20km na het flushen schokken stoten motorstilvallen (solenoids en pnp kaduuk)

Gestart door NinaPaul, 12-05-2011 11:39:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Citaat van: Jack v op 12-05-2011 15:46:43
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33378.0.html

Gelezen en gecontroleerd, geen fouten kunnen vinden.

Verder keuze schakelaar vervangen (2ehands van sloop) omdat de vorige keer ook de schakelaar zorgde voor problemen (voor die 4,50 euro ;))
alle stekkers schoongemaakt en opnieuw aangesloten. Tempratuur meter in peilstok gat om olieniveau 100% zekerheid op pijl te hebben (dit stond 2mm boven max, paar druppels olie eruitgezogen). bak netjes schoongespoten om eventuele lekkages/fouten te kunnen ontdekken.

Na testrit, geen enkel probleem meer. Het zat waarschijnlijk dus toch ergens in de stekkers/kabels.
Eind goed al goed
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

NinaPaul

en na 60km vandaag probleem weer terug  :eusa_wall:

onderweg  :eusa_pray::eusa_pray: en nog eens  :eusa_pray: tot  :'( toe.....

ok zo erg was het niet maar zat er wel mee verveeld. Auto wilde niet meer starten in "N" en viel in winterstand weer uit.
Conclusie, wanneer de bak warm is heeft de pnp de neiging in noodloop te gaan zonder een foutcode te melden

terug starten in "P" in "L" vertrekken en dan terug naar "D" verhelpt dit probleem tijdelijk.

TLDR
toch gewoon pnp probleem
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Na het vervangen van de pnp switch, omdat deze (ook) stuk was kwam het sporadisch voor dat de auto schokken schakelde.

Na het uitmeten van diverse circuits bleek er helemaal niets fout te zijn. Omdat de verschijnselen sporadisch komen wanneer de auto warm is, is het moeilijk diagnose te stellen.

toen ben ik mijn zoektocht naar(universeel) test apparatuur gestart toen vond ik het volgende betreffende de volvo:

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.
Ook deze test was goed, ook niet vreemd hij doet het enkel wanneer de auto warm is en niet altijd.

Helaas geen test apparatuur gevonden, zelf wat in elkaar gesoldeerd meters erop en kijken wat er gebeurd.
Uit deze test blijkt dat af en toe een magneet klep blijft hangen.

Dealer vertelde dat ze ongeveer 120 euro per stuk kosten.
Advies van de dealer was reiniger erin doen en daarna flushen.
Deze storing komt 2 a 3 keer per maand naar boven en is door de bak "geforceerd" te laten schakelen, optrekken in L b.v. zo weer weg.

Het vervangen zal even moeten wachten, momenteel andere prio's ;)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

thuur

Citaat van: NinaPaul op 29-05-2011 09:44:01
Helaas geen test apparatuur gevonden, zelf wat in elkaar gesoldeerd meters erop en kijken wat er gebeurd.
Uit deze test blijkt dat af en toe een magneet klep blijft hangen.


Foto's? Specs?


Gr :D

NinaPaul

Maak geen foto's als ik aan het werk ben, zal er volgende keer aan denken (al is dat dan weer tijdsafhankelijk).

Hoe bedoel je specs? De metingen die ik heb gedaan zijn niet zo 1 2 3 op te schrijven.

Heb gewoon tig kabels aangesloten onder die via de kap het rechterraam binnen gehaald, daar de multimeters op aangesloten.
Dan een 0-meting gedaan (1e meting zonder problemen)
dan lekker rijden tot het probleem zich voor doet,
nogmaals alle meters bekeken, opgeschreven en thuis uitgewerkt.
Is echt teveel werk om "even" op papier te zetten.

Wanneer je auto WEL NORMAAL SCHAKELT EN START in P en N koude motor. Maar bij warme motor af en toe ineens zeer slecht schakelt (van de ene naar de andere versnelling of geen lock-up meer heeft, of deze met een klap eruit schiet)
Zit het in een van de magneetkleppen (solenoids).

Als ik deze beschrijving had gevonden voor de metingen, had ik nooit iets hoeven meten (al was bij mij ook de pnp ook stuk).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

NinaPaul

Tijdje terug alweer :D (Dus het kan best zijn dat ik onvolledig/onjuist of dingen vergeten ben)

Ben eerst naar Thuur gereden voor een (goede  EN goedkope) 2e hands automaatbak (mocht ik de storing niet kunnen oplossen/prijzig zijn of gewoon te lang duren, dan had ik een werkende optie achter de hand)

Heb het "brein" uit elkaar gehaald en de circuits gemeten. (zowel met koude als met warme olie, maar zonder druk)
Hieruit bleek dat de lock-up solenoid inderdaad storings gevoelig was. Deze bleef soms hangen en viel soms spontaan uit.
Dit werd verergerd door de temperatHuur sensor die te lage waarde gaf (olie was kouder dan aangeven), waardoor hij soms dus in een
"olie te warm, noodloop" liep.

Uiteindelijk heb ik een deel revisie gedaan, het "brein" inwendig volledig vernieuwd. Schakelt sinds die tijd als nieuw.


Conclusie:
Storing was een opsomming van meerdere problemen.

Tips:
Wanneer ik zoiets weer zou meemaken zou ik eerst de temperathuur sensor uitmeten.
Wanneer temperathuur sensor stuk is, voel je de lock-p ook in de 2e versnelling inslaan (bruut).

Heb nog even met pin bezetting gespeeld om de lock-up zelf ook in te kunnen schakelen, om zuiniger te rijden.
Maar dan kan je beter een handbak rijden ;) elke keer die schakelaar aan uit is om zot van te worden :P
Uit mijn hoofd pin 18 op de grote stekker, maar het is inmiddels anderhalf jaar terug ;) so i could be wrong.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ThuurC

Citaat van: NinaPaul op 11-12-2012 22:42:29
Uiteindelijk heb ik een deel revisie gedaan, het "brein" inwendig volledig vernieuwd. Schakelt sinds die tijd als nieuw.
Welke delen moet ik dan aan denken?

Ik ben blij voor je dat het uiteindelijk allemaal opgelost is. Mijn bak bokt af en toe ook, met een voelbare schok door de auto heen (Versnelling 1 + 2 en bij het rustig gas loslaten bij lage snelheid. Bijvoorbeeld in een file). Tevens heb ik het 'drukprobleem' met klappen bij inschakelen van de R (Even uitrollen in N en dan bij stilstand schakelen naar R helpt overigens)