HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Ach, ik denk dat het allemaal wel een beetje los zal lopen... Ik zelf vul de airco bij de dealer en er gaat altijd 800 in, al sinds jaar en dag en gaat gewoon goed en heb nergens last van.

En net wat Kornelis zegt, bij bepaalde types van de 850 serie moest idd 850 in ivm een ander merk aircopomp.

arjenT5R

#196
Citaat van: Dirk342 op 08-07-2017 05:33:34
Ach, ik denk dat het allemaal wel een beetje los zal lopen... Ik zelf vul de airco bij de dealer en er gaat altijd 800 in, al sinds jaar en dag en gaat gewoon goed en heb nergens last van.

En net wat Kornelis zegt, bij bepaalde types van de 850 serie moest idd 850 in ivm een ander merk aircopomp.

Ik denk, ja dat is precies waar iedereen de fout in gaat... dat denken.

Omdat t massaal gebeurt hoeft t niet ineens goed te zijn  >:(

Wat zijn jullie een stelletje dwars met z'n allen  :eusa_wall:


Citaat van: V70geRwin op 07-07-2017 23:36:30
Citaat van: arjenT5R op 07-07-2017 19:05:59
Het is gewoon puur onzin dat de pomp vaker af en bij zou slaan als je er 850 gram in drukt ipv de voorgeschreven 750 gr.

Je doet toch ook geen 8 liter olie in je motor als er 5,6 wordt voorgeschreven zodat je minder vaak hoeft te vullen of omdat de oliepomp dan makkelijker aan kan zuigen?

Met de voorgeschreven 750 gram in je systeem slaat de compressor 1 keer bij als ie aan het werk moet en niet meer af.
Hij blijft continu draaien totdat de gewenste temperatuur bereikt is.

Hij slaat alleen af als de persdruk te hoog wordt en bij een hogere vulgraad heb je dus eerder kans op hogere persdrukken dan met de voorgeschreven vulgraad. Dus bij overvullen heb je eerder kans op vaker aan en afslaan van de pomp.

Overvullen is ook nog eens niet goed omdat je kans hebt op vloeistof slag in je compressor.
Daarbij neemt ook je condensor capaciteit nog eens af omdat daar meer vloeistof in staat.

Dus de enige reden waarom je teveel zou willen vullen is dat je minder vaak hoeft te vullen omdat je systeem dus niet lekdicht zou zijn... dus....

Het gaat me echt niet om wat er in je linkjes staat die je post, het gaat er om dat er gezegd wordt dat je er maar lekker veel koudemiddel in moet drukken want daar wordt ie lekker koud van. Doe maar lekker een litertje extra olie in je motor want daar smeert ie lekker van... zo'n soort stelling.

Het ging mij er alleen om dat het duidelijk is dat die 750 niet zo keihard is.
Dat de pomp er dan minder vaak door aanslaat daar kwam ik niet mee.

Vanaf welke hoeveelheid gram treden al die effecten die je beschrijft dan op?

Sorry ik ga toch nog een keer inhoudelijk reageren, de vraag van Gerwin is zo op zich een goede.
Maar mensen die maar klakkeloos dingen aannemen omdat t al jaren zo gaat of altijd zo is terwijl ze er zelf geen goede onderbouwing voor hebben sorry....  :eusa_hand:

Enfin.

Het systeem werkt dus het meest efficient als er voldoende vloeistof in staat dus dat wil zeggen de leiding van de verdamper naar TEV (bij onze auto's slechts een orifice) volledig gevuld is met vloeistof. Zodat de verdamping echt pas begint na het TEV of in ons geval dus de orifice.
Hiervoor heb je een bepaalde vloeistof buffer nodig en die bevind zich in de condensor.
Uit zo'n beetje eigen ervaring gaat het systeem goed werken bij een vulling van ongeveer 450 a 500 gram.
Dus je hebt dan als je er idd 750 gram in doet al 250 gram extra vloeistof of in de condensor staan.

Lees dus je benut al niet de gehele koelcapaciteit van de condensor (de plek waar het gecomprimeerde gas dus overgaat naar de vloeistof fase door condensatie, condensatie vanwege afkoelen door rijwind/fan).
Je gebruikt niet de gehele capaciteit omdat er een gedeelte vloeistof onderin de condensor staat die je nodig hebt als buffer dus.
Ga je dus omdat je lekker dwars bent en iedereen zegt dat t wel kan, of omdat je dat al 100 jaar zo doet (dus al 100 jaar fout) overvullen dan betekend dat dus concreet dat je meer vloeistof gaat toevoegen. Je maakt het systeem dus voller.

Je vloeistof buffer in de condensor wordt groter, dus je hebt minder ruimte voor het gas wat je maar probeert te condenseren om af te koelen. Lees je probeert het hoge druk gas te condenseren maar de temperatuur blijft te hoog omdat er te weinig condensor operverlakte over is  (want daar hebben wij lekker veel vloeistof in gedrukt weetjenog?)
En die hoge druk gaan we proberen te verlagen door te koelen, je fan zal dus vaker bij moeten springen en je hoge druk schakelaar zal vaker actief zijn.
Lees dus hier meer aan en uit van de fan en vaker aan en afslaan van de compressor.
Je compressor heeft een hekel aan werken net als wij allemaal, hij zal het dus bij lagere persdrukken veel langer volhouden dan bij het continu moeten leveren van hogere drukken.
Dus daar heb je je slijtage verhaaltje.

Jou vraag nog even concreet, hoeveel vloeistof heb je hier voor nodig? Het begint dus theoretisch al bij 751 gram.
En wanneer ga je problemen krijgen? Ja juist op die ene loeihete dag in de file onderweg naar zuid frankrijk me je mooi gepoetste zwarte R. Juist dan krijg je problemen, op het moment dat jij en je gezinnetje het ding het hardst nodig hebben  ;D.

Liever een beetje te weinig vullen dan een beetje teveel dus eigenlijk? JA!!!

Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen in jip en janneke taal, als er nu nog weer mensen zo nodig ononderbouwd moeten reageren met antwoorden als bij carcool systems doen ze t zo dan zoek je t er maar fijn zelf mee uit. Dit is hoe t is.

Een airco specialist is iemand die weet waar hij mee bezig is, die systeem kennis heeft. Dat is niet een of andere pikkenbaas die een slang (of twee) aansluit en op start drukt.

Ik begreep van kornelis (KIM) dat het zelfs niet eens verplicht meer is voor garagehouders die airco service bieden om stek papieren te halen. Ze doen ff een cursusje koudemiddel terugwinnen en worden zo t veld ingestuurd. En wij vinden t raar dat er zoveel geprutst wordt in deze wereld (net zoals in de rest van de automotive wereld) amazing!  ;D

Het is not done om teveel motorolie of koelvloeistof te vullen, want dat kan allemaal schade opleveren. Nou dit dus ook. En dat t allemaal al jaren goed gaat wil nog steeds niet zeggen dat t goed is.

Edit: goh Arjen? Als je teveel vult en de drukken lopen daardoor te hoog op... vererger je dan ook niet de kans op lekkage?.... Nou dat zou zomaar eens kunnen zeg  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

Helder en bedankt voor je uitleg.

KIM

Goed verhaal Arjen.

Overigens is STEK ook niet zaligmakend. Toen dit nog wel gold voor personenauto's werd hoofdzakelijk getoetst op de kennis van koudemiddelen en het beheer hiervan. Echte praktische systeem kennis werd alleen maar uitgevoerd aan teststations.

Maar net als bij iedere opleiding geldt natuurlijk dat je je kennis opdoet in de praktijk aan de hand van de basis die je hebt geleerd op school.

Mijns inziens ontstaat de meeste onkunde door het gebruik van volautomatische vulstations; mensen weten niet echt meer wat ze aan het doen zijn.

arjenT5R

Citaat van: KIM op 08-07-2017 10:34:02
Goed verhaal Arjen.

Overigens is STEK ook niet zaligmakend. Toen dit nog wel gold voor personenauto's werd hoofdzakelijk getoetst op de kennis van koudemiddelen en het beheer hiervan. Echte praktische systeem kennis werd alleen maar uitgevoerd aan teststations.

Maar net als bij iedere opleiding geldt natuurlijk dat je je kennis opdoet in de praktijk aan de hand van de basis die je hebt geleerd op school.

Mijns inziens ontstaat de meeste onkunde door het gebruik van volautomatische vulstations; mensen weten niet echt meer wat ze aan het doen zijn.

Yeah dat is wel duidelijk... slangetje aansluiten knopje drukken en wijs kijken.

Monkey see monkey do  :-X
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

yannickdv

Citaat van: arjenT5R op 08-07-2017 07:13:12
Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen in jip en janneke taal, als er nu nog weer mensen zo nodig ononderbouwd moeten reageren met antwoorden als bij carcool systems doen ze t zo dan zoek je t er maar fijn zelf mee uit. Dit is hoe t is.

Bedankt voor je uitgebreide onderbouwing. Ik snap het, en zal eens gaan overleggen om die 100 gram er uit te laten halen.

Sorry maar even als side note.. Iets meer respect, zowel ten opzichte van mij als Car Cool zou ik wel kunnen waarderen. Wellicht bedoel je het zo niet maar zo komt het wel over.

Groetjes.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70geRwin

Ik las je verhaal nog eens en de vraag blijft toch nog een beetje open bij mij bij welke hoeveelheid de verschijnselen optreden die je schetst. Jij stelt vanaf 751 gram.

Is dat omdat het mooi in je verhaal past   :evil: of is dit gemeten/berekend dat de leiding dan volstaat in CC (gas omgerekend naar vloeistof) ?

thijsj

Citaat van: V70geRwin op 07-07-2017 15:38:43
Citaat van: arjenT5R op 07-07-2017 12:20:11
Citaat van: yannickdv op 07-07-2017 10:42:45
Citaat van: volvobug op 07-07-2017 10:14:50
Citaat van: Markbakker op 07-07-2017 08:49:23
.... Hij was ook enige tijd opzoek naar de tweede nippel.....

Dat begrijp ik als man dan weer wel  :angel:

:eusa_dance: :eusa_dance:


On topic, idd bij Car Cool doen ze er ook 850 in. Is omdat de pomp dan minder vaak in en uit zou schakelen volgens hun beredenering.

Onzin!!!! Nooit meer heen gaan gelul puur sang.

Dit is een gerenommeerde airco specialist en al jaren komt de 850 club daar.
Beetje meer respect mag best.

http://www.techchoiceparts.com/refrigerant-and-oil-capacities/volvo

https://view.publitas.com/ashdown-ingram/air-conditioning-catalogue-2013/page/624-625

http://www.envirosafe.se/wwwdocs/files/swe/fyll.pdf


For the record, en omdat ik dit topic met interesse gevolgd heb: vandaag naar Car Cool Systems (Helmond) geweest en daar is mijn aircosysteem gewoon met 750gr. gevuld. Zonder dat ik me daar verder mee heb hoeven bemoeien, had me wel voorgenomen in de gaten te houden i.v.m. de argumenten hier. Het systeem was daarvoor geheel leeg i.v.m. vervangen van de onderdelen.

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Evilknievel

Citaat van: Paulusss op 10-10-2011 16:53:20
Als ik mijn ventilator op stand "0" heb staan en zet de airco aan gaat het lampje branden maar zet ik de vent op stand 1 of hoger valt het lampje uit.
Heel soms als ik bij stand 1 of hoger de airco aanzet gaat het lampje heel even branden en gaat dan snel weer uit.

ligt dit ook aan de magneet koppeling?
Thanx!

Inmiddels zes jaar later, is deze auto in mijn bezit en heeft de airco nog steeds hetzelfde probleem.
Ik heb de airco laten vullen, daarbij bleek dat die perfect vacuum blijft.
Als ik de airco aanzet, zakt de auto ook in toerental, en gaat het lampje branden. Mits de ventilator op standje 0 staat.
Zodra de ventilator op stand 1 of welke dan ook gezet word, gaat de airco automatisch uit.

De magneetkoppeling zorgt er toch voor dat de airco aanslaat? Dan zou de magneetkoppeling dus niet het probleem zijn.

Iemand een idee waar het probleem zou zitten?

volvobug

Citaat van: Evilknievel op 31-07-2017 14:39:41
Citaat van: Paulusss op 10-10-2011 16:53:20
Als ik mijn ventilator op stand "0" heb staan en zet de airco aan gaat het lampje branden maar zet ik de vent op stand 1 of hoger valt het lampje uit.
Heel soms als ik bij stand 1 of hoger de airco aanzet gaat het lampje heel even branden en gaat dan snel weer uit.

ligt dit ook aan de magneet koppeling?
Thanx!

Inmiddels zes jaar later, is deze auto in mijn bezit en heeft de airco nog steeds hetzelfde probleem.
Ik heb de airco laten vullen, daarbij bleek dat die perfect vacuum blijft.
Als ik de airco aanzet, zakt de auto ook in toerental, en gaat het lampje branden. Mits de ventilator op standje 0 staat.
Zodra de ventilator op stand 1 of welke dan ook gezet word, gaat de airco automatisch uit.

De magneetkoppeling zorgt er toch voor dat de airco aanslaat? Dan zou de magneetkoppeling dus niet het probleem zijn.

Iemand een idee waar het probleem zou zitten?

Dat het lampje aangaat wil niet zeggen dat de compressor ingeschakeld is/wordt via de magneetkoppeling. Ik begrijp dat het een auto zonder ECC is of waar komen anders die ventilatorstanden 0, 1, etc. vandaan?
Met beperkte info zou mijn "best guess" zijn: controlepaneel wisselen met een werkend exemplaar om te beoordelen of het daar aan kan liggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Zo heb ik ooit een aantal vage klachten gehad waarbij het paneel sowieso niet wilde werken voordat de temperatuur een paar graden hoger lag. Niks kunnen vinden en uiteindelijk het paneel met een van de sloop vervangen. Probleem was meteen opgelost.

Ik denk dat die paneeltjes ondertussen voor een appel en een ei te krijgen zijn;.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Evilknievel

Dan zal ik het paneel gaan wisselen

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Evilknievel op 31-07-2017 19:57:21
Dan zal ik het paneel gaan wisselen

Het is in ieder geval een belangrijke stap in het uitsluiten van een probleem. Succes. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Ik zou eerst eens even kijken of de airco koppeling echt inslaat?

Het bekrachtigen van de magneet kost genoeg vermogen om even een toerental dip te laten zien.
Ook zonder de pomp in te laten slaan.

Voordat we panelen gaan wisselen lijkt me  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!