tandwieltje van de km-teller...

Gestart door bigboy, 27-07-2011 23:25:03

Vorige topic - Volgende topic

bigboy

Hey, is er een kans dat de lokale volvodealer zo'n tandwieltje op de plank heeft liggen?
Mijn dashboard ligt nu open en zou natuurlijk weer zo snel mogelijk weer dicht moeten 8)

Of wie weet de snelste manier om er 1tje te krijgen?

haasje

Dealer heeft ze niet. ET heeft ze volgens mij wel op voorraad. Ik heb er hier eventueel ook nog wel 1 (gebruikt) liggen.

daytonawim

Anders heeft estate services die dingen op voorraad, kosten 20 euro uit het hoofd.

haasje

maar die heeft deze week vakantie :D

Boeijke

Citaat van: daytonawim op 27-07-2011 23:28:43
Anders heeft estate services die dingen op voorraad, kosten 20 euro uit het hoofd.

Klopt. Pas nog 1 besteld daar.
En ET is volgens mij gesloten momenteel.

Edit: Estate services stuurt volgens mij wel op. Deze week nog een kachelweerstand voor de 740 besteld en geleverd gekregen. (maar goed, dan kan het niet meer echt snel)

haasje

Citaat van: Boeijke op 27-07-2011 23:31:02
Citaat van: daytonawim op 27-07-2011 23:28:43

Klopt. Pas nog 1 besteld daar.
En ET is volgens mij gesloten momenteel.

Edit: Estate services stuurt volgens mij wel op. Deze week nog een kachelweerstand voor de 740 besteld en geleverd gekregen. (maar goed, dan kan het niet meer echt snel)
Je hebt gelijk et heeft ook vakantie, staat alleen niet erg duidelijk op de site vermeld. Es heeft volgens mij alleen deze week vakantie.

razorx

Neem wel een exemplaar van kunststof. ET levert die in ieder geval.
Neem je een metalen tandwiel, dan is het zeker dat die de rest vroeg of laat "opvreet".

daytonawim

Die heeft Estate services ook ( heb daar geen aandelen hoor)

bigboy

Hey, hoeveel zou jouw tweedehandsje moeten kosten?
Citaat van: haasje op 27-07-2011 23:27:17
Dealer heeft ze niet. ET heeft ze volgens mij wel op voorraad. Ik heb er hier eventueel ook nog wel 1 (gebruikt) liggen.

NinaPaul

Citaat van: razorx op 28-07-2011 00:14:56
Neem wel een exemplaar van kunststof. ET levert die in ieder geval.
Neem je een metalen tandwiel, dan is het zeker dat die de rest vroeg of laat "opvreet".

2nd that!

Nooit verschillende materiaal sterkten gebruiken bij tandwielen.

(Veel voorkomend euvel in de RC-wereld, waar ik het euvel van ken)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jeroen74

Maar in de RC wereld zijn de krachten en snelheden ook van een compleet andere ordegrootte dan in een simpel tellermechaniekje. Een beetje manse BLDC motor haalt met gemak 60K toeren en levert zomaar een pk; en meestal ongesmeerd ook.

Veel overbrengingen zoals in de motoren van electrieke raampjes en wissermotoren hebben een metalen worm en plastic wormwiel. Wel goed gesmeerd uiteraard.

Ergo, ik ben nog steeds van mening dat het in 'onze' toepassing niets uitmaakt. Zijn er al documented cases van weer kapotte tellermechaniekjes door het gebruik van zelf-smerende messing-wieltjes? De mijne gaat alweer zo'n 55 a 60K mee, als het opvreet probleem zich echt voordoet, zou dat nu wel te zien moeten zijn.

Boeijke

Er is nog wel eens een klacht voorbij gekomen dat die messing wieltjes wat "herrie"maken.

Maar goed. Die kunstof dingen gaan ook weer dik 2 ton mee, dus waarom dan voor messing kiezen. En bij mijdoet ie het al 360K.

Willem

NinaPaul

De meeste van deze (in de auto toegepaste) overbrengingen hebben een ingebouwd zwak punt, zodat bij overbelasting e.d. niet alles naar de  @^@#% gaat.

In deze specifieke zaak kan ik geen uitsluitsel geven, heb zelf deze nog nooit vervangen. ook weet ik de tollerantie waarden niet van beide tandwielen. Daarbij komt nog of er wel of geen afstellings mogelijkheid in zit om eventueel extra speling te creëren.

Natuurlijk zijn deze van andere waarden in de rc wereld, maar daar is ook de levensduur (en materiaal)naar. Overgens smeert men in de RC wereld niet, omdat smeer middelen vuil aantrekt en dit voor meer slijtage zorgt.

Tot slot: Het is altijd beter gelijke materiaal sterkte te gebruiken.
Daarom is mijn advies nog steeds: "gebruik gelijke materiaal sterkte"
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cas

ik heb een nieuwe voor mn neus liggen van kunstof. via estate. veel geld, maarja.

ik sloopte die van mij door de dagteller iets te ruw weer op nul te zetten. de oude heeft 370dkm volgehouden.

duurste stukje plastic ooit denk ik dat dit is :-) 

goud is nog goedkoper in gewicht!
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ceesje TDI

Hoi,
probeer deze eens: http://www.ets1.nl/prijslijst.html

Heb ik mijn km teller ook laten doen, verwisselde tevens de lampjes: kosten: €50,00. Zelf de klokken winkel in en uit bouwen.
Hij zit in oosterhout nbr.
Succes!!