Even voorstellen - Na dik 2 jaar afscheid genomen: Zakelijke V70R op LPi

Gestart door Mister E., 14-07-2011 08:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mister E.

Goedemorgen,

Even voorstellen alvorens we ons op dit forum storten. Op dit moment rijden we een Seat Leon, oud model, 20VT op LPi. Deze auto is helemaal aangepast op het rijden op LPi. Na wat algemene aanpassingen als grotere IC, andere turbo, grotere downpipe etc zijn er de bruine Vialle injectoren ingekomen, waarna de auto op maat is gechipt bij JD (welbekend in de VAG wereld, volgens mij vergelijkbaar met wat European Tuning is in de Volvo wereld - of doe ik nu iemand tekort  :eusa_silenced:).

Dat rijden op LPi met wat extra PK's bevalt goed en naast dat het verslavend werkt zijn we, ivm ruimte in de auto, op zoek naar "meer". En toen kwam de 855 / V70 in beeld...!  ;D

De Leon zit nu technisch aan z'n max door de LPi pomp. Ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan. Mij is verteld dat de pomp nu de beperkende factor is (evenals de injectoren, die leveren max 65pk per stuk = 260 totaal). De pomp zou max 280pk kunnen leveren. Omdat de Leon 265pk heeft en ook nog iets te rijk loopt ivm extra koeling vragen we op dit moment dus de max van de pomp. Ben benieuwd hoe de LPi rijders onder jullie dit hebben. 5 cillinders x 65pk..., maar hoe zit het dan met de pomp?!  ???

Hoop een boel te leren, en wellicht een mooie 855 / V70 tegen te komen. Onze zakelijke auto loopt eind dit jaar / begin volgend jaar af, ik heb me 's verdiept in de belastingen en een 855 / V70 van 96 of begin 97 is dan ook fiscaal gezien wel interessant  :laugh:

Ludo

De pomp kan wel meer aan, maar niet met standaard hardware.
Door bv simpelweg grotere benzineinjectors met aangepaste software (andere injectietijd), kan de pomp ook 'meer met minder' doen.

Mister E.

Help, ik snap 'm niet... ??? Sorry... ::)

Grotere benzine-injectoren -> aangepaste software -> Andere injectietijd. Bedoel je dat er sneller achter elkaar geinjecteerd wordt dan? En dan levert de pomp nog steeds 280 pk, maar dan in korte tijd oid?
Ofwel, nu is injectietijd bv 2-3ms -> dan x hoeveelheid benzine / LPG per minuut ingespoten (met een max van 280 pk continue levering oid). Door injectietijd te verkorten dan meer injecties per minuut, met zelfde hoeveelheid aanvoer per tijdseenheid, dus meer vermogen, met zelfde pomp?

Ludo

Met grotere benzine injectors kan de injector-open-tijd omlaag, zo word er toch dezelfde hoeveelheid benzine ingespoten.
Voor lpg is er een voorgeprogrammeerde factor voor meer inspuiting.
Met originele benzine injectors, die (laat ons even aannemen) bij volgas 90% openen, gaat de LPi computer, door de voorgeprogrammeerde factor 108% moeten inspuiten, dat is technisch totaal niet mogelijk.
Door grotere benzine injectors te gebruiken, gaan de injectors bij volgas 80% open.
Daarbij is het zo, dat de voorgeprogrammeerde factor minder kan, of zelfs weggelaten kan worden waardoor je ook nooit over 100% moet.
De pomp moet in dat geval zelfs minder hard werken, dan met standaard injectors, en volgas rijden.
Voordeel is dus: de gasinjectors geven dan ook maximaal 80%, er is dan dus ruimte over voor meer vermogen...  :eusa_whistle:

Jack v

oef even een wijs stukje techniek, mooi uitgelegd Ludo :eusa_clap:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

whachamacollit

Welkom Mister E bij het andere forum.
Doe de seat weg, we zullen er, vanaf nu, geen woord, onvertogen of niet, meer aan verspillen.
Schaf een volvo aan, redenen genoeg op dit forum, en wees gelukkig en zeker van hulp en info en uitzonderlijke kennis van zaken.

"Is het sap het knijpen waard"

riQue

Citaat van: whachamacollit op 14-07-2011 23:12:40
Welkom Mister E bij het andere forum.
Doe de seat weg, we zullen er, vanaf nu, geen woord, onvertogen of niet, meer aan verspillen.
Schaf een volvo aan, redenen genoeg op dit forum, en wees gelukkig en zeker van hulp en info en uitzonderlijke kennis van zaken.
Aaaaamen! :eusa_clap:

Mister E.


Mister E.

#8
Het is al een hele tijd geleden zie ik...
maar, het is zover, sinds gisteren staat er een V70 op de stoep!

We hebben best wel lang gezocht, want ik / vrouwlief hadden een aantal dingen die we graag wilden:
* Kleur zwart (tja, vind ik gewoon errug mooi)
* R versie, liefst met LPi (positieve ervaring in de Leon)
* Handgeschakeld
* 2 uitlaten. Dat is niet gelukt, de FWD was eerder gevonden. Wel jammer, maar we hadden nog geen AWD gezien met de rest van de "specs"...

't is verder wel gelukt, al zitten er wel wat verbeterpuntjes aan, vooral putjes lak / krassen etc. Van binnen werkt alles. Fantastisch, die casettespeler / CD wisselaar ;-)

Verder brand er volgens de vorige eigenaar af en toe (ik heb tot nu toe niets anders gezien) het motorelektronica lampje, dit is door vorige eigenaar uitgelezen, kwam uit dat 'tie af en toe te arm liep. Wellicht een LPi probleem, maar kan natuurlijk ook iets anders zijn. Gaan we uitzoeken, want ik had ook het idee dat de auto geen vol vermogen levert. Seat heeft ook LPi, iets meer vermogen (265), maar gaat als de brandweer bij volgas. Dat was hier niet het geval, ik vroeg me eigenlijk af of er uberhaupt wel een turbo inzat. Maar kan ook door hogere gewicht / luxer en relaxt wagengevoel komen, Seat is nogal een stuiterbak.

Heb al wel meteen een paar vragen, maar weet niet of dit de plek ervoor is:
* Hoe weet ik zeker dat het een R is? Bij de LPi inbouw zijn de RDW gegevens "veranderd", en op de RDW aanvraag daarvoor stond dit: "V70 classic 2.5i 20V HPT". Wagen is van 1997, dus dat kan volgens mij niet (tenminste, als dat 2.5i 20V HPT de R a 265 pk weergeeft). Naar mijn weten moet het een 2.3 zijn. Kan ik dat ergens aan zien? Dacht dat de donkerblauwe wijzerplaten toch aangeven dat 't een R is?
* Volgens mij heeft een R standaard een achterspoiler, die zit er hier niet op. Is dat idd zo? Of was 't een optie? Wellicht is 'tie eraf gehaald, dan kan ik er wellicht 1tje achteraf opzetten?
* Is er software beschikbaar waardoor je je V70 zelf kunt uitlezen? Ik ben bv Vagcom gewent met de Seat, hierin kun je best veel zien, ook "live", bv injectietijd / turbodruk / lambdawaardes etc.

Groeten!

Mister E.






Sbv

Wij zien graag foto's van je nieuwe aanwinst. Helaas is er niet zoiets moois als VAGCOM voor een 97-er.

De 265PK r was er enkel in modeljaar 2000

elianmars

Als het goed is, zit er een sticker met de motorcode op de distributiekap. Daaraan kun je sowieso zien wat voor motor het is.

Arie T5R

Hallo Mister E,

Aan het alcantara interieur kun je ook zien dat het een R is, er vanuitgaande dat het er niet later is ingezet.. Inclusief de gestikte lederen deurpanelen..

Jalle


rifwachter

Ik heb een R die ook is voorzien van andere software, maar bij mij gaat er nooit een lampje branden omdat dat er een Vialle LPI systeem in zit......en ongeveer 430000 km op de klok.

Super systeem dat LPI, er zijn er hier veel te vinden met LPI.

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Mister E.

#14
Even kijken of 't lukt met de fotootjes:

In de lak is ook nog net LPi vriendje Leon te zien (grijskleurig).


1 stoeprandje? 100!


Wat krasjes, of gewoon stukken lak weg. Moet wat aan gedaan worden!


Kan er niets aan doen, vindt het gewoon mooi:


Spoilerloos. Nog wel. Of zullen we 't zo laten?


Keurige (burger)bak voor z'n leeftijd.


Navigatie computer achterin. Voorin een grijs schermpje met low res pijltjes. Was toen hightec! Time flies...


Bijna over de 2 ton:


Deurpanelen, zien er puik uit vergeleken met sommige delen van de buitenkant.


Alcantra overal, grappig, ook de hoofdsteunen moesten eraan geloven. Of ik het mooi vind weet ik nog niet...


Is dat ook "R"? Die blauwe band? Had 'm liever zwart...


Casettebandjes kunnen weer uit de kast, weet iemand of je hier ook van AUX (tbv mp3) gebruik kunt maken?


En tot slot nog 'n vraag: Deze sticker zegt dat in 2008 alle airbags eruit hadden gemoeten. What if-not?