Project 850 Turbo Estate

Gestart door THeM, 01-05-2011 17:56:49

Vorige topic - Volgende topic

THeM

Heb even een vraagje aan de geleerde hiero.
Ik heb inmiddels al aardig wat vloeistoffen vervangen en zit eigenlijk met het volgende vraagteken.
Heb sinds ik de motorolie heb vervangen (wat toch nodig was) het gevoel dat de kleppen meer tikken!, verdwijnt na verloop van tijd wel dus dat is het probleem niet.
Maar heb er nu 5w/40 inzitten en heb meerdere topic hier gelezen en de meningen zijn verdeelt maar zou het met 10w/40 minder moeten zijn?.
Tevens heb ik ook het gevoel dat de turbo hierna meer is gaan fluiten, weet niet of dit verband heeft met elkaar maar heb even zitten plussen en minnen en zat dus te denken dat de olie het probleem zou kunnen zijn.
Zit er toch aan te denken om weer 10w/40 erin te doen, is de troep die er nog in zat er ook nog uit want heb er inmiddels alweer 2500 km mee gereden.
Ik hoor graag of iemand hier ook ervaring mee heeft gehad.

Alvast bedankt.

thuur

Citaat van: THeM op 31-07-2011 09:38:28

Dat heb je toch al gelezen ???

Maar heb er nu 5w/40 inzitten en heb meerdere topic hier gelezen....

Gr :eusa_think:

THeM

Bedankt voor je reactie Thuur, ja dat had ik al gelezen maar eigenlijk was de vraag of bij oudere motoren 300.000+ het rattelen minder is als er 10w/40 in zat.
Heb namelijk geen referentie, de olie bij mij was gewoon vies en oud en heb gewoon 5w/40 erin gedaan na het lezen van diverse topic.

Ben al een stap verder trouwens met het fluiten van de turbo :-) mijn dumpvalve zat volgens mij ook vast of werkte niet meer goed en heb deze vandaag weer gangbaar gemaakt.
Heb nu sinds dit gedaan is weer een sis geluid als de turbo de druk kwijt wil het afblaas geluid zeg maar.
Voorheen nooit gehoord dus denk dat de turbo zijn druk niet kwijt kon en daardoor harder begon te fluiten.
Het is in ieder geval een factor 10 minder geworden :-).

Citaat van: thuur op 31-07-2011 13:51:27

Dat heb je toch al gelezen ???

Maar heb er nu 5w/40 inzitten en heb meerdere topic hier gelezen....

Gr :eusa_think:

THeM

Tevens is me opgevallen dat er nu geen uitlaatgassen meer waarneembaar zijn in het interieur, dit was af en toe wel het geval als we in de file of voor het stoplicht stonden.
Nu sinds ik dus met de turbo aan het knutselen ben geweest is dit ook voorbij is hier een verklaring voor?

alvast bedankt.

THeM

Zo weer een bericht van mij, heb inmiddels een 2e ab voor de guard 1 gescoord en werkt  ;D
Heb nu 2 orginele met ketting, ben er weer erg happy mee.

Voor degene die er nog 1 of 2 moet hebben, deze jongen geeft ze voor 25 euro.
Lijkt me een normale prijs maar versturen doet ie niet  :-\, heb dus maandag een 200 km gereden voor een handzender maar zeker de moeite waard vind ik zelf.
En laten we eerlijk zijn in een roffel rijden is geen straf dus heb me wel vermaakt die kilometers  ;D.
Het wordt weer poets weer aankomend weekend dus ga weer aan de slag, vorige foto`s zijn niet gelukt vanwegen de plens buien.
Maar houden jullie tegoed.

FF nog de link op marktplaats voor degene die de guard 1 zenders nog zoeken.

http://link.marktplaats.nl/474017098

Doe je voordeel ermee en heb ze allemaal werkende gezien ter info.

THeM

Hoi ALL,

Ben weer bezig met onze Roffel, gisteren ff een ritje duitsland gedaan en dat ging erg goed moet ik zeggen :-)
Alleen onder weg begon in eens het lambda lampje te branden, had geen flauw idee wat het was maar moest langs de volvo dealer voor uitlezen volgens het boekje.
Nu heb ik het forum al gelezen dat je het gewoon zelf kunt uitvragen en heb dat net gedaan met de volgende soring codes, het zijn er 2 maar heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken wat het is.
Hier de 2 storingen, auto rijd gewoon en start als een nieuwe nog steeds bye the way:

2–3–1 Adaptieve lambdaregeling, deelbelasting
1–2–2 Breuk in stroomkring magneetklep S1

Heeft iemand hier een antwoord op en nog mooier kan ik het zelf snel oplossen, de auto moet deze maand ook nog voor de apk :-(.

Ik hoor graag van jullie, resetten nzal geen probleem zijn maar een storing lijkt me toch wel opgelost te moeten worden.
Tenzij het natuurlijk met een reset opgelost is.

mehn

Die codes zullen wel niet uitgelezen zijn via hetzelfde gat neem ik aan.

1-2-2 lijkt me van de automaat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

THeM

Hoi Mehn, jawel!
Heb de stekker in a7 gestoken en vervolgens op de knop gedrukt, hierna kwamen deze 2 naar voren.
Eerst kwam dus de 231 naar voren en vervolgens nogmaals gedrukt en toen kwam de 122 naar voren, hierna nogmaals gedrukt en kwam weer de eerste dus lijkt me 2 codes.
Als het de bak is dan lijkt het niet veel te zijn? hij schakeld nog steeds zoals hij voorheen deed!.
Ook de terugweg vanaf duistland geen probleem gehad, gewoon starten lopen en lekker schakelen.

Moeten de codes anders worden uitgelezen? volgens de beschrijving zou hij in a7 moeten zoals ik hierboven beschreef.

BaRRaCuDa

Zo te zien en te lezen wordt de roffel goed verzorgd  :eusa_clap:
Ik denk altijd maar zo, goed onderhoud is de basis voor een lekker lopende auto en verlengt de levensduur  :)

Vooral wat automaatolie betreft een zeer verstandige keuze!

Ik denk niet dat de 10W40 zoveel verschil zal maken. Klepstoters vervangen is uiteindelijk de enige echte oplossing, worden toch wel minder bij >300.00km. Maar, zolang het tikken weg gaat na een tijdje draaien, zou ik me er geen zorgen om maken. Het kan zijn dat het met de tijd en oliewissels afneemt of weggaat. Als ik het goed heb is het zo dat als de klepstoters gaan tikken, ze de oliedruk niet meer vast kunnen houden("onthouden") als de motor niet draait. De 10W40 is bij koude motor iets dikker, dat zou iets kunnen helpen...

Mijn auto tikt alleen even bij het starten als deze langere tijd heeft stilgestaan en het is met name als het buiten kouder begint te worden. Mijn Noorse 850 had het ook, maar in ergere mate, omdat het s'morgens vaak -20C was in de winter  ;)

Die E39 is zeker ook niet verkeerd, velgen staan er perfect onder. Wat voor motor zat erin?

MrCain

Citaat van: THeM op 09-10-2011 17:11:01
Hoi Mehn, jawel!
Heb de stekker in a7 gestoken en vervolgens op de knop gedrukt, hierna kwamen deze 2 naar voren.
Eerst kwam dus de 231 naar voren en vervolgens nogmaals gedrukt en toen kwam de 122 naar voren, hierna nogmaals gedrukt en kwam weer de eerste dus lijkt me 2 codes.
Als het de bak is dan lijkt het niet veel te zijn? hij schakeld nog steeds zoals hij voorheen deed!.
Ook de terugweg vanaf duistland geen probleem gehad, gewoon starten lopen en lekker schakelen.

Moeten de codes anders worden uitgelezen? volgens de beschrijving zou hij in a7 moeten zoals ik hierboven beschreef.

Is je km stand toevallig 231122 km?

Op A7 lees je namelijk je instrumenten paneel uit..... motor lees je op A2 uit  ;)

CiteerA1 storingcodes Automaat
A2 storingcodes Brandstofsysteem
A3 storingcodes ABS
A6 storingcodes ontsteking EZ 129 K (alleen voor de 20v's zonder turbo)
A7 storingcodes Instrumentenpaneel
B1 storingcodes ECC
B2 storingcodes CC
B5 storingcodes SRS
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

THeM

Ah, dus je moet per insteek pakken en dan zouden de codes eruit moeten komen?

Wat betreft de km stand zou mooi zijn maar nee, heb hem nu op 305.000 staan althans de km stand van de teller.
Maar zal straks per punt eens pakken, zit nu bij a7 te kijken maar daar zit geen code van 231 bij en die heb ik toch 2 maal gechecked.
De 122 is wel in de prijzen gevallen  ;D

Jullie horen het straks

THeM

Bedankt voor je reactie, probeer hem ook zeker goed te verzorgen.
Steeds beetje bij beetje dingentjes doen en dan straks een erg mooi exemplaar hebben :-).
Wat betreft de motor olie die ga ik toch wel weer vervangen voor 10w/40 daar was hij naar mijn idee toch blijer mee maar das voor mijn gemoeds toestand waarschijnlijk.
Het tikken verdwijnt meestal na een minuut of 1 a 2 en komt ook niet terug onder het rijden of zo, ik ken het euvel wel bij de v6 van mitsubishi die had er erg veel last van maar werden er oud mee.

De BMW was een 528i met tiptronic bak, geweldige auto hebben we ook met pijn in het hart weg gedaan maar goed dat was en roffel is er nu en die rijd er echt niet minder om ;-)

Heb nog eens naar de storingen gekeken en die kan ik nu niet uitlezen :-( accu leeg, das wel het nadeel van zweedse verlichting als je hem op de midden stand zet gaan de koplampen uit maar de rest niet en als je dat vergeet is ie toch na een uur of 2 wel aardig leeg :-).
Morgen volgt dus deel 2 moet eerst ff een nachtje onder de druppelaar, is ook wel handig voor de winter zeg ik maar zo.

Tot zover

Citaat van: BaRRaCuDa op 09-10-2011 17:14:11
Zo te zien en te lezen wordt de roffel goed verzorgd  :eusa_clap:
Ik denk altijd maar zo, goed onderhoud is de basis voor een lekker lopende auto en verlengt de levensduur  :)

Vooral wat automaatolie betreft een zeer verstandige keuze!

Ik denk niet dat de 10W40 zoveel verschil zal maken. Klepstoters vervangen is uiteindelijk de enige echte oplossing, worden toch wel minder bij >300.00km. Maar, zolang het tikken weg gaat na een tijdje draaien, zou ik me er geen zorgen om maken. Het kan zijn dat het met de tijd en oliewissels afneemt of weggaat. Als ik het goed heb is het zo dat als de klepstoters gaan tikken, ze de oliedruk niet meer vast kunnen houden("onthouden") als de motor niet draait. De 10W40 is bij koude motor iets dikker, dat zou iets kunnen helpen...

Mijn auto tikt alleen even bij het starten als deze langere tijd heeft stilgestaan en het is met name als het buiten kouder begint te worden. Mijn Noorse 850 had het ook, maar in ergere mate, omdat het s'morgens vaak -20C was in de winter  ;)

Die E39 is zeker ook niet verkeerd, velgen staan er perfect onder. Wat voor motor zat erin?

BaRRaCuDa

Aaah een 528i das zeker niet verkeerd!
E39's zijn en blijven hele mooie en fijne auto's  ;)

Maar ja het roffelt niet en dat mis je toch  :P
Ik ben ook min of meer overgestapt van BMW naar Volvo en om eerlijk te zijn kan ik eigenlijk niet meer zonder roffel   :eusa_dance:

THeM

Hi all, na een tijdje niet meer op het forum te zijn geweest wegens omstandigheden ben ik er weer  ;D.
Vandaag de auto laten keuren en is er weer voor een jaar doorheen  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:, moeten wel wat dingen aan gebeuren maar kan ik zelf  ;).
Achter nieuwe remblokken en 2 draagarmen die ik moet vervangen, kon nog net maar zit eraan te komen.
Heb de blokken al besteld en komen morgen binnen met wat geluk, draagarmen bij een bedrijf gezien voor 2 stuks 130 euro te samen.
Zit 2 jaar fabrieksgarantie op maar is volgens mij imi, is dit aan te raden of is orgineel beter?
Blokken heb ik wel orgineel besteld, lijkt me beter en was maar 2 euro duurder dan imi dus dat is te overzien.
Draagarmen daar zit dus wel een groot verschil tussen zeg maar het dubbele, nou zou ik wel willen weten waarom zoeen groot verschil.
Ik hoor graag wat beter of aan te raden is.

Groet Harald

THeM

Vandaag de eerste herstellingen gedaan die als opmerking naar voren kwamen bij de APK keuring.

- Remmen achter gangbaar maken en Remblokken vervangen.
- Draagarmen vervangen (1mm spelling)

De nieuwe remblokken:

Begonnen met verwijderen van de wielen en daarna de remblokken losmaken, is een erg envoudig klusje :-).
2 pennen met verdikking eruit tikken met een drijvertje en alles is al los, het probleem zat hem in het gangbaar maken van de rechterzijde.

De binnenste zuiger was te ver uit en kreeg hem niet meer terug op een vriendelijke manier, had nog een kneltang liggen van 1,5 meter lang en deze tegen de zuiger met enige kracht aangedrukt en hiermee was hij weer terug in goede staat.
Vervolgens de nieuwe blokken geplaatst en omgekeerde volgorde de veer en 2 pennen terug, andere kant was niets mis dus was snel klaar.

De rechterkant heeft waarschijnlijk al jaren vast gezetten daar hier blokken op zatten waar echt je tranen van in de ogen schieten  :'(.

Daarna ff test ritje gedaan en ja het was echt nodig  ;D, hij remt weer als een nieuwe en geeft me ook weer een veilig gevoel.

En omdat hij zo lief voor ons is geweest heb ik hem even door de was straat getrokken met een extra glanswax laagje  :-*

Nu weer even rust en waarschijlijk in de kerst vakantie even de draagarmen vervangen waar ik een paar foto`s zal schieten.
Heb de brug al geregeld dus moet goed komen, heb trouwens de 130 euro draagarmen besteld had geen negatieve reacties gehad dus lijken me goed te zijn.

Tot zover.