HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelNL

Citaat van: leons850 op 21-08-2015 12:37:29
en toch hoeft dat niet.
Bij Robbie was de verdamper zo gaar als een klontje maar je rook niets.


ok, misschien dat het dan van doen heeft met het interieur filter maar dat weet ik niet, is wel een mogelijkheid natuurlijk.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

Citaat van: RoelNL op 21-08-2015 12:39:40
Citaat van: leons850 op 21-08-2015 12:37:29
en toch hoeft dat niet.
Bij Robbie was de verdamper zo gaar als een klontje maar je rook niets.


ok, misschien dat het dan van doen heeft met het interieur filter maar dat weet ik niet, is wel een mogelijkheid natuurlijk.

Het zal een combinatie zijn denk ik. Maar je kan het absoluut ruiken.
het hoeft alleen dus niet.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Markbakker

Een klein jaartje terug twijfelde ik al of de magneetkoppeling afgesteld moest worden omdat hij zo vaak (om de 5 á 6 seconden) in en uitschakelde, toen eerst de airco laten vullen en testen en werkte toen perfect. De speling zat toen de tijd al op +/- 1 mm maar schoot na het vullen niet constant meer uit. Nu wordt de airco niet echt meer koud en schakelt de magneetkoppeling weer vrij snel aan en uit, kan het zijn dat hij nu alweer bijgevuld moet worden of is het dan nu toch tijd om de koppeling af te stellen? Nog een foto van het vel wat ik kreeg na de test/vulling vorig jaar.


haasje

het kan zeker, maar doe jezelf een plezier en ga naar een echte aircoboer. Als er nu weer bij de kwikfit gaat om te laten vullen/controleren en er is iets aan de hand, kun je eerst de kwikfit afrekenen voor het vullen en vervolgens de aircoboer weer afrekenen voor het repareren en weer het afvullen. De meeste aircoboeren zullen maar 1 keer vullen in rekening brengen als je daar direct naar toe gaat.

UserID6342

Helemaal mee eens ! Kwikfit kan voor het vullen leuk zijn (afhankelijk van welk filiaal) maar daar houd het wel mee op want repareren en verstand van zaken hebben ze helaas niet er van.

elianmars

Citaat van: Markbakker op 04-07-2017 23:45:27
Een klein jaartje terug twijfelde ik al of de magneetkoppeling afgesteld moest worden omdat hij zo vaak (om de 5 á 6 seconden) in en uitschakelde, toen eerst de airco laten vullen en testen en werkte toen perfect. De speling zat toen de tijd al op +/- 1 mm maar schoot na het vullen niet constant meer uit. Nu wordt de airco niet echt meer koud en schakelt de magneetkoppeling weer vrij snel aan en uit, kan het zijn dat hij nu alweer bijgevuld moet worden of is het dan nu toch tijd om de koppeling af te stellen? Nog een foto van het vel wat ik kreeg na de test/vulling vorig jaar.

http://i1353.photobucket.com/albums/q678/Markbakker89/IMG_2317_zpsumaqhblg.jpg

1 mm. is veel te groot. Moet tussen 0,3 en 0,5 mm. zijn.

V70geRwin

Eerst de koppeling aan pakken idd.

V70 400K+

Hij schrijft dat de magneetkoppeling snel in en uitschakelt. Als de spleet te groot is, (moet idd tussen 0,3 en 0,5 zitten) komt de magneetkoppeling juist niet meer in. Vindt het al knap dat ie nog aantrekt. meestal boven 0,9 al snel niet meer aantrekken.
Dus naast de te grote spleet, is er waarschijnlijk meer aan de hand.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

KIM

Mijn ervaring bij 1 mm speling was dat de airco in het begin wel inschakelde maar na verloop van tijd niet meer. Door warmte van de motor wordt de spleet nog groter en is de magneet noet meer in staat de plaat aan te trekken.
1 mm is gewoon teveel en als je problemen wilt gaan oplossen dan is het raadzaam om inderdaad met het afstellen van de magneetkoppeling te beginnen. Daarna kun je eventueel noodzakelijke volgende stappen nemen.
Overigens betekent het veelvuldig in en uitschakelen vaak dat er te weinig of juist teveel koudemiddel in het systeem zit.

volvobug

Citaat van: KIM op 05-07-2017 20:59:38
...
Door warmte van de motor wordt de spleet nog groter en is de magneet noet meer in staat de plaat aan te trekken....

De kracht van het magnetisch veld neemt af bij opwarming van de magneet, dat is waarom de eerste 5-10 minuten  het de spoel nog wel lukt een grotere spleet te overbruggen maar bij opwarming niet meer.



Te zien in het Teylers museum te Haarlem  ;)

Citaat van: KIM op 05-07-2017 20:59:38
...
Overigens betekent het veelvuldig in en uitschakelen vaak dat er te weinig of juist teveel koudemiddel in het systeem zit.

Mee eens.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Ah, ik dacht dat het net als bij een elektromagnetische retarder te maken had met de vorm van de metalen schijf die wordt aangetrokken.

Markbakker

Citaat van: Dirk342 op 05-07-2017 07:15:31
Helemaal mee eens ! Kwikfit kan voor het vullen leuk zijn (afhankelijk van welk filiaal) maar daar houd het wel mee op want repareren en verstand van zaken hebben ze helaas niet er van.

Laat hem daar ook alleen vullen, is in combinatie met een ANWB lidmaatschap wel interessant, zal er idd niks laten repareren.

Citaat van: KIM op 05-07-2017 20:59:38
Mijn ervaring bij 1 mm speling was dat de airco in het begin wel inschakelde maar na verloop van tijd niet meer. Door warmte van de motor wordt de spleet nog groter en is de magneet noet meer in staat de plaat aan te trekken.
1 mm is gewoon teveel en als je problemen wilt gaan oplossen dan is het raadzaam om inderdaad met het afstellen van de magneetkoppeling te beginnen. Daarna kun je eventueel noodzakelijke volgende stappen nemen.
Overigens betekent het veelvuldig in en uitschakelen vaak dat er te weinig of juist teveel koudemiddel in het systeem zit.

Citaat van: volvobug op 05-07-2017 21:25:28
De kracht van het magnetisch veld neemt af bij opwarming van de magneet, dat is waarom de eerste 5-10 minuten  het de spoel nog wel lukt een grotere spleet te overbruggen maar bij opwarming niet meer.

Vanavond de spleet nog even nagemeten, zit precies op 1 mm, maar dat zat hij vorig jaar ook al en heeft het toen al die tijd gewoon gedaan, in de winter gebruik ik hem maar af en toe dus weet niet wanneer hij er precies mee opgehouden is, merkte het pas met die hele warme dagen laatst.

Net na een ritje van 30 km nog even onder de motorkap gekeken met de airco aan en de pomp schakelt om de 5 seconden aan en houdt hem dan 2 seconden vast.

Moet ook toegeven dat ik 2 maanden zonder ventilatie heb gereden omdat de kachelventilator was overleden, heb deze 4 weken geleden incl. kachelweerstand vervangen, geeft sindsdien geen storing meer aan op het eccpaneel.

Maar conclusie is dus eerst de afstand verkleinen naar de 0,3/0,5 mm en dan naar een gerenommeerd bedrijf rijden om de boel nogmaals te laten testen en zo nodig weer bij te laten vullen.

Dan zit ik nog met 1 vraag, is het normaal dat gezien de leeftijd van onze auto's je de airco dus jaarlijks moet laten vullen?

KIM

Nee dat is niet normaal. Ik meen dat STEK normen 10% per jaar als toelaatbaar beschouwen. Ons systeem bevat 750 gram dus dat is 75 gram per jaar.
Als er nog 50% in zit doet je airco het nog steeds. Dat komt overeen met 5 jaar.

volvobug

Citaat van: KIM op 05-07-2017 21:55:13
Ah, ik dacht dat het net als bij een elektromagnetische retarder te maken had met de vorm van de metalen schijf die wordt aangetrokken.

Deels, maar die invloed is te verwaarlozen  :eusa_shifty:




;D Weet ik veel
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Markbakker

Citaat van: KIM op 05-07-2017 22:25:31
Nee dat is niet normaal. Ik meen dat STEK normen 10% per jaar als toelaatbaar beschouwen. Ons systeem bevat 750 gram dus dat is 75 gram per jaar.
Als er nog 50% in zit doet je airco het nog steeds. Dat komt overeen met 5 jaar.

Duidelijk! Van het weekend eerst maar eens proberen de afstand te verkleinen, gezien alle eerdere berichten staat er mij een leuke klus te verwachten.