Carterontluchting eruit slopen

Gestart door fanskar, 22-07-2011 19:38:48

Vorige topic - Volgende topic

fanskar

Omdat ik bij mijn Astratje altijd problemen had met de vervuiling van mijn inlaattraject en alles wat daarmee te maken had en helmaal zat was van het schoonmaken van die zooi (gasklep , egr , stationairregelaar enz ) waar je haast onmogelijk bij kon zonder de halve motor te demonteren heb ik daar toendertijd een omleidings systeem voor gemaakt met een eigenbouw tankje , gemonteerd op een makkelijk bereikbare plaats en de ontluchting naar de buitenlucht . Het gehele inlaatraject en egr afgedopt en nooit meer last gehad van verstoppingen of een vervuild inlaattraject . Motor liep veel mooier en bleef dat ook doen .
Gezien er ook bij onze roffels nogal wat problemen zijn met de carterontluchting denk er sterk aan om de gehele carterontluchtingszooi van mijn roffel te verwijderen en te vervangen voor een simpel , makkelijk te reinigen en te bereiken eigen systeem .
Iemand dit al eens geprobeerd op een 850 ?

groet  :eusa_hand:

razorx

Ik zou het probleem liever goed aanpakken.
Als je het direct ontlucht naar de buitenlucht, maak je motorrijders niet echt blij denk ik. ;)

-D©©©L-

Ik denk dat je na goed schoonmaken en vervangen gewoon weer 2 ton probleemloos kan rijden (qua carterventilatie). En het is niet meer of minder werk dan zelf wat fabrieken.

fanskar

Goed aanpakken ????? Doe ik juist  .  Ben zelf motorrijder en zo'n 850 ben je zo voorbij  ;) dus van dat kleine beetje carterdamp heb je niet zoveel last  ;D.

Citaat van: razorx op 22-07-2011 19:40:51
Ik zou het probleem liever goed aanpakken.
Als je het direct ontlucht naar de buitenlucht, maak je motorrijders niet echt blij denk ik. ;)

fanskar

Hmm,  ik denk dat die 2 ton wat optimistisch is als ik zo de zoekfunctie mag geloven .  Zeker met hoofdzakelijk korte stukken .
Het werk maakt me niet uit en is eenmalig  ;) . Was benieuwd of iemand zoiets al eens gefabriekt had op een 850

Citaat van: -D©©©L- op 22-07-2011 19:42:09
Ik denk dat je na goed schoonmaken en vervangen gewoon weer 2 ton probleemloos kan rijden (qua carterventilatie). En het is niet meer of minder werk dan zelf wat fabrieken.

fanskar

ff een piccie van de gasklep van de astra . Logisch dat dat niet lekker liep

en nog eentje . Allemaal puur door de carterontluchting veroorzaakt . De rest wil je niet weten hoe dat eruit zag  ;)

razorx

Het is soms meer dan damp. ;)
Vandaar.

fanskar

En zo hoort ie eruit te zien na reiniging :eusa_dance: maar ik zal ophouden over de astra , daar heb je andere forums voor  ;D

fanskar

Daar is het tankje (olieafscheider) ook voor om te zorgen dat er alleen gassen de motorrijder bereiken  :eusa_dance: Vanuit de olieafscheider zou je een retour naar het carter kunnen maken of een aftapplug om eens in de zoveel tijd de restolie af te tappen en millieuvriendelijk te verwerken  :eusa_clap:.

Citaat van: razorx op 22-07-2011 20:25:27
Het is soms meer dan damp. ;)
Vandaar.

pwassink

Vergeet voor t gemak maar even dat er bij de 5pitter ook een hele hoop via een vacuumsysteem geregeld wordt, 
en je hier dus niet over een rechttoe rechtaan systeem praat waar een slang van je kleppendeksel t inlaatspruitstuk ingaat ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

daytonawim

Zo ransig was de gasklep van de Fiat nog niet eens (30 jaar oud)

cas

volgens mij was de interval voor CV een kleine 80 dkm.  :eusa_think:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

razorx

Klopt, checken en al dan niet onderhanden nemen iedere 75dkm. ;)
-edit- In Vadis staat: slangen e.t.c. inspecteren en schoonblazen om de 45dkm.

@TS: Het is jouw wagen, maar je gaat toch geen symptoombestrijding doen?

Ludo

Citaat van: cas op 22-07-2011 21:44:55
volgens mij was de interval voor CV een kleine 80 dkm.  :eusa_think:

Uit welke duim komt dat dan weer?.
45.000, staat gewoon te lezen in het handleidingboekje.

fanskar

Bij mijn weten is symptoombestrijding  het bestrijden van klachten zonder dat de oorzaak van die klachten wordt weggenomen .
Bedoel je daarmee dat het meekomen van wat olie via de carterventilatie niet normaal is ? Dat er alleen wat schone dampen moeten uitkomen ? Ik heb zelf nog nooit een auto gezien die dat niet doet (wat olie meegeven) . Ik rij gemiddeld wel in "gedateerde" auto's maar dan nog . Het is dus iets wat eigenlijk vrij normaal is en vandaar dat je op alle merkenforums topics leest over vervuilde inlaatkanalen .
De astra ecotec 16 klepper is ook een redelijk moderne motor ( niet kwa duurzaamheid te vergelijken met een volvo 5 pitter natuurlijk maar wel kwa techniek wat gebruikt is )  Ook hier worden een boel dingen vacuumgeregeld en zitten er bulten vacuumlangetjes op  . Ook niet simpel rechtoe rechtaan .

Ik ga er eens mee aan de slag na de vakantie en zal het een en ander wel terugkoppelen hier op het forum  :)