En hoe doen onze TDI's en D5's het op rode diesel?

Gestart door thuur, 12-05-2011 10:09:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Puur theoretisch uiteraard:

Vandaag een verhaal gehoord van een garagist dat inspuitdiesels gegarandeerd kapot lopen op rode diesel. Wat zijn onze ervaringen?


Gr ???

v40pokemon

Voor zover ik weet is rode diesel alleen een ander kleurstofje. Het is vorig jaar per ongeluk in een bus van ons getankt (M.A.N. common rail motor) en toen de tank helemaal leeg gereden zonder enig probleem. Het was tevens een mooie test: niet meer rook en ook geen veranderingen in verbruik, maar wel wat goedkoper (al scheelt het niet veel meer) :eusa_whistle:

Sbv

Ik dacht dat de kleur altijd puur een fiscaal onderscheid was, maar kwalitatief geen verschil. Behalve dat de rode kleurstof vrij lang achterblijft in je tank.

ulkeman

ik denk ook dat het niks uit maakt alleen qua geld wat je af moet rekenen.
als je ziet wat voor moderne inspuitingen zitten op landbouw voertuigen tegenwoordig ;)


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Jack v

Je moet zorgen dat je de EN590 rode diesel tankt dat is hetzelfde als de witte EN590 bij de pomp.
De oude rode diesel is niet geschikt voor pompverstuiver of commonrailmotoren. De toegevoegde dopes aan de oude rode dieselolie zorgt ervoor dat je pomp kapot loopt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

S. Brouwer

Yep op de rode EN590 loopt een tdi zeker 25.000km probleemloos. Langer nog niet geprobeerd.

Litertje kost op het moment ongeveer €0,70.

(btw niet die van mij, die loopt op lpg.)

NinaPaul

Is voor wat betreft de kwaliteit geen verschil tussen deze brandstoffen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70 classic

Ze vinden hem gewoon lekker.
De (land)bouw machines zijn tegenwoordig mogelijk nog moderner dan de motoren in onze auto's.
Vroega hadden we ook nog blauwe diesel.
Die was nog goedkoper dan de rode.
Die kleurstof blijft trouwens lang in je filters zitten.
Val je in een controlle ben je goed zuur.
Gaan ze er vrolijk vanuit dat je altijd rode tankt  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

NinaPaul

Citaat van: V70 classic op 14-05-2011 20:33:47
Ze vinden hem gewoon lekker.
De (land)bouw machines zijn tegenwoordig mogelijk nog moderner dan de motoren in onze auto's.
Vroega hadden we ook nog blauwe diesel.
Die was nog goedkoper dan de rode.
Die kleurstof blijft trouwens lang in je filters zitten.
Val je in een controlle ben je goed zuur.
Gaan ze er vrolijk vanuit dat je altijd rode tankt  :eusa_whistle:


uit ervaring weet ik dat het nog op te sporen is na 1 jaar.
Maar dit betekend een grondig onderzoek, dus auto in beslag. Dit gebeurd echter niet snel.
Ik heb nog nooit in mijn hele leven agenten of buitengewoon opsporings ambtenaren random controles zien uitvoeren.
Gewoon ergens langs de weg?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jans Duiven

Bij de Tinq kan ik gewoon rode diesel kopen, maar daar is het prijsverschil slechts 6 eurocent.

Voor die paar munten ga ik geen risico lopen..!

Hans

Ludo

Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 20:47:04
Ik heb nog nooit in mijn hele leven agenten of buitengewoon opsporings ambtenaren random controles zien uitvoeren.
Gewoon ergens langs de weg?

Dan rij je blijkbaar niet veel, òf je let niet op.  ;D
De douane met auto's en busjes met gele streep, zie ik toch vaak controle doen.

rpakuypers

Vroeger koste de rode diesel de helft van normale diesel en toen was het bij veel kilometers wel lucratief. Werd je na enkele jaren gepakt dan kon het meestal nog wel uit. Tegenwoordig hoef je het voor de enkele centen verschil niet meer te doen. In de tijd dat ik op de taxi reed heb ik diverse malen een controle meegemaakt ...............

Groet,
Roger

NinaPaul

Citaat van: Ludo op 14-05-2011 21:16:38
Citaat van: NinaPaul op 14-05-2011 20:47:04
Ik heb nog nooit in mijn hele leven agenten of buitengewoon opsporings ambtenaren random controles zien uitvoeren.
Gewoon ergens langs de weg?

Dan rij je blijkbaar niet veel, òf je let niet op.  ;D
De douane met auto's en busjes met gele streep, zie ik toch vaak controle doen.

En die doen voor alle diesels de brandstof controleren?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Jazekers, de douane heeft die bevoegdheid.
Ze mogen zelfs je auto uitkleden, om te zien of je niet een dubbele tank hebt.
Je ziet ze vaak op de gekste uren en plaatsen, grensovergang, langs de (binnen)weg, autoweg, industrieparken...
:eusa_doh:

rpakuypers

Citaat van: Ludo op 14-05-2011 21:57:21
Jazekers, de douane heeft die bevoegdheid.
Ze mogen zelfs je auto uitkleden, om te zien of je niet een dubbele tank hebt.
Je ziet ze vaak op de gekste uren en plaatsen, grensovergang, langs de (binnen)weg, autoweg, industrieparken...
:eusa_doh:

Paardenmarkt Zuidlaren ............

Groet,
Roger