Alles over de 280 -> 302mm conversie

Gestart door cryptrick, 17-05-2004 03:06:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

konniekip

Even een vraagje. Als ik van 280mm naar 302mm schijven ga met dezelfde maat blokken, wat is dan het effect?
Immers het wrijvingsoppervlak wordt toch ook bepaald door de grootte van de blokken? Als de blokken hetzelfde zijn, neemt het reukvermogen toch niet toe?

NinaPaul

Het remvermogen neemt nooit toe (de maximale waarde hiervan is afhankelijk van band en wegdek). Je kan met de standaard remmen de abs ook prima activeren.

Het verschil is het pedaal gevoel (al is dat te verwaarlozen bij deze remmen upgrade) en de mate waarin je achter elkaar hard kan remmen, voordat er fading optreed.
In andere woorden, door de grotere diameter heeft de schijf meer tijd op te koelen en zal zo dus minder snel faden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70R^2

Citaat van: NinaPaul op 17-04-2021 10:00:51
Het remvermogen neemt nooit toe (de maximale waarde hiervan is afhankelijk van band en wegdek). Je kan met de standaard remmen de abs ook prima activeren.

Het verschil is het pedaal gevoel (al is dat te verwaarlozen bij deze remmen upgrade) en de mate waarin je achter elkaar hard kan remmen, voordat er fading optreed.
In andere woorden, door de grotere diameter heeft de schijf meer tijd op te koelen en zal zo dus minder snel faden.


De stopafstand zal wel degelijk afnemen bij een upgrade naar 302, want zo'n 280mm diameter schijfje brengt je écht niet op de griplimiet, los van het voordeel op fading/ een betrouwbare constante vertraging.

Maar 302 is ook niet zo bijzonder, onze zware Volvo's willen liever nog iets meer...


NinaPaul

Ik ga hier niet verder op in, het is natuurkunde, geen filosofie.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Maestro12

Ik ben het helemaal met NinaPaul eens, grotere schijven geven geen kortere remweg.
Probeer maar eens met de standaard schijven maximaal te remmen, dan grijpt de ABS in omdat de adhesie tussen band en wegdek te laag wordt.
Als het waar zou zijn met de stelling van V70R^2, dan zou er met dezelfde banden maar grotere schijven ineens meer adhesie zijn tussen de band en het wegdek......zulke banden wil ik dan ook.
Het enige wat je wint is inderdaad doseerbaarheid en betere koeling.
Kan het nog gekker stellen, als je hele grote multizuiger klauwen neemt kon het zelfs wel eens gebeuren dat je HRC te weinig volume opbrengst heeft om de maximale remkracht te halen.
In de tijd dat ik nog ralley's reed was dat echt wel een dingetje dat je in de gaten moest houden.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

ron paul

#230
Ecobanden versus extra plakkerige "sport"banden maakt ook wat uit lijkt me of denk ik fout?

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/zomerbandentest-sport-2021/

V70R^2

Mogelijk dat jullie allemaal op linglong banden rijden van 20 jaar oud met 15inch velgen, maar reken maar dat je met een set fatsoenlijke wielen en ophanging gigantisch kortere stopafstand zal hebben, en blijven hebben met een leuke BBK.

Of durven jullie een rondje mee over de nurburgring met 280mm remmen rommel? Dat is gewoon zelfmoord, die doen het bij de 1e bocht al nietmeer...

Maestro12

Citaat van: V70R^2 op 18-04-2021 12:08:53
Mogelijk dat jullie allemaal op linglong banden rijden van 20 jaar oud met 15inch velgen, maar reken maar dat je met een set fatsoenlijke wielen en ophanging gigantisch kortere stopafstand zal hebben, en blijven hebben met een leuke BBK.

Of durven jullie een rondje mee over de nurburgring met 280mm remmen rommel? Dat is gewoon zelfmoord, die doen het bij de 1e bocht al nietmeer...

En dat is nu precies wat er gezegd wordt, je hebt geen kortere remweg met gelijk blijvende banden, velgen, vering etc. je hebt alleen betere koeling en dosering waardoor je langer door kunt gaan voordat je aan de 'warmte limiet' zit.
Dus jij zegt precies hetzelfde en het gaat niet over 'linglong' banden het gaat erom dat als je ALLEEN andere schijven plaatst je GEEN METER eerder stilstaat met gelijk blijvende banden.
De banden zijn qua remweg altijd de beperkende factor, maar als je gaat praten over 'hoge belasting' (dus veel/lang remmen) kom je uit op de grootte van de schijven, soort blokken en remvloeistof.
Kortweg band A geeft b.v. 35 meter remweg met 280mm schijven, maar zal na b.v. 10× hard remmen te warm worden en gaan faden
Band A geeft ook 35 meter remweg met 302 schijven, maar zal pas na 20× hard remmen te warm worden.

En je kan het er niet mee eens zijn, maar dan klopt de natuurkunde niet meer en daar zijn knappere koppen dan ik die dat bedacht en bewezen hebben.

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

V70R^2

Die theorie kan ik mij 100% in vinden, maar met een 280mm kan je nieteens 1 fatsoenlijke stop afmaken vanaf snelheid. Dus ja, in dit geval wordt met grotere schijven de remweg wél korter..

Stefan

Citaat van: Maestro12 op 18-04-2021 16:46:43
En dat is nu precies wat er gezegd wordt, je hebt geen kortere remweg met gelijk blijvende banden, velgen, vering etc. je hebt alleen betere koeling en dosering waardoor je langer door kunt gaan voordat je aan de 'warmte limiet' zit.
Dus jij zegt precies hetzelfde en het gaat niet over 'linglong' banden het gaat erom dat als je ALLEEN andere schijven plaatst je GEEN METER eerder stilstaat met gelijk blijvende banden.
De banden zijn qua remweg altijd de beperkende factor, maar als je gaat praten over 'hoge belasting' (dus veel/lang remmen) kom je uit op de grootte van de schijven, soort blokken en remvloeistof.
Kortweg band A geeft b.v. 35 meter remweg met 280mm schijven, maar zal na b.v. 10× hard remmen te warm worden en gaan faden
Band A geeft ook 35 meter remweg met 302 schijven, maar zal pas na 20× hard remmen te warm worden.

En je kan het er niet mee eens zijn, maar dan klopt de natuurkunde niet meer en daar zijn knappere koppen dan ik die dat bedacht en bewezen hebben.

Deze theorie gaat alleen maar op als je daadwerkelijk de limiet van je banden bereikt of overschrijdt. Dat is mij nog niet gelukt met mijn 302mm schijven. Voordat je dit punt bereikt, zorgen grotere schijven wel voor een kortere remweg, want;

De hefboomwerking wordt groter naar mate de remschijf diameter toeneemt, immers (rem) moment = kracht x arm. In theorie zou je dus bij gelijke remdruk een grotere vertraging creëren met grotere schijven dan met originele schijven, simpelweg omdat de arm groter is. Het (rem) moment is dus proportioneel tot de radius van de schijf.
Omgekeerd merk je dat als je bv een asmoer moet los maken, dan zet je ook een pijp o.i.d. op je ringsleutel zodat de arm groter is.

Dit alles gaat natuurlijk alleen op binnen het kader waarin je remmen normaal functioneren en je banden grip houden.
(Er zijn nog vele factoren van invloed op de rem prestaties, zoals hefboomwerking rempedaal, slag van de bekrachtiger, volume v/d HRC, druk v/d remzuigers, frictie v/d blokken, mate van inveren tijdens remmen, etc.)
Zie ook https://www.technisch-specialist.nl/index.php/rekenen-aan-auto-s/pedaalkracht-remkracht Bij figuur 12 zie je dat de radius van de remschijf wel degelijk invloed heeft op het remvermogen van 1 enkel wiel.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Wouter96

Citaat van: V70R^2 op 18-04-2021 16:53:37
Die theorie kan ik mij 100% in vinden, maar met een 280mm kan je nieteens 1 fatsoenlijke stop afmaken vanaf snelheid. Dus ja, in dit geval wordt met grotere schijven de remweg wél korter..

Ja dat kan ik bevestigen. Dat remweg verhaal zal vast kloppen met normale snelheden, dus tot 130 ofzo, maar als ik 200+ rijd kan ik niet in één keer terug naar 80 remmen ivm faden (ik rijd nu 302). Dus mijn remweg van 200 naar 0 is er niet, voordat ik stil sta fikken de remmen  :P

Maestro12

@Stefan, je haalt nu precies aan waar het om gaat. Je hebt het over gelijke pedaal druk.
Dat is in dit geval niet de stelling, de stelling is dat je met grotere schijven een kortere remweg hebt.
Dat is, bij een verder gelijk blijvende, pertinent onwaar. In dit geval draait het dan alleen om de afschuifkracht (grip) van de banden, die verandert niet en bij een maximale remming is dat de beperkende factor. De remmen kunnen altijd meer aan als de afschuifkracht van de banden.
Als je het gaat hebben over, doseerbaarheid en koeling dan ben je met grotere schijven beter af.
Als je met één remming met normale (280mm) niet eenmalig maximaal af kunt remmen van circa 200 terug naar 0,  zonder faden, moet je je gaan afvragen of je blokken de juiste (voorgeschreven) compound hebben en de remvloeistof nog op orde is, het is namelijk een simpele type goedkeuringseis dat dit mogelijk moet zijn, haal je dit dus niet dan heb je verkeerde spullen onder/in de auto gemonteerd.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Wouter96

Citaat van: Maestro12 op 19-04-2021 07:18:06
Als je met één remming met normale (280mm) niet eenmalig maximaal af kunt remmen van circa 200 terug naar 0,  zonder faden, moet je je gaan afvragen of je blokken de juiste (voorgeschreven) compound hebben en de remvloeistof nog op orde is, het is namelijk een simpele type goedkeuringseis dat dit mogelijk moet zijn, haal je dit dus niet dan heb je verkeerde spullen onder/in de auto gemonteerd.

Ja ik heb geen origineel spul onder de auto en de remvloeistof is 3 jaartjes oud denk ik. Dus mijn ervaring is waarschijnlijk niet representatief voor 302 remmen. 

V70R^2

#238
Practise what you preach. Ik stel voor dat we de onzinnigheid eens de wereld uit helpen. Dat het met 280mm voldoende is om met standaard schijven en blokken een normale stop van hoge snelheid dezelfde stopafatand te verkrijgen als met een goede upgrade.

NP, neem je 850 mee met 280mm remmerij en ik zet een leuke upgrade op de mijne. Gaan we eens kijken hoeveel meters het scheelt. Stefano? Maestro?

KIM

Het verhaal is tijdens een rijvaardigheidstraining al een keer bewezen. Remafstand wordt niet anders bij grotere schijven en/of andere blokken.
Maar wat V70R^2 zegt is waar: 280 mm is zwaar onderbemeten voor onze auto's. Ik had met de R al fading na een afdalinkje van een kilometer of 10 en ik weet echt wel hoe ik (ook met automaat) mijn remmen tijdens zo'n afdaling kan sparen.
302 mm is gewoon the bare minimum.