Roken V70 2.5D

Gestart door Gert, 10-05-2004 14:08:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

Normaal rijd ik erg netjes met m'n V70 2.5D (nov. 1999, 215.000 km, onderhoudshist. bekend), maar af en toe, tijdens bijv. even tussengas geven op de snelweg, rookt hij behoorlijk (zwart). Na een snelle Autobahn-rit was dit weg, maar een dag later en na een wat rustiger tochtje was het weer terug. Nu weet ik wel dat er zich bij een rustige rijstijl roet in de uitlaat verzamelt, die er bij flink gas geven uitgeblazen wordt, maar ik vind dat er in korte tijd dan wel weer erg veel roet in de uitlaat zit. Ook stinken de uitlaatgassen behoorlijk, het lijkt wel een ouwe vrachtwagen! Na aflevering heeft 'ie een grote beurt gehad en verder merk ik niets bijzonders aan de auto. Verbruik is netjes en hij trekt goed. Hoort dat roken gewoon bij deze motor, of moet ik er nog eens naar laten kijken?

Gert
Rust roet...

konniekip

ik zie dit ook wel eens bij mercedessen

thecrew

Dealer wist mij te vertellen, dat dit een bekend fenomeen is bij de diesels. Doe je niks aan. Hoort er gewoon bij. Ook al pak je een diesel met 20.000 km erop. De mijne wil ook wel een gordijn neerleggen als je ineens gaat planken.

Dus, bij een flitspaal vol gas geven ;D

denkweb

Ik heb mij laatst laten vertellen dat het niet normaal is... al weet ook ik niet beter als dat er een rookgordijntje kan ontstaan als ik het gas intrap....

)()()sT

het valt me ook wel op dat de volkswagen t4 met "gewone" tdi (102pk) minder roken als de volvo's... De tdi's met rode i (dit is in die T4 bus ook 140 pk) kunnen er inderdaad ook wat van...

Heeft het mede daarmee mee te maken (motormanagement?)  ??? ???

Ik ben geen dieselmens  ;)

flap

als je de diesel continu flink laat werken heb je nergens last van.
Rij je ook wel eens normaal, en vraag je vervolgens wat meer van zijn krachten, dan wordt je achtervolger beloond met een zwart wolkje.
geen verklaring, alleen ervaring

s©ub@

... de V70tdi had dit probleem ook (let op: HAD) zeker bij vol acceleren wilde hij nog wel us een mooi gordijntje neerleggen (auto's die zo roken moeten wel kerels zijn, dit met het oog op een ander topic)

na het vervangen van de distributieriem en het op tijd zetten van de brandstofpomp is het echter helemaal weg! dus... misschien dat de brandstofpomp ff op tijd gezet moet worden?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Klopt. Door slijtage aan de brandstofpomp gaat een diesel altijd wat meer roken na verloop van tijd. Op zich kan het geen kwaad, maar het stoort wel.
Oplossing is de brandstofpomp (inspuitpomp) opnieuw laten afstellen. Als het roken daarna nog niet over is kunnen de verstuivers slecht zijn. Deze gaan over het algemeen zo'n 200.000 km mee. Vaak gaan ze nadruppelen, of is het sproeibeeld niet mooi meer. Ook dit veroorzaakt rookvorming, en een afname van vermogen.
Als de auto daarna nog steeds rookt is de brandstofpomp aan het verslijten. Gewoon mee door blijven rijden, want een nieuwe wil je echt niet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Gert

Hoezo 'wil je echt geen nieuwe'? Ik heb nog garantie! Ik zal de dealer in elk geval vragen om het rookprobleem nog eens onder de loep te nemen.
Gert
Rust roet...

ed

Omdat een nieuwe pomp onbetaalbaar is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Nieuwe pomp en nog steeds roken... onzin dus.

ed

Dat is zeker geen onzin, het ligt er alleen aan wat je onder roken verstaat. Een diesel rookt nu eenmaal altijd een beetje. Als een diesel echt niet meer door de keuring komt kan het zijn dat de pomp vernieuwd moet worden omdat de pomp niet meer is af te stellen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Het gaat hier niet om continu roken maar om het geven van een roetpluimpje als we het gas goed intrappen, als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb. Als men bij de keuring teveel uitstoot constateerd dan is er echt iets mis, dat ben ik met je eens.

BenC70ES

Citeereen roetpluimpje

Laat dat "je" maar weg en maak er ineens ook maar meervoud van...  ;D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Ben123

Nieuwe brandstofpomp?
Er lopen bij mij Volvo,s 850 en V70 TDI,s met meer dan 400000km zonder enig spoor van pompslijtage.
Het probleem zit meestal in het niet goed afstellen van het geheel,zowel nokkenastandwielen als mede het pomptijdstip.
Veel monteurs hanteren een verkeerde waarde voor het afstellen van de pomp.
Heb  voor een aantal mensen hier het geheel opnieuw afgesteld en die waren reuze tevreden en liepen weer als een zonnetje!