De Black Stone S70R - Eindelijk is het lambda lampje weer uit!

Gestart door Auk, 03-07-2011 19:51:42

Vorige topic - Volgende topic

jwrtuning

Citaat van: Auk op 13-07-2012 17:15:28

Waarom mogen er volgens jou geen ringen tussen?

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar kan me wel het volgende voorstellen:

Onder de moer komt de ring, deze geeft een spreidingsgebied op je alu brugvoet.
De brugvoet geeft daaronder weer een groter spreidingsgebied af.

Als je een ring onder de brugvoet plaatst, heb je maar een heel klein spreidingsgebiedje.

En wat betreft de bouten, volgens mij heb je het wel goed gedaan. Als ik me niet vergis staat dit ook zo in de montageafbeelding weergegeven

UserID6342

Citaat van: Henk855 op 13-07-2012 13:04:07
Citaat van: Auk op 13-07-2012 12:03:02
Veerpootbrug voorzijde

• Veerpootbrug voorzijde: #9204176

Sinds kort ook een OEM veerpootbrug gemonteerd. Je merkt, zeker bij een auto met dit gewicht dat hij directer, stabieler en preciezer wordt. Heel prettig. Al denk ik dat er ook een groot deel van tussen de oren zit.

Montage gaat heel simpel. Alleen even rekening er mee houden dat je de houder op de linker veerpoot los neemt en OP de voet van de veerpootbrug monteert. Ik heb tevens per veerpootbout een ringetje tussen de veerpoot en brugvoet gelegd.

En ja, heb de bouten inderdaad verkeerd om zitten. Demontage is nu wat lastiger... haha :eusa_doh:
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/VPB1.jpg

Als ik het goed begrijp heb je tussen de veerpoot en de veerpootbrug ringen geplaatst, als dat zo is dan is dit niet de juiste manier van montage. De veerpootbrug moet direct op de veerpoot geplaatst worden zonder ringen er tussen.

Levensgevaarlijk, krachten worden veel anders overgebracht en het spul loopt los.  Vraag maar eens aan Jonathan (combinedforces)...  Altijd veerpootbrug koud op de veerpootmonteren, dan de ringen gebruiken en als laatste de moeren.

Auk

Citaat van: Dirk342 op 13-07-2012 18:42:21
Citaat van: Henk855 op 13-07-2012 13:04:07
Citaat van: Auk op 13-07-2012 12:03:02
Veerpootbrug voorzijde

• Veerpootbrug voorzijde: #9204176

Sinds kort ook een OEM veerpootbrug gemonteerd. Je merkt, zeker bij een auto met dit gewicht dat hij directer, stabieler en preciezer wordt. Heel prettig. Al denk ik dat er ook een groot deel van tussen de oren zit.

Montage gaat heel simpel. Alleen even rekening er mee houden dat je de houder op de linker veerpoot los neemt en OP de voet van de veerpootbrug monteert. Ik heb tevens per veerpootbout een ringetje tussen de veerpoot en brugvoet gelegd.

En ja, heb de bouten inderdaad verkeerd om zitten. Demontage is nu wat lastiger... haha :eusa_doh:
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/VPB1.jpg

Als ik het goed begrijp heb je tussen de veerpoot en de veerpootbrug ringen geplaatst, als dat zo is dan is dit niet de juiste manier van montage. De veerpootbrug moet direct op de veerpoot geplaatst worden zonder ringen er tussen.

Levensgevaarlijk, krachten worden veel anders overgebracht en het spul loopt los.  Vraag maar eens aan Jonathan (combinedforces)...  Altijd veerpootbrug koud op de veerpootmonteren, dan de ringen gebruiken en als laatste de moeren.

Dat is duidelijke uitleg. Het zijn weliswaar ringetjes van een paar millimeter, plaats ze altijd om te voorkomen dat de lak beschadigd. Juist om dat die ringen vrij dun zijn lijkt mij het gevaar zoals jij het omschrijft Dirk erg klein.
Auke
Volvo. for life

Taranis

Sorry maar als je het per se beter wil weten mag dat natuurlijk, maar die ringen plaats je tussen de moer en veerpootbrug om 2 redenen: de druk wordt verdeeld over het oppervlak van de ring ipv over het geringere oppervlak van de moer en door het licht indrukken van de ring blijft de moer onder spanning in de schroefdraad staan, waardoor deze niet los loopt.

Nogmaals, je mag het prima beter weten, maar zoals Dirk al aangeeft, gaat het loslopen. Als je die brug netjes monteert, beschadigt de lak niet dus dat is geen argument.

elianmars

Het lijkt me dat juist de lak sneller beschadigt, door de druk die op de ringen komt te staan. Als je de brug direct op de veerpoot plaatst, verdeel je de druk over een veel groter oppervlak.

jwrtuning

Citaat van: Auk op 13-07-2012 22:51:55
Citaat van: Dirk342 op 13-07-2012 18:42:21
Citaat van: Auk op 13-07-2012 22:51:55

Levensgevaarlijk, krachten worden veel anders overgebracht en het spul loopt los.  Vraag maar eens aan Jonathan (combinedforces)...  Altijd veerpootbrug koud op de veerpootmonteren, dan de ringen gebruiken en als laatste de moeren.

Dat is duidelijke uitleg. Het zijn weliswaar ringetjes van een paar millimeter, plaats ze altijd om te voorkomen dat de lak beschadigd. Juist om dat die ringen vrij dun zijn lijkt mij het gevaar zoals jij het omschrijft Dirk erg klein.

Ik vind het niet echt duidelijke uitleg hoor... Waarom is het dan levensgevaarlijk?

Je veerpoot is niet helemaal vlak aan de bovenzijde.
De veerpootbrug is van aluminium. Die is licht van gewicht en een beetje buigbaar. De voet zelf is wel (redelijk) vlak.
Als je ringen tussen de veerpoot en de alu brugvoet plaatst dan zal de brug de neiging krijgen te willen kantelen omdat deze op een bol oppervlak staat, met als gevolg dat de moeren op den duur los gaan zitten.

Als je nou de ringen boven de brugvoet plaatst, dan geven de moeren een spreidende kracht af op je brugvoet. De brugvoet zelf, welke een beetje buigbaar is geeft weer een grotere spreiding af op je veerpoot. Als je het spul goed aangedraaid hebt, dan zie je ook dat de brugvoet rondom strak op je veerpoot zit.

Om je conservering te beschermen hadden die ringen onder je veerpootbrug echt geen zin gehad. Doordat je constructie weer los gaat zitten en verschuiven beschadig je de lak alleen maar sneller.

UserID6342

Dus wat ik al zei..... krachten worden anders overgebracht en het spul loopt los.  De uitgebreidere uitleg is natuurlijk mooi zoals hieronder staat beschreven, maar doet absoluut niets af aan het feit wat ik (en anderen) al zeiden.

Wout309t

Auk, ik hou het kort: géén ringen tussen carosserie en vpb!
2011 V70 2.0T R-Design MT

Auk

Akkoord, maar wie legt mij dit dan uit:

(ruim 12mm in de hoogte, nieuwe V40)
Auke
Volvo. for life

elianmars

Citaat van: Auk op 14-07-2012 11:52:51

http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/VPBV40.jpg

Dubbele moeren. Hier zit de vpb klem tussen twee moeren. Zit dus muurvast op de veerpoot.

jwrtuning

Citaat van: elianmars op 14-07-2012 12:07:02
Citaat van: Auk op 14-07-2012 11:52:51

http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/VPBV40.jpg

Dubbele moeren. Hier zit de vpb klem tussen twee moeren. Zit dus muurvast op de veerpoot.

Het zal wel vast zitten, maar dit lijkt mij absoluut niet goed.
Volgens mij komen er nu wrik krachten op de draadeinden wat volgens mij niet de bedoeling is.
Maar ik heb geen idee hoe groot die krachten zijn, en misschien kunnen de draadeinden het makkelijk verdragen.

Het principe lijkt me in ieder geval niet goed, en zo te zien is deze VPB niet bedoeld voor deze auto. Want waar is dat sleufgat voor bedoeld in dat gezette stuk staal?

UserID6342

Als ik het goed zie is dit geen originele brug voor een V40.  Op die V40 van mij (bj 2002) lag een originele van Volvo en die zat ook strak op de veerpoten.

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Zou zo maar kunnen Jasper, maar dan nog....

Auk

Auto komt net van de trailer, volledig origineel.

Edit. Dus net van de band af gerold in Gent. Nieuwe Volvo V40N
Auke
Volvo. for life