Speaker vraag

Gestart door niwesa, 25-06-2011 10:53:35

Vorige topic - Volgende topic

niwesa

Ik ben bezig de standaard speakers in mijn V70 te vervangen door een composet.

Nu zie ik dat er achter de deurspeaker in de voordeur geen gat zit in de deur. Met mijn leken kennis denk ik dan dat er niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de deur als klankkast.  :eusa_boohoo:

Is deze veronderstelling juist?
Verkoopt helaas zijn mooie V70

big ben

niwesa

Die topics heb ik allemaal doorgenomen. Maar daar vind ik dus geen antwoord op mijn vraag.

henry classic v70

Volgens mij is jou veronderstelling juist, maar wil je dat dan?
Zou je dan geen last krijgen van nare trillingen in de deur als er wat meer bass-geluid is.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

niwesa

Wat ik wil is zo vol mogelijk geluid. Dus ook bassen. Bassen  hebben toch ruimte nodig?

En aangezien we in de V70 geen hoedenplank hebben wil ik proberen alle mogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten.

Als ik nu in de uitholling een gat boor hoop ik meer bas te creëren. Maar het is wel weer een hele operatie natuurlijk,

Vulk

De deur bekleden met bitumen?

NinaPaul

"even" iets maken is relatief ;)

Een deur als klankkast is slecht, maar meestal de beste opties tussen alle slechte oplossingen.

Wil je een (kick/mid)woofer optimaal laten spelen moet je een gesloten klankkast maken, het volume hangt af van de specs.
(vas, fs, qts, qtc) Online zijn er wel wat calculators te vinden. Dit is natuurlijk enorm veel werk, niet alleen moet het volume goed zijn het moet ook nog ergens inpassen, raam moet open kunnen, wel of niet zichtbaar, etc.

Wanneer je dan de minst slechte oplossing bekijkt is dat inderdaad het gebuik van een "infinite baffle" of "free air" montage.
Een deur is immers nooit (geluids) dicht. Om zo goed mogelijk geluid uit dit systeem te halen moet je zorgen voor een niet beweegbare montage plaat en "kast"(Hoe meer het kan vervormen, hoe slechter het geluid) En zoals eerder aangegeven het verzwaren van plaatmateriaal doe je door middel van bitumen.

Natuurlijk moet je eerst meten hoeveel ruimte er wel is voor de speaker, constructeurs doen iets niet zomaar. Al worden de meeste beslissingen genomen met als prioriteit het financiele.

Mijn advies is dan ook
-Meten is weten! Meet de ruimte op waar de speaker nu in zit.
-Beslis aan de hand daarvan of het vergroten noodzakelijk is.
-Waneer het noodzakelijk is, kijk welke andere (volume vergrotende) opties er nog zijn. (opvulringen, aanpassen deurvak/paneel, etc)
-Zorg wanneer je plaat/body materiaal als klankkast wil gebruiken voor goede (geluids) isolatie/bitumen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

niwesa

Duidelijk allemaal. Wil ik dus meer bas, dan moet de speaker en de deur één geheel worden en gedempt zijn.
Dat is een hele klus, voorlopig doe ik het maar even op de standaard wijze, zoals de fabrieksspeaker ook gemonteerd zijn.