vaacumeren duurt 20 min dan kan je zien dat het systeem een lekkage heeft als hij niet naar 1 milibar toe loopt .Dat was prima toen vulde hij olie toe 10 mg  en UV 10 mg .Maar dan gaat hij hem vullen met de juiste hoeveel heid koude middel aleen dat doet het apparaat niet dan weigerd die .Hoe kan dat ??
De compressor draait wel mee en hoor je inschakelen
volvo 850 t5 94

thuur

Onze airco's hebben geen lagedrukaansluiting hogedrukaansluiting...

Gr :eusa_wall:

bastiaan arissen

Citaat van: thuur op 20-04-2011 21:35:32
Onze airco's hebben geen lagedrukaansluiting...

Niet? Vanmiddag nog de S70 van me vader gevuld met lage en hoge druk aansluiting.

thuur

Citaat van: bastiaan arissen op 20-04-2011 21:43:40

Niet? Vanmiddag nog de S70 van me vader gevuld met lage en hoge druk aansluiting.

Das dan geen originele Volvo airco.

Gr ;)

bastiaan arissen

Het ziet er wel origineel uit. Gewoon normaal bedienings paneel.
Maar dat is dus niet origineel een lage druk aansluiting? Weer wat geleerd.  ;D ;)

danny.

dan ga ik hem nog een x proberen te vullen enkeld via de hoge druk aansluiting die op het filter zit.vaag vaag ?????

Misha

Citaat van: danny. op 20-04-2011 22:14:10
dan ga ik hem nog een x proberen te vullen enkeld via de hoge druk aansluiting die op het filter zit.vaag vaag ?????
Neu, is standaard, mijn vorige S70 (1999, nieuwe model) had dat ook.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KIM

Volgens mij is het andersom: Onze airco's hebben geen hogedrukaansluiting...

Kan het in Vadis niet vinden...

thuur

Citaat van: KIM op 20-04-2011 23:11:04

Volgens mij is het andersom: Onze airco's hebben geen hogedrukaansluiting...

Kan het in Vadis niet vinden...

Dat bedoel ik ook! :eusa_doh: Was in de war door de opmerking van het vullen via de lagedrukschakelaar :D

Citaat van: Misha op 20-04-2011 22:23:19
Neu, is standaard, mijn vorige S70 (1999, nieuwe model) had dat ook.

Ah ja, maar dat is ook een S70N.. Kans is nog geen 10% dat het de laatste 800 betreft, vandaar mijn aanname ;)

@TS: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41502.0.html

Gr 8)

Theostek

Dat de 850 alleen een lagedruk aansluiting heeft hoeft niet altijd het geval te zijn.
Heb er al gehad met een deltamil installatie en die hebben wel een hogedruk aansluiting en die zit op de filter/droger.
De Volvo's S70/80 hebben origineel lage/hoge druk aansluiting.

Ik snap niet waarom jij vult via de lage druk ? terwijl je een hogedruk aansluiting hebt.
Via de lage druk mag je alleen afvullen als het systeem voorzien is van een accumulator, jouw auto heeft dus een filter/droger en moet via de hogedruk gevuld worden.
Dan ligt het er ook nog aan op welke manier is gevuld, in vloeibare of gasvormige toestand ? het vullen van een systeem is altijd in vloeibare vorm en niet in gas vorm.
Vullen via de LD zijde bij een systeem met filter/droger in vloeibare vorm, bestaat het risico dat de compressor vloeistofslag zal gaan maken.

CiteerMaar dan gaat hij hem vullen met de juiste hoeveel heid koude middel aleen dat doet het apparaat niet dan weigerd die .Hoe kan dat ??
De compressor draait wel mee en hoor je inschakelen

Hoe kan dat dan, dat de compressor mee draait? terwijl het apparaat dienst weigert om het systeem te vullen.
Mijn gedachten zeggen dat het apparaat wel gevuld heeft, maar in gasvormige toestand via de LD zijde en zou er tevens lucht in het systeem zijn gepompt.
Als het apparaat in orde is en er geen verkeerde handelingen verricht worden, gevuld wordt met vloeibaar koudemiddel via de HD en dan nog niet lukt, heb je een verstopping in het systeem zitten.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

danny.

het apparaat is gloedje nieuw en is niks mis mee heb al verschillende recente autos gevuld.
Maar het apparaat heeft het systeem niet gevuld dat kon die niet want hij gaat in alarm vase ofzo en doet dan niks meer .Je kan bijna niks mis doen met het apparaat want het is zo gemaakt nippels kan je niet verwisselen .De nieuwe autos van 2007 ongeveer die ik heb gevuld ,gewoon hoge druk en lage druk leidingen aansluiten en dan gaat alles vanzelf door welke slang die hem vult geeft die niet aan je moet aleen aangeven dat je via lage en hoge druk aangesloten zit.Je kan ook bijv. aleen de lage druk aansluiten als de hoge druk niet aanwezig is of als die lastig te bereiken is of andersom .Maar je hebt iets verschillende systemen dus daar zou het veschil inzitten op welke manier je moet vullen/aansluiten want het apparaat weet dat niet

Theostek

CiteerMaar het apparaat heeft het systeem niet gevuld dat kon die niet want hij gaat in alarm vase ofzo en doet dan niks meer .

Hoe kan dan volgens jouw zegs wijze, dat de compressor wel mee draait?

CiteerJe kan bijna niks mis doen met het apparaat want het is zo gemaakt nippels kan je niet verwisselen .
Dat maak je me niet wijs, je kunt zowel de LD/HD Schräder koppellingen onderling verwisselen van LD naar HD, wat doe je dan in het geval je een Renault hebt die notabene een hoge druk koppeling heeft gemonteered op de LD zijde ? En heeft maar 1 service koppeling ...

Ik ben het met je ééns dat alles automatisch geschied en het airco apparaat geen verschil maakt door welke slang het systeem gevuld wordt, Jij bent de persoon om het apparaat de opdracht te geven over welke zijde deze moet vullen.
Das precies hetzelfde dat het automatisch vul station niet weet, dat er een accumulator of filterdroger is gemonteerd.

Ik doe alles handmatig, het verschil ? ik moet erbij blijven en alles handmatig wisselen/toevoegen.
Op de manier zoals ik werk verschilt niet veel van automatische airco stations, het is nog altijd de peroon in kwestie die de handelingen verricht.
Ik werk met een 4 kraans manometer set, wil zeggen 1 lage en hoge druk aansluiting, een ref kraan, en een vacumeer kraan.
Dus moet ik mijn gedachten erbij houden hoe te handelen, om het systeem leeg te trekken of te vullen en op welke manier.
Dat vol automatisch apparaat werkt precies het zelfde, jij moet aangeven hoe en wat?

Daar tegenover staat, dat deze apparatuur alleen werken met een recycle cilinder ! Dus zal de recycle cilinder altijd vooraf gevuld moeten zijn met koudemiddel wat vooraf uit de vul cilinder is gehaald.
Want met een ori vulcilinder kan je geen koudemiddel terug winnen, omdat deze beveiligd zijn tegen recoveren.
De leverancier wil geen verontreinigd koudemiddel hebben als terug name.

M.a.w. het koudemiddel wat door dees apparaten wordt terug gewonnen, wordt ook weer terug in het systeem geperst, dan ben je heel goed bezig.
Er is geen enkel automatisch vul station wat waarschuwd voor verontreinigd koudemiddel, ook niet bij handmatige bediening.
Dan is maar 1 oplossing mogelijk, dat de recycle cilinders op druk worden gecontroleerd, want bij iedere recovering komt lucht in de cilinder terecht.

CiteerMaar je hebt iets verschillende systemen dus daar zou het veschil inzitten op welke manier je moet vullen/aansluiten want het apparaat weet dat niet

Precies, Jij moet dat weten en hoe te handelen.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

danny.

De lage druk en de hoge druk aansluiting kan je niet verwisselen de slangen van het apparaat  hebben bijde een andere nippel en er past dus niet een hoge druk aansluiting op een lage druk nippel.
En het koude middel wat er nog in zit word gerecycled door het apparaat.

MEN-O

Ik geloof dat Theo bedoelt dat je er met je handjes af moet blijven als je er geen verstand van hebt..

danny.

dan geld dat ook voor mijn werkplaats chef