koelproblemen met de T5!!

Gestart door blauweroffel, 10-05-2011 16:48:55

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

De T5 heeft mij vanmorgen in de steek gelaten :-[

Na een km of drie stond de temp meter bijna in het rode......
Ben meteen gestopt en de ANWB erbij

voorgeschiedenis:
Van de week koelvloeistof tankje bijgevuld, was nl leeg? (alleen het tankje)
In februari heb ik er wat wynn,s anti lek ingedaan, ik vermoedde een lekke radiateur.
Tot vandaag geen probleem meer tot van de week, dus.

In maart nieuwe thermostaat in gezet bij de apk (meter bleef op 4 uur staan)

Nu: de slang bij de thermostaat wordt wel warm, maar de slang onderaan de radiateur blijft koud....
koelvloeistof wordt uit expansievaatje geperst (bouwt dus behoorlijk druk op.
ANWB heeft de thermostater even uitgehaald, motor werd toch weer te heet

Water gaat dus niet rond.......
Radiateur verstopt?
waterpomp kaduuk?

km stand 184.000, bij 159000 nieuwe dis. riem opgezet, maar ik weet niet of toen de waterpomp is vervangen.
DE auto staat nu bij van der Veen in Niverdal en de monteur zei tegen mij dat hij bij deze km stand nog nooit een kapotte kopppakking had meegemaakt en dat de waterpomp stuk zou zijn, ook al is tie niet vervangen, leek hem ook wel sterk.
Hij heeft er een nieuwe dop op expansievat gedaan, en de motor een tijdje laten lopen. water blijft nu wel binnen, maar water gaat niet rond. Hij heeft wat koelvloeistof afgetapt, en deze was dus koud.

Hij weet nun iet zeker wat het is :pomp of radiateur?

Iemand hier ervaring mee?

BR

volvobug

Mijn best guess: Wynss heeft je radiateur verstopt   :-\
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

Citaat van: volvobug op 10-05-2011 17:22:31
Mijn best guess: Wynss heeft je radiateur verstopt   :-\

Ben er ook een beetje bang voor, maar het kan dus even duren voordat dat dus gebeurd..?
(dat ie ervan vertopt raakt)
BR

MVeldhuis

Ik zou daar ook mee beginnen, even de slangen eraf en goed doorspoelen dan weet je direct een stuk meer.
Koppakking is niet erg waarschijnlijk, maar aan de andere kant een waterpomp ook niet. Als deze stil staat merk je dat wel aan je db riem, dus het zou nog kunnen dat er wat met de schoepjes is maar hoe vaak komt dat voor?

Ik bedoel met dat doorspoelen niet dat je moet proberen je radiateur weer los te krijgen hoor, hij was toch al lek zei je dus zou er lekker een nieuwe in doen (als ie verstopt zit). Die Wynns en soortgelijke potjes zijn echt rommel, ik heb het wel eens gebruikt maar alleen om een auto die toch weg moest goedkoop dicht te krijgen. Ik zou het niet snel in een auto gooien waar ik zelf mee door moet rijden.

blauweroffel

Citaat van: MVeldhuis op 10-05-2011 17:35:18
Ik zou daar ook mee beginnen, even de slangen eraf en goed doorspoelen dan weet je direct een stuk meer.
Koppakking is niet erg waarschijnlijk, maar aan de andere kant een waterpomp ook niet. Als deze stil staat merk je dat wel aan je db riem, dus het zou nog kunnen dat er wat met de schoepjes is maar hoe vaak komt dat voor?

Ik bedoel met dat doorspoelen niet dat je moet proberen je radiateur weer los te krijgen hoor, hij was toch al lek zei je dus zou er lekker een nieuwe in doen (als ie verstopt zit). Die Wynns en soortgelijke potjes zijn echt rommel, ik heb het wel eens gebruikt maar alleen om een auto die toch weg moest goedkoop dicht te krijgen. Ik zou het niet snel in een auto gooien waar ik zelf mee door moet rijden.

De monteur had het ook nog even over de schoepjes van de pomp, maar dat leek hem wel heel sterk.
Een nieuwe radiateur zal het wel worden.
Overigens dentk de monteur goed mee: voor dat ie iets gaat repareen wil die zeker weten wat er kapot is: geen onnodige reparaties.

BR

NinaPaul

bovenste radiator slang en onderste erafhalen,

tuinslang erop ducktapen (aan de onderkant/onderste slang) en doorspoelen,
-zo te zien of deze verstopt is
-zo te zien of die gedeeltelijk verstopt is
-mocht het niet te vast/verstopt zitten zal dit het wel ontstoppen
-gelijk schoon

waterpomp lijkt me niet aannemelijk, aanvoer en afvoer zijn groot en een gebroken waterpomp as heb ik nog niet gezien.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MVeldhuis

Ik heb weleens meegemaakt dat een waterpomp zijn schoepjes kwijt was, maar dat ging om een schoepenwieltje van gietijzer.
En volgens mij zijn de volvo pompjes niet van gietijzer (de mijne in elk geval niet).

UserID6342

In eerste instantie de radiateur even doorspoelen en kijken of dat gaat.  Denk ook dat deze dicht zit / verstopt zit.  Echter de waterpomp kan ook en ook bij Volvo waterpompen al afgebroken schoepjes gezien, dus het kan wel maar is wel erg vroeg, gezien je kmstand.

blauweroffel

Citaat van: Dirk342 op 10-05-2011 21:39:38
In eerste instantie de radiateur even doorspoelen en kijken of dat gaat.  Denk ook dat deze dicht zit / verstopt zit.  Echter de waterpomp kan ook en ook bij Volvo waterpompen al afgebroken schoepjes gezien, dus het kan wel maar is wel erg vroeg, gezien je kmstand.

Ok, thanx voor de reactie, andere ook trouwens!!
Ik zal morgen de monteur eens inlichten over de ideeen hier en de oplossing (radiateur en doorspoelen)

BR

khana38

Is mij lang geleden met een 544 overkomen na gebruik van een dosis "Radwel", wat toen populair was om radiator te dichten. Toen was er nog geen sprake van "koelvloeistof". Het was indertijd water, of water met antivries. Radiator blokkeerde. Oplossing van de Volvo dealer was: azijn erin!. De Radwel loste op, de radiator was weer lek, en moest gerepareerd worden. Dat soort middeltjes helpt hoogtens tot thuis, maar daarna moet er onmiddellijk ingegrepen worden. Dit soort producten kan veel schade aanrichten!

groet,

Kees

BarryB

Wat voor koelvloeistof zat er in of heb je erin gedaan?

Als er 50/50 van Volvo zelf inzat en je vul het bij met long live (geel of roze) dan heb je kans dat het gaat verdikken met als gevolg dat je motor gaat koken.

blauweroffel

De koelvloeistof die ik er bij deed was blauw van kleur (merk "elf) de kleur van de vloeistof die er al in zat was redelijk onbestemd van kleur, ietwat bruinig, wel helder

Ik zal de azijntip morgen ook eens doorgeven

BR

NinaPaul

als je dan toch noodoplossingen wilt gebruiken, neem het eiwit van een ei (enkel het eiwit).

net als bearks leak etc, is dit enkel nuttig voor korte toepassingen.

Azijn kan kunstoffen beschadigen, geen idee of deze ook in een volvo worden toegepast.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Citaat van: NinaPaul op 10-05-2011 23:12:39
Azijn kan kunstoffen beschadigen,

Daar gok ik ook op.  ;D
Zal alleen maar erger worden.
Na 16 jaar is dit ook allemaal niet zo vreemd.

Slaat de ventilator ook aan, als de thermostaat open gaat?.

blauweroffel

Citaat van: Ludo op 10-05-2011 23:14:57
Citaat van: NinaPaul op 10-05-2011 23:12:39
Azijn kan kunstoffen beschadigen,

Daar gok ik ook op.  ;D
Zal alleen maar erger worden.
Na 16 jaar is dit ook allemaal niet zo vreemd.

Slaat de ventilator ook aan, als de thermostaat open gaat?.

Ja, toen de monteur een nieuwe groene dop ophetvaatje had gedaan liet hij de motor een tijd lopen.
Na een minuut of 5 sloeg de fan aan en de monteur vond ook dat de meter wel erg snel op drie uur stond. (de thermostaat zat er toen niet in)

BR