Advies XC90

Gestart door Relaxed, 07-07-2011 09:04:49

Vorige topic - Volgende topic

Relaxed

Mede roffelaars,

Een vraag voor een goede vriend: Waar specifiek op te letten bij aankoop van een XC90?

En wat is de meest betrouwbare combinatie motor/bak (geen speciale voorkeur voor benzine of diesel, wel voor het soort bak; moet een automaat zijn).

Wat zijn de gevaarlijke kilometerstanden mbt groot onderhoud?

Ik heb gisteren al op het volvo forum zitten kijken, maar ik voel me hier toch meer thuis, vandaar dat ik mijn vraag hier post ;)

Alle advies is welkom, bij voorbaat dank.

Groeten,
Remco

daytonawim

Baas heeft een XC90 D5 aut gehad, was er erg blij mee, verbruik viel hem reuze mee, hield wel van een beetje doorrijden :-)

Was niet zo te spreken over de onderhoudskosten van de diesel, rond de 90k moesten de injectoren vervangen worden, voor de lieve duit van ruim 1500 euro (effe uit hoofd, auto was toen iets van 3 jaar oud)

Sbv

Een T6 is leuk, maar de 4-trap GM bak die erachter hang is niet de meest degelijke.

Bij een D5 heeft de 163 pk behoorlijk werk om het flatgebouw in beweging te zetten. De 185 pk is wat beter.

Persoonlijk een 185pk diesel met 6 bak automaat of eventueel een 3.2 benzine met automaat.

Kwa onderhoud denk ik dat je rond de 150-180 distributie krijgt en bij een veelvoud uiteraard ook weer. Injectoren gaan best lang mee, het is altijd wat afwachten wat en hoe en vervangen is duur. Draagarmen en dempers etc zal je ook wel rond de 150-200000 voorbij zien komen

Emiel

Citaat van: Relaxed op 07-07-2011 09:04:49
Waar specifiek op te letten bij aankoop van een XC90?

- Wiellagers
- Of ie wel AWD heeft (werkend)

Zou voor een 2.5T gaan, zonder twijfel het beste blok in een XC90.
Als je echt voor diesel zou gaan 163pk D5 met chip of nieuwere generatie 185pk D5

Justin-850

In ieder geval zo'n heerlijke vijfcilinder nemen natuurlijk! :P Nee, gekkigheid!

Ik heb ervaring met de D5's, T6 en 2,5T en inderdaad, ik moet zeggen dat een T6 heerlijk is maar dat de bak wat "ouderwets" is. Een 2,5T heb ik een prettiger ervaring mee, gewoon wat relaxeter :D

Diesel zou ik alleen doen als je echt de km's maakt, zo niet dan lekker voor benzine turbo gaan :D

V70 classic

Ga voor de 6 traps met min 185 pk
anders ben jezowat overal te laat aanwezig  ;D .
Kijk naar de banden slijtage, dit moet vaao alle 4 de banden ong. gelijk zijn.
Mochten debanden in het onderhouds boekje staan, kijk dan of ze per 4 vervangen zijn.
Waarom. de Volvo AWD heeft een helek aan verschil in afrol afstand.

Dit kost je je AWD op de duur.

Verder de puntjes hierboven en probeer zo lang mog garantie te krijgen
Bij de D5 zijn de injectors kwetsbaar, de meeste zullen al wel vervangen zijn was coulance.

Ga je voor een T6 mis je de roffel.
Kwetsbaar is dan de tankdop/klep, door overmatig gebruik kan deze versleten zijn  :eusa_shifty: .

verder is zo een suf niet mijn ding maar verkeerd zijn ze niet.

SK6 Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Emiel

Citaat van: V70 classic op 07-07-2011 10:27:39
Mochten debanden in het onderhouds boekje staan, kijk dan of ze per 4 vervangen zijn.

Sinds wanneer geld dit voor een XC90?

V70 classic

Citaat van: Emiel op 07-07-2011 10:31:22
Citaat van: V70 classic op 07-07-2011 10:27:39

Sinds wanneer geld dit voor een XC90?

ik dacht dat dit gewoon voor alle volvo AWD's gold
Die oude AWD's konden er helemaal niet tegen.
De nieuwere laten wel meer slip toe maar het advies wat volgens mij gewoon regelmatig draaien.

mocht dit niet zo zijn, hoor ik het graag met een onderbouwt verhaal.
ik heb nl. ook zo een ding (AWD  2008)

Emiel

Ik hoef daar echt niks voor te onderbouwen hoor. Het staat al talloze keren beschreven op alle Volvo forums

Vanaf MY03 hoef je géén rekening meer met omtrekverschil te houden. Visco vs. omputergestuurde Haldex.

V70 classic

Citaat van: Emiel op 07-07-2011 10:39:25
Ik hoef daar echt niks voor te onderbouwen hoor. Het staat al talloze keren beschreven op alle Volvo forums

Vanaf MY03 hoef je géén rekening meer met omtrekverschil te houden. Visco vs. omputergestuurde Haldex.

Dat laatste regeltje was toch niet zo veel werk  ;) .
Ik hed het er eigenlijk niet uit gedistileerd dat je er totaal geen rekening mee hoefde te houden.
Wel dat het wat meer slip was toegestaan vandaar.
dus dat banden verhaal kan geschrapt worden  :eusa_whistle: .
wat we dan ook hebben gedaan.

grts

grts Ronald

Relaxed

Heren, bedankt voor jullie bijdragen zover :D

Mochten er nog meer zaken zijn waarop gelet moet worden dan hoor ik het graag!