Bout motorsteun afgebroken (in het blok)

Gestart door RvdO, 28-04-2011 17:43:23

Vorige topic - Volgende topic

RvdO

Heb ik weer... De voorste bout van de motorophanging ontbrak, dus ik daar een nieuwe voor besteld. Blijkt de oude bout er nog voor de helft in te zitten!

Hoe krijg ik die in hemelsnaam er uit?  Ik heb wat gelezen over een boutverwijderaar van Midlock, maar die heb ik dus niet. Zijn er nog andere manieren? Het uiteinde van de bout zit iets lager dan het oppervlak van het blok.

Is er misschien iemand uit omg Alphen a/d Rijn die wel een boutverwijderaar heeft en mij hier bij zou willen helpen?

arjenT5R

ga je met een boutverwijderaar niet voor elkaar krijgen!
Goed in het midden centeren klein voorboren dan uitboren op de maat om te kunnen tappen
en dan voorzichtig opnieuw draad er in tappen als je het goed hebt gedaan trek je vanzelf
de restanten van de oude bout er uit bij het tappen.

Zijn weinig andere manieren.....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Of boren met een linkse boor. Kans is redelijk dat de bout dan vanzelf met de boor naar buiten komt gewandeld.

Gr :D

arjenT5R

Oh stukje ervarings techniek hier  ;D
Gewoon je boortje verkeerd om slijpen boormachine in de reverse en knallen  ;D

Ronker

Citaat van: thuur op 28-04-2011 17:52:03
Of boren met een linkse boor. Kans is redelijk dat de bout dan vanzelf met de boor naar buiten komt gewandeld.

Gr :D
mee eens, zo heb je minder kans dat je het draad beschadigd! Proberen in het midden van een afgebroken bout te boren is zo goed als onbegonnen werk. Voor je het weet ligt het draad eruit en kun je opnieuw tappen en een overmaatse bout zoeken die past op je steun.

arjenT5R

Als je goed centert is het gewoon goed te doen hoor
en zorgt maar dat je met je linkse boor ook goed in het midden zit
want anders ga je alsnog voorgaats als je hem er niet uit krijgt.

RvdO

Okee, boren met een linkse boor dus. Morgen even naar Gerritse voor een linkse boor. Welke boor dikte raden jullie aan?

arjenT5R

sowieso 4 a 5 mm voorboren
en dan de boor afhankelijk van het schroefdraad he...

vuistregel schroefdraad maat X 0,8
zijn ook diagrammen voor te vinden enzo..

Rob850turbo

Zorg er wel voor dat de boor oid niet afbreekt , want een afgebroken boor verwijderen is heel moeilijk

RvdO

Citaat van: arjenT5R op 28-04-2011 21:15:14

Maar dan boor ik het schroefdraad toch alsnog aan gort? Ik begrijp uit de andere reacties dat met een links geslepen boor de bout er dan op een gegeven moment met de boor mee uitdraait zodat je niet nieuw schroefdraad hoeft te tappen.

Of begrijp ik het nu verkeerd???

Misha

Citaat van: RvdO op 28-04-2011 21:19:25

Maar dan boor ik het schroefdraad toch alsnog aan gort? Ik begrijp uit de andere reacties dat met een links geslepen boor de bout er dan op een gegeven moment met de boor mee uitdraait zodat je niet nieuw schroefdraad hoeft te tappen.

Ik boor hem altijd met een gewone boor in, en dan met een linkse tap uit.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

RvdO

ik begreep je verkeerd.... X0,8... dat is dan KLEINER... (duh)  :eusa_wall:

arjenT5R

Citaat van: RvdO op 28-04-2011 21:19:25

lezen lezen lezen... mocht je boutje er niet uitkomen dan heb je altijd een mooi gat over om de tap doorheen te halen.

Linkse tap kan ook wat misha zegt. Genoeg dingen om nog te proberen dus

Jack v

Zou hem nu alvast in de wd40 zetten. En dan idd met een linkse boor/ of rechtse boor met linkse tap eruit halen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwassink

Wordt iedereen hier high van Wd40 snuiven en dezelfde antwoorden geven of ben ik (al)weer critisch ?

Dr zijn wel goedjes die daadwerkelijk iets lossen, wd40 is meer een huishoudgoedje in wezen,.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂