brandstof berekening.

Gestart door arjen850, 22-04-2011 23:39:03

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Het volgende, vandaag ontdekte ik dat mij bc ineens een stuk zuiniger aangeeft als voorheen, tot lege tank stond op 110 km, en ineens werd dat 190 tot lege tank.
Ook het gemiddelde verbruik is ineens gezakt van meestal 11.8 liter per honderd km, naar 10,2 liter.
Kan in het huidige verbruik nog niet echt een afwijking vinden, bij 80 in zijn 5, 6,8 op 100 km, dat was altijd al zo.
Komt iemand dit bekend voor, of heeft de beurt de R een stuk zuiniger gemaakt? :eusa_think: :eusa_snooty: ;D

rpakuypers

Nieuwe olie = betere smering of minder wrijving ;D Maar of dat zo´n verschil maakt  ???

Groet,
Roger

arjen850

Tja, de oude olie was nog maar 12500 km oud.. Dus dat lijkt me niet ;)

Na het tanken kon ik ook opeens 690 (normaal geeft hij dan ongeveer 540km aan)kilometer rijden tot lege tank, en het reserve lampje ging branden toen hij nog 90 kilometer tot lege tank aangaf..

MVeldhuis

Berekend hij dat niet aan de hand van hoe je de afgelopen km's hebt gereden?

Als je bijv. 10 minuten plankt en je kunt nog 200km op de tank, en vervolgens ga je 10 minuten rustig rijden dan zul je zien dat je dan nog bijv. 250km kunt op die tank.

razorx

Onze roffels zijn best omgevingstemperatuurgevoelig qua verbruik.
Bij Nrfh wel net voor de temperatuurstijging de rotor en verdeelkap vervangen, dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen.
Maar mijn huidig verbruik is absoluut acceptabel, zeg maar een voorbeeldfunctie. ;)

Bij mij gok ik het op een combinatie van de vervanging van de rotor en verdeelkap en de buiten temperatuur.

rifwachter

afgevallen ?    je rechter voet niet meer zo zwaar.  ;D
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rpakuypers

De bandjes weer eens op 2.8 gezet .........  ???

Groet,
Roger

Vulk

thuur

Bougies en filters kunnen je makkelijk een liter op 100km schelen..

Gr 8)

arjen850

Citaat van: thuur op 23-04-2011 11:49:21
Bougies en filters kunnen je makkelijk een liter op 100km schelen..

Gr 8)

Akoord, en dat is mij ook bekend. Maar zoals gezegd zijn de bougie's en filters met 11000(even gecheckt ;)) vervangen, das eigenlijk nog te vroeg.
Gisteren ook gemerkt dat ik over een stuk van 45 km, volgens de bc 150km tot leeg heb verreden.. Hij wisselt behoorlijk.
Heb die wisseling in al die 2 jaar nog nooit eerder gezien of meegemaakt, en heb hem al geregeld nieuwe filters. bougie's en olie gegeven ;)
Vanuit waar maakt hij zijn berekening, en is er iemand bekend met de aansturing van de bc, of storing in de bc zelf.
Heb er nog wel een paar liggen, dus als ik weer kan zal ik eens de bc uitwisselen.
Op welk punt dient het reserve lampje te gaan branden? 80 km tot leeg toch?

Ludo

Citaat van: arjen850 op 24-04-2011 10:18:51
Gisteren ook gemerkt dat ik over een stuk van 45 km, volgens de bc 150km tot leeg heb verreden.. Hij wisselt behoorlijk.

Als je zo wil meten, moet je iedere keer een reset doen, voor je vertrekt.
Dan word de berekening over die 45km gedaan.
Als die reset bv 1000km geleden is, word de berekening over 1045km gedaan.
Logisch dat je zonder reset, telkens een andere uitkomst krijgt...

arjen850

Citaat van: Ludo op 24-04-2011 10:31:12
Citaat van: arjen850 op 24-04-2011 10:18:51

Als je zo wil meten, moet je iedere keer een reset doen, voor je vertrekt.
Dan word de berekening over die 45km gedaan.
Als die reset bv 1000km geleden is, word de berekening over 1045km gedaan.
Logisch dat je zonder reset, telkens een andere uitkomst krijgt...

Daar heb je gelijk aan Ludo, en zo zal ik het ook proberen. Maar na ruim 2 jaar ken je het gedrag van de bc toch wel aardig, en daar wijkt hij nu gewoon vanaf.
Er is niets bijzonders veranderd, en dus bevreemd het mij.

Ludo

Dat lijkt me toch vreemd.

Dit staat in Vadis:
CiteerBoordcomputer, algemeen
Gegevensinzameling

De boordcomputer ontvangt een hoeveelheid gegevens die continu door een microprocessor worden verwerkt.
De gegevens waarvan de boordcomputer voor zijn berekeningen gebruik maakt, zijn:
-de momentele snelheid van de auto; informatie uit de snelheidsmeter
-het momentele brandstofverbruik; brandstofpulssignalen uit de brandstofstuureenheid
-de in de tank overblijvende brandstof; signaal uit de brandstofmeter na behandeling in het instrumentenpaneel
-buitentemperatuur; signaal uit de buitentemperatuursensor.

jeroen74

Het reservelampje gaat branden als er minder dan X liter brandstof in de tank zit, ergens rond de 10 liter of zo. Niet op basis hoeveel je nog kan rijden; dat is een BC functie. Zowel het lampje, als de meter. als de BC hebben hun eigen filters; die van de meter is vele maler zwaarder gedempt dan het lampje; goed te zien met een LPG auto. De BC berekent DTE over een gemiddelde gebruik van de laatste zoveel kilometers zover ik weet; niet op basis van het gemiddelde gebruik wat je kan aflezen.